Biznis vesti

"Provedemo radno vreme na granici": Kako smanjiti kolone kamiona na graničnim prelazima

Komentari

Autor: Euronews Srbija/Lana Nanovski

31/05/2024

-

17:00

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Na granicama između Zapadnog Balkana i Evropske unije čeka se ukupno 26 miliona sati, pokazuju podaci Svetske banke. Ako bi se prosečno vreme čekanja skratilo za tri sata, BDP na Zapadnom Balkanu bi mogao da poraste za tri odsto, kažu iz Privredne komore. Uprkos svim analizama, kolone vozila se ne smanjuju. 

Ekipa Euronews Srbija bila je na sedam kilometara od graničnog prelaza Batrovci gde počinje kolona kamiona koji treba da uđu u Hrvatsku. 

Vozači koji su se u tom trenutku zatekli u blizini graničnog prelaza pitaju se da li će uspeti da pređu granicu do narednog svitanja.

Neki od njih ispričali su koliko dugo čekaju, kao i da nije problem u Srbiji nego u Hrvatskoj budući da na jednog policijaca dođe hiljadu kamiona. 

"Nema toaleta, nema tuša... Šef gubi pare, roba stoji", rekao je za Euronews Srbija jedan od vozača, dok drugi navodi da se plaćaju penali ako se na vreme ne isporuči određena roba.

Najduže zabeleženo čekanje iznosi čak 36 sati, mada vozači tvrde da to ume da bude i duže. 

Zbog toga se stvaraju svakodnevno kilometarske kolone vozila koje blokiraju zaustavnu i sporu traku auto-puta. 

A kako se nezvanično saznaje, broj sati koji se izgubi u čekanju na granicama, nastavlja i ove godine da raste. 

Euronews Srbija

 

I na graničnom prelazu Bajakovo - na ulazu u Srbiju iz Hrvatske, nalazi se kilometarska kolona kamiona.

Vozači sa kojima je na tom prelazu razgovarala ekipa Euronews Srbija kažu da u čekanju na granici provedu radno vreme. 

Kako ubrzati protok robe na granicama  

Prema analizi fiksnih troškova transportnih kompanija koju je uradila Privredna komora Srbije, čekanje dovodi do gubitka od 130 miliona evra godišnje.

"Tu je nekoliko činjenica koje utiču na čitav proces. Prvo, kašnjenje u isporukama, kašnjenje u logističkom lancu, gubljenje vremena, nisu ispoštovani termini za preuzimanje druge robe, jer prethodna još nije stigla na destinaciju gde je trebalo", kaže za Euronews Srbija Branko Todrović iz Milšped grupe.

Forum privrednih komora Jadransko-jonskih zemalja usvojio je Inicijativu za hitne mere za ubrzanje protoka robe na granicama Zapadnog Balkana i EU. 

Inicijativu su pokrenule Privredna komora Srbije i Hrvatska gospodarska komora, sa konkretnim predlozima.

O tome koji su konkretni predlozi, za Euronews Srbija objasniio je rukovodilac Centra za regionalnu saradnju PKS Aleksandar Radovanović. 

"Da imamo tri izlazne kabine ka Hrvatskoj, da Hrvatska ima tri ulazne, da imamo prioritetnu traku koja će obezbediti prolaz robi koja je lako kvarljiva, i roba koja podleže režimu ADR-a odnosno opasne materije kako bi one prolazile brzo ovu granicu", rekao je Radovanović. 

On kaže da je neophodna politička volja vlada Srbije i Hrvatske kako bi se problem sanirao, ali i organa poput Direkcije za imovinu. 

To bi dovelo do više zajedničkih kontrola, usklađenih radnih vremena inspekcijskih službi i infrastukturnih poboljšanja. 

 

Komentari (0)

Biznis