Biznis vesti

EU potvrdila odluku o uvođenju visokih carina na kineska električna vozila: Stupaju na snagu odmah

Komentari

Autor: Euronews

04/07/2024

-

11:55

EU potvrdila odluku o uvođenju visokih carina na kineska električna vozila: Stupaju na snagu odmah
profimedia - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Evropska komisija odlučila je danas da od 5. jula uvede visoke tarife na kineska akumulatorska električna vozila (BEV). 

Brisel optužuje Peking da svoje proizvođače automobila rasipa ogromnim količinama subvencija koje dovode do veštački niskih cena i nelojalne konkurencije.

Ovaj korak Evropske komisije, koji je predstavljen početkom juna, rezultat je detaljne istrage koja je otkrila da se subvencije upućuju kroz ceo lanac snabdevanja BEV-ima proizvedenim u Kini, kako od strane domaćih tako i od strane kompanija.

Javni novac je otkriven svuda, rekli su zvaničnici, od iskopavanja sirovina potrebnih za proizvodnju baterija do transportnih službi koje su angažovane da dovedu gotove proizvode na obale Evrope.

Sam obim subvencija omogućava kineskim proizvođačima da ponude svoje BEV vozila po znatno nižim cenama od onih koje se sklapaju u EU, gde su troškovi energije i rada mnogo veći.

Razlika u ceni izazvao je brz porast uvoza BEV-a proizvedenih u Kini: sa 3,9 odsto tržišnog udela u 2020. na 25 odsto na kraju 2023. godine, prema EK. 

Ovaj talas jeftinog uvoza predstavlja "pretnju ekonomske povrede" konkurentima iz EU koja bi mogla da dovede do neodrživih gubitaka i dovede u opasnost više od 12 miliona direktnih i indirektnih radnih mesta, upozorava izvršna vlast.

Tarife su stoga neophodne da bi se nadoknadile prednosti koje se daju subvencijama.

Odluka koja je danas objavljena predviđa diferencirane dažbine, obračunate prema matičnoj kompaniji, godišnjem prometu i sumnjivom iznosu primljenih subvencija.

Do kada će važiti nove više tarife?

Uvođenje mera će za sada biti privremeno.

profimedia

 

Carinske vlasti će tražiti bankarske garancije, a ne gotovinu, od kineskih izvoznika, što znači da krajnji kupci možda neće odmah primetiti promenu u svom džepu.

Tarife će ostati na snazi dok se u novembru ne donese konačna odluka koju bi zemlje mogle da blokiraju kvalifikovanom većinom protiv.

Nemačka i Mađarska su među onima koji će se verovatno usprotiviti.

U međuvremenu, Brisel i Peking će razgovarati o mogućim rešenjima koja bi mogla da spreče trajno uvođenje carina.

"Nastavljamo intenzivno da se bavimo Kinom na obostrano prihvatljivom rešenju. Svaki pregovarački ishod naše istrage mora jasno i u potpunosti da se bavi zabrinutošću EU i da bude u skladu sa pravilima STO," rekao je Valdis Dombrovskis, izvršni potpredsednik Komisije zadužen za trgovinu, navodi se u saopštenju.

Nade za napredak su ipak male. Peking je osporio istragu u formi i suštini, nazivajući je „golim protekcionističkim činom“ koji je "veštački konstruisao i preuveličavao takozvane subvencije" i obećao da će "preduzeti sve neophodne mere da čvrsto brani legitimna prava i interese Kineza kompanije".

Prošlog meseca, Ministarstvo trgovine Kine pokrenulo je antidampinšku istragu o uvozu svinjskog mesa iz EU, što se smatra uvodom u odmazdu.

Poljoprivreda i avijacija se smatraju sektorima koji su najranjiviji na gnev Pekinga.

Komentari (0)

Biznis