"Samo transport košta od 1.500 do 2.000 evra": Američki polovnjaci jeftiniji, ali koliko je zaista isplativ njihov uvoz?
Komentari14/10/2023
-08:05
Izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja otvorena su vrata za uvoz polovnih automobila iz SAD i Kine. Polovnjaci iz SAD jeftiniji su i do 30 odsto od onih sa evropskog tržišta. Međutim, dug je i skup put polovnjaka od Amerike do Srbije. Stručnjaci kažu da je osim transporta, koji je najskuplja stavka, potrebno platiti carinu, PDV, i na kraju prepravke zbog drugačijeg standarda automobila.
Da bi bilo registrovano u Srbiji, na vozilu proizvedenom za američko tržište potrebno je menjati gomilu stvari - svetla, instrument table, zapremine rezervoara.
Stručnjaci upozoravaju da su same prepravke prilično komplikovane, te da niko ne može da garantuje da li će automobil proći tehnički pregled.
Tako se postavlja pitanje koliko se isplati uvoziti automobile iz Amerike, ali i kako bi njihov uvoz eventualno uticao na tržište polovnjaka u Srbiji.
U čemu je glavni problem sa uvozom američkih polovnjaka?
U SAD polovnjaci jesu jeftiniji. Petar Veličković sa sajta Polovni automobili kaže, međutim, da niko neće imati interes da uveze polovnjak koji manje košta jer su troškovi transporta veći u odnosu na razliku na tu cenu.
"I to je glavni problem", rekao je Veličković za Euronews Srbija.
Direktor CVS mreže tehničkih pregleda Andrija Vujičić izvodi računicu i kaže da je za transport potrebno od 1.500 do 2.000 evra i dodatnih 1.000 evra.
"Ako je danas tržišna cena nekog Fijata 500L oko pet godina starosti oko 8.000 evra, vi ga teško za nešto manje novca možete pronaći u Americi. Jeste da ćete dobiti automobil sa automatskim menjačem i snažnim motorom, ali nećete nikakvu kalkulaciju da platite od 1.500 do 2.000 za transport i neka procena je 1.000 evra za prepravku", rekao je Vujičić za Euronews Srbija.
Zbog komplikovane prepravke automobila nema garancije da li će vozilo proizvedeno za američko tržište proći tehnički pregled.
"Najveći izazov po meni je elektronika i dijagnostika za koju je vrlo moguće da evropska neće moći da je prepozna. U tom smislu bi značilo da ako bi se na tržištu pojavili specijalizovani servisi koji bi imali uređaje, koji mogu da servisiraju i prilagođavaju američka vozila, onda bi to imalo smisla. U suprotnom, isplativost je zaista upitna", smatra Vujičić.
Kome bi mogao da se isplati?
Međutim, nekima će se, ipak, isplatiti otvaranje srpskih granica za vozila sa američkog tržišta.
"Verujem da će se u prvo vreme iz Amerike uvoziti skuplji automobili, premium modeli koji koštaju nekoliko desetina hiljada evra i na čijoj će razlici ljudi koji se time profesionalno bave moći da ostvare neku zaradu", naveo je Petar Veličković.
A od momenta iskrcavanja kontejnera sa vozilima do vožnje po srpskim drumovima, izmene i dopune zakona kažu da je za svu neophodnu dokumentaciju i nadzor prepravke vozila zadužena Agencija za bezbednost saobraćaja.
Komentari (0)