Na snagu stupilo povećanje cene putarina od 10 odsto: Šta na to kažu vozači?
Komentari10/07/2024
-18:03
Cene putarina u Srbiji od danas su skuplje za oko 10 odsto. Tako će vozači putničkih automobila od Beograda do Niša morati da plate 1.130 dinara. Iz resornog ministarstva kažu da je to novac kojim se održavaju putevi, tako objašnjava resorni ministar Goran Vesić.
On kaže da putevi u Srbiji moraju da budu konkurentni jer je Srbija tranzitna zemlja. Dakle, sav taj novac od naplate putarina ide za održavanje puteva da bismo imali bolje saobraćajnice, da bismo mogli da budemo konkurentni putevima u Evropi. To je razlog, kako navodi resorni ministar, da je putarina u Srbiji danas skuplja 10 odsto.
On očekuje da do kraja ove godine od naplate putarine država inkasira do 50 milijardi dinara. Očekuje da ta suma u naredne dve godine bude i do 80 milijardi dinara. I najavljuje da će biti formirano posebno preduzeće koje će se baviti samo naplatom putarine, kako objašnjava ministar Vesić.
Tu i najava da će se naplaćivati na nekim magistralnim pravcima i putarina za kamione najveće nosivosti kako bi se ti putevi bolje održavali.
Dakle, od danas, tj. zapravo od ponoći, vozači koji putuju ovim putem plaćaju 10 odsto višu putarinu.
Cena putarine do Niš-Beograd je sada 1130 dinara, a do sada je to bilo 1020 dinara. Kada iz Niša putujete do Preševa, to je sada neka linija koja je frekventna zbog godišnjih odmora i putovanja prema Grčkoj, moraćete da izdvojite 800 dinara, do sada je bilo 730, iz Niša do Dimitrovgrada sada je 550 dinara, bilo je 500 dinara.
Beograđani koji putuju do Dimitrovgrada sada plaćaju 1670 dinara, umesto 1510 koliko je bila putarina do sada, a oni koji iz Beograda putuju do Preševa 1890 dinara, to je 170 dinara više nego što je bilo do sada.
Vozači: Poskupljenje od 10 odsto je mnogo
Za vozače svakako, svako poskupljenje znači, kažu oni koji su govorili za Euronews Srbija. Pre svega za one koji dosta putuju, te oni kažu da je i tih 10 odsto mnogo, kada se uzme u obzir cena benzina, kada se uzme na primer u obzir da za one koji često putuju to i nije tako mala suma.
"Za ljude koji češće putuju ne isplati se, mnogo je", kaže jedan od vozača u Nišu.
Jedna vozačica, s druge strane, kaže da će svakako plaćati cenu koja je propisana izmenama.
"Bez komentara sam. Kako reše, tako ćemo plaćati", rekla je ona.
Oni koji ređe putuju ističu da njima povećanje svakako ne stvara problem.
"Ko ide svaki dan, mnogo je. Ja ne idem tako često, pa mi ni ne znači toliko mnogo", rekao je ovaj vozač.
Na kraju, jedna vozačica primećuje da rast cena putarine prati rast drugih usluga i proizvoda.
"Pa sve poskupljuje, pa i putarine, šta da se radi. Plate stoje. Mnogo je", rekla je o ovom poskupljenju još jedna vozačica u Nišu.
Ono što je dobra vest jeste za one koji koriste elektronski tag, oni će imati popust od 6 odsto, a i kamioni sa Euro 6 motorom imaće popust od 10 odsto, i uvek se apeluje na vozače da koriste elektronski tag, s obzirom da to ubrzava putovanja, a tu je i prilika za popust sada kada se plaća putarina.
Što se tiče elektronskog taga, u funkciji je zajednički tag između Srbije i Makedonije. Kako kažu, u "Putevima Srbije", više od 60.000 vozača je prekonfigurisalo svoje tagove, tako da sada taj tag koji se koristi u Srbiji može da se koristi i u Makedoniji i Crnoj Gori.
Postojala je i najava da će ta mogućnost postojati i sa Grčkom i sa Hrvatskom, međutim taj tag još nije u funkciji.
Vesić: Od Nove Godine počinje i naplata putarine na brzim saobraćajnicama
Od 1. januara 2025. godine počinje naplata putarine na brzim saobraćajnicama, a za najveće šlepere i na pojedinim magistralnim putevima, najavljuje Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
Vreme koje želimo da uštedimo prilikom putovanja kroz Srbiju od sledeće godine moraćemo da plaćemo i van autoputa. Ta odluka najviše će pogoditi vozače kamiona.
"Mislim da nije okej, da treba ostati neka alternativa, ko neće da plaće da može da ide drugačije. Vozimo i u inostranstvu i sve zavisi od države do države, tamo imaju vinjete, imaju jednodnevne vinjete", rekao je vozač kamiona Nemanja Bojić za Euronews Srbija.
Najveći pritisak je na Ibarskoj magistrali, crnoj tački srpskih puteva. Iako je Autoput "Miloš Veliki" preuzeo dobar deo vozača, i dalje Ibarskom dnevno prođe oko osam hiljada vozila. Jer se taj put ne naplaćuje.
"Što više kamiona na auto-putu, a što manje na ostalim putevima, to će bezbednost svakako biti veća. Pitanje je samo modaliteta kako će država privoleti kamione da ide na auto-put. Da li tako što će uvesti putarine i na ostalim putevima koje nisu auto-putevi, ili će preduzeti neke druge mere", rekao je Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Putarine za brze saobraćajnice će biti 80 odsto vrednosti cene putarine na auto-putevima. I za naplatu te putarine neće postojati naplatne rampe, već će se vozila satelitski pratiti.
"Mislim da bi u ovom slučaju zadatak sistema bio da nađe neko balansirano rešenje, dakle da to bude rešenje koje će biti i najbolje za bezbednost saobraćaja, ali koje će i svakako ekonomski najviše da pogoduje prevoznicima, jer znamo da od cene prevoza zavisi mnogo toga", dodaje Okanović.
Resorni ministar Goran Vesić najavljuje formiranje posebnog preduzeća koje će naplaćivati putarinu.
"Sa naplatom putarine na auto-putevima, brzim saobraćajnicama i najvećim šleperima na pojedinim magistralnim pravcima, očekujemo da iznos bude oko tri puta veći nego ove godine kada se očekuje više od 40 milijardi dinara prihoda. Takav posao prevazilazi kapacitete puteva Srbije", rekao je ministar Vesić
Država očekuje da od putarine ove godine prihoduje oko 45 milijardi dinara. Taj novac, kako kaže resorno ministarstvo, koristi se za rekonstrukciju i održavanje puteva.
Komentari (0)