Biznis vesti

Može li pad cena polovnjaka iz Nemačke da se prelije na Srbiju: Stručnjaci ukazuju da je to samo jedan od faktora

Komentari

Autor: Lj.G.

18/11/2023

-

09:51

Može li pad cena polovnjaka iz Nemačke da se prelije na Srbiju: Stručnjaci ukazuju da je to samo jedan od faktora
Polovni automobili - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Nemačka je jedno od najvećih tržišta sa kojeg se polovni automobili uvoze u Srbiju. Najprodavaniji su Folskvagenovi modeli - golf, pasat i polo. Vest da su u Nemačkoj u blagom padu cene polovnjaka otvrila je pitanje da li će i koliko oni biti jeftiniji i u Srbiji. Upućeni, međutim, kažu da se trend pada cena polovnih automobila iz Nemačke još nije osetio na našem tržištu. 

Na srpskom tržištu dominantno se kupuju polovni automobili stariji od 10 godina, a podaci Autoscout24 sajta kažu da su modeli stari od 10 do 20 godina jeftiniji u proseku za samo 0,4 odsto. 

Iako takav trend može da eventualno u budućnosti utiče na smirivanje cene polovnjaka u Srbiji s obzirm na to da je Nemačka jedno od najvećih tržišta za uvoz polovnjaka, menadžer za odnose sa javnošću sajta Polovni automobili Petar Veličković kaže da je činjenica da su trenutno troškovi uvoza, koji uključuju carinjenje, takse i uverenja o ispitivanju, visoki i da stepen pojeftinjenja nije dovoljan da to nadomesti.

U prilog tome, govore i podaci sa sajta Polovni automobili. Naime, prosečna cena svih putničkih automobila starosti između 11 i 15 godina u januaru ove godine iznosila je 6.733 evra. 

Već u septembru prosečna cena dostigla je 6.840 evra, što je rast za 1,59 odsto. Poređenja radi, u septembru prošle godine cena takvih polovnjaka iznosila je 5.745 evra.

AP/Matt Rourke

 

"Iako podaci sajta Autoscout24 pokazuju da u Nemačkoj blago padaju cene polovnjaka, taj trend se nije još preneo na našu zemlju", kaže Veličković. 

Generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Boris Ćorović rekao je da ako su cene polovnjaka u nabavci u padu, to bi trebalo da se oseti već u narednih par meseci na tržištu polovnih automobila u Srbiji. 

"Cena jednog polovnog automobila u izvozu je nabavna cena u inostranstvu. Tu treba uključiti troškove transporta, uvoznih dažbina, ukoliko autmobil ima euro 1 obrazac, evropsko poreklo, nema carine nego samo PDV, ukoliko to nema, onda se i carini", rekao je Žorović za Euronews Srbija. 

On dodaje da su kao četvrta grupa troškova, propratni troškovi špeditera, uvoznika, usluge uvoza. 

Kakva je ponuda 

Osim Nemačke, polovni automobili se uvoze i iz Italija, Belgije, Holandije, ali i Francuske. 

Kad je reč o najtraženijim modelima među kupcima polovnjaka, nema većih promena u odnosu na prošlu godinu. 

Najprodavaniji su i dalje Folskvagenovi modeli golf, pasat i polo (modeli svih generacija), a

prate ih Fiat punto, Audi A4, Opel corsa...

profimedia

 

Inače, Na placevima širom Srbije je široka ponuda polovnjaka iz uvoza. 

Veličković kaže da za spuštanje cena mogu da se odluče trgovci koji ne uspevaju mesecima da prodaju automobil i kojima je potreban novac za dopunu lagera ili neko drugo ulaganje. 

"Ipak, teško je praviti dugoročne prognoze kretanja cena, pogotovu kada se uzme u obzir inflacija, geopolitička situacija u Evropi, kretanje cena na tržištu novih vozila, ali i najavljene promene na domaćem tržištu. Tu pre svega mislimo na najave da bi od nove godine mogao da se zabrani uvoz polovnih automobila sa normama Euro 3 i Euro 4, ali i programa subvencija za kupovinu polovnih automobila sa Euro 6 standardom uz reciklažu starijih vozila sa dizel
motorima", naveo je Veličković. 

On kaže i da ne treba zaboraviti i da je izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja otvorena mogućnost uvoza polovnjaka iz Amerike, ali da se ova odredba još ne primenjuje jer nije usvojen poseban pravilnik koji detaljno definiše ovu oblast.

I Ćorović objašnjava da uvoz vozila iz Amerike ali i Kine, nije još operativno počeo jer se čeka donošenje pravilnika. 

"Potrebno je doneti niz podzakonskih akata, čeka se pravilnik, da se definiše kako će se ispitivati usaglašenost homologacije sa evropskom ukoliko odstupa, ko će biti ovlašćen da vrši prepravke. Kad se ti pravilnici donesi, možemo onda da očekujemo uvoz i tih automobila iz Amerike i Kine", rekao je Ćorović. 

Komentari (0)

Biznis