Biznis vesti

Lažna sniženja, prevare prilikom plaćanja i manjak robe na popustu: Kako izbeći potrošačke zamke "crnog petka"

Komentari

Autor: Euronews Srbija

24/11/2023

-

14:02

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Ministarstvo unutrašnjih poslova povodom "crnog petka", nezvaničnog praznika kupovine, upozorilo je građane da prilikom onlajn plaćanja budu naročito oprezni kako ne bi bili žrtve prevare. Na svom zvaničnom Instagram nalogu MUP ukazuje na to da građani treba da posebno provere veb adresu sa koje kupuju ili na kojoj vrše bilo kakvo plaćanje. 

I Nikica Jovanović iz Nacionalne organizacije potrošača za Euronews Srbija objašnjava da je u vreme "crnog petka" opasnost od prevara naročito izražena.

"Potrošači su motivisani, vide popuste, raznorazne akcije, a neki preferiraju da to bude elektronska kupovina, lagodan vid kupovine iz fotelje. Primetili smo ekspanziju ovakvog vida kupovine, odnosno prodaje, još za vreme pandemije, jer je to bio jedan od bezbednih načina kupovine. Ali od tad, a i prethodnih godina, mi upozoravamo da vodite računa kada obavljate plaćanje preko interneta", kaže Jovanović. 

Euronews

Nikica Jovanović

Naša sagovornica upozorava da je naročito bitno da kupci biraju registrovane prodavce. 

"Često nam preko društvenih mreža iskaču razne oglasne poruke i ponude prodavaca koji prodaju različitu vrstu robe - od odeće i obuće do tehničke. Ono što je naš savet i preporuka je da uvek pogledate da li je taj prodavac registrovan za obavljanje delatnosti. Masovno se oglašavaju prodavci koji nisu registrovani, dakle rade na crno. Samim tim, ne možete biti zaštićeni niti se pozvati na zakon o zaštiti potrošača ukoliko dođe do nekog problema", upozorava pravna savetnica. 

Ona objašnjava da, ukoliko neko posluje po zakonu, svi podaci o njemu mogu da se nađu uz nekoliko klikova.

Euronews

"Vama je bitna 'lična karta firme', odnosno njen naziv, PIB, matični broj, adresa na kojoj posluje. To su  osnovni podaci koji su jasno i transparentno istaknuti na sajtu prodavca, ukoliko firma legalno posluje. Ukoliko ne možete da pronađete ove podatke, lako se možete informisati preko sajta Agencije za privredne registre, gde ćete u dva-tri klika proveriti da li je neko legalno posluje, odnosno da li je neko registrovan", objašnjava Jovanović.

Lažna sniženja

Sagovornica Euronews Srbija kaže da su trgovci u Srbiji prekopirali američki trend po pitanju vremena održavanja "crnog petka", ali da su na našim prostorima sniženja daleko manja, nego što je to slučaj preko okeana.

"Potrošači koji su imali prilike da kupuju u Americi, pa i u okviru Evropske unije, navode da su ti popusti veći, da su oni značajniji od onih koji se oglašavaju kod nas. S druge strane, često je primetno i to da sniženja nisu realna. Naime, potrošači prate kako se kreću cene pre sniženja u okviru 'crnog petka', i primete da je u nekom momentu cena podignuta, praktično veštački i na nju je onda nakon kratkog perioda oglašeno sniženje. Tako da to je druga najčešća primedba što se tiče ovakvih akcija", kaže pravna savetnica Nacionalne organizacije potrošača.

Tanjug/AP/Matt Rourke

 

Poređenja radi, prodavci u Evropskoj uniji u obavezi su da prilikom ovakvih akcija istaknu najnižu cenu u proteklih mesec dana, kako bi potrošači znali o kakvom sniženju je reč. Međutim, u Srbiji, gde ne postoji takva vrsta obaveze, eventualna manipulacija cenama može biti kažnjena samo ako tokom nadzora tržišne inspekcije bude utvrđena takva praksa.

"Poruka i jeste da tržišni nadzor i kontrola inspekcije u ovom periodu mora da bude povećana, kako ne bismo sami morali da istražujemo da li su cene realne i da pratimo kretanje cena određene robe", kaže naša sagovornica.

Sa druge strane, kupci se u ovom periodu godine često žale Nacionalnoj organizaciji potrošača na situaciju da je oglašen najveći procenat popusta, a da robe nema na stanju, što takođe ne bi smelo da se dešava.

"Propisan je minimum koliko robe morate da imate u maloprodajnom objektu kako biste mogli da oglasite najveći procenat sniženja. Znači, morate da imate petinu te robe u asortimanu da biste mogli da oglasite, na primer, 70 posto popusta. Dakle, popust mora da prati i određena zaliha robe, a ne da ona brzo nestane ili da je ima zanemarljivo malo. I to kontroliše tržišna inspekcija", zaključuje Jovanović.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Biznis