Prva linija odbrane od napada na novčanik: Kako da vas sniženja na "crni petak" ne odvedu u dugove
Komentari23/11/2023
-18:02
Svaki poslednji petak u novembru rezervisan je za veliki praznik kupovine, poznat kao "crni petak", kada se većina robe široke potrošnje može naći po sniženim cenama.
Prva upotreba izraza "crni petak" za označavanje poslednjeg petka u novembru, desila se u časopisu "Factory Management and Maintenance", novembra 1951. godine, a pojam je bio povezan sa fenomenom da su mnogi radnici prijavljivali bolovanje posle Dana zahvalnosti kako bi dobili povezan četvorodnevni vikend.
Otprilike u isto vreme, policija u Filadelfiji počela je da koristi izraze "crni petak" i "crna subota" da opiše gužvu i zastoj u saobraćaju koji su prouzrokovani masovnom kupovinom božićnih i novogodišnjih poklona.
Budući da se dan posle Dana zahvalnosti u Americi smatra početkom "sezone" kupovine božićnih poklona i pripreme za novogodišnje praznike, velike gužve su bile karakteristične za celu zemlju, ali policajci u Filadelfiji su prvi počeli da upotrebljavaju "crni petak" u kontekstu gužvi u prodavnicama i tržnim centrima.
Nakon toga, taj pojam se pojavio u Njujork Tajmsu 1961. godine posle čega se izuzetno brzo proširio.
Kako je ova fraza zadobila nacionalnu pažnju ranih osamdesetih godina prošlog veka, trgovci su primetili da imaju mnogo veću zaradu tog dana. Nekada se inače koristilo crveno mastilo za prikazivanje negativnih iznosa u zaradi, a crno za obeležavanje finansijskog prosperiteta, pa postoji i teorija i da je po boji mastila dan dobio naziv.
Od početka 21. veka, trgovci sa sedištem u SAD počeli su da uvode Crni petak, kao "praznik" u maloprodajnim objektima širom sveta.
Poslednjih decenija globalni trgovci usvojili su termin i datum za plasiranje praznične rasprodaje.
Međutim, u naletu "potrošačke groznice" lako se može desiti da potrošimo više nego što smo planirali i da od "crnog petka" imamo više štete nego koristi.
Zbog toga sa vama delimo nekoliko jednostavnih koraka koji vaš novčanik mogu zaštititi od nepotrebnog finansijskog udara:
Napravite spisak i postavite granice
Detaljno planiranje ključan je prvi korak uspešne kupovine, ukoliko želite da sprečite ulazak "u crveno".
Krenite od utvrđivanja svog mesečnog budžeta i okvirnog određivanja koliki iznos ste spremni da izdvojite tokom Crnog petka.
Popišite stvari koje su vam potrebne i koje ste svakako nameravali da kupite, a zatim odredite okvirni budžet za neplanske, impulsivne kupovine koje bi mogle da se dogode i obećajte sebi da taj iznos nećete prekoračiti.
Ukoliko ste planirali da u jeku sniženja kupite i poklone za Novu godinu i Božić, napravite listu svih onih koje imate nameru da obradujete i odredite budžet za svakog od njih.
Poredite cene
Gotovo da nema trgovine koja neće iskoristiti "crni petak" da privuče kupce sniženim cenama, ali procenat popusta čak i za iste proizvode može značajno da varira od prodavnice do prodavnice.
Pošto ste odredili šta vam je sve potrebno, prethodno na internetu istražite da li je nešto sa vašeg spiska u nekim prodavnicama jeftinije nego u drugim.
Postoje i sajtovi naročito oni posvećeni tehnici, na kojima možete videti kako varira cena jednog te istog proizvoda.
Takođe, neke od njih više se isplati kupiti onlajn, nego uživo, tako da možete unapred da istražite šta je ono što biste mogli da povoljnije kupite "iz fotelje".
Ne kupujte samo radi uštede
"Štedite kupujući" je marketinško geslo mnogih trgovina kojima pokušavaju da namame kupce da bez griže savesti otvore novčanik. Sklonost ljudi da kupuju čak i stvari koje im nisu potrebne, samo zbog umanjene cene naučno je dokazana.
Držite se plana i ne jurite popuste, jer je to najbolji način da potrošite previše.
Otkrijte svoje slabe tačke
Tokom kupovine luči se neurotransmiter dopamin, zadužen za osećaj sreće i postignuća, ali čije je dejstvo ograničenog trajanja.
Zato je većina ljudi prirodno sklona tome da bez mnogo razmišljanja kupuje proizvode sa sniženim cenama, ali obično ima i neke druge "slabe tačke" u kupovini.
U susret Crnom petku, korisno je da ih osvestite i unapred se pripremite za izazove.
Na primer, ako znate da ste skloni impulsivnoj kupovini kozmetike, izbegavajte ulazak u prodavnice koje su specijalizovane za prodaju takvih proizvoda, osim u slučaju da nešto od toga već imate na svom spisku.
Komentari (0)