Polovnjaci poskupeli za 25 odsto prošle godine: Da li bi zabrana uvoza starijih vozila mogla dodatno da "pogura" cene
Komentari28/03/2023
-08:01
Polovna vozila samo u 2022. poskupela su za 25 odsto i dok stručnjaci sa jedne strane kažu da je teško govoriti o stabilizaciji cena u ovoj godini, sa druge poručuju da nema još mnogo prostora za poskupljenje. Ipak, bojazan da rast cena neće biti zaustavljen podgreva i najava subvencija od 2.100 evra za one koji svoja vozila sa euro 1, euro 2 ili euro 3 motorom daju na reciklažu kako bi kupili novije modele.
U decembru prošle godine Vlada Srbije usvojila je Program zaštite vazduha od 2022. do 2030. godine kojim je u cilju smanjenja zagađenja vazduha predviđeno podmlađivanje voznog parka, koji je u našoj zemlji među najstarijima je u Evropi.
Pomoćik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Mirko Koković rekao je za Euronews Srbija da je u planu da se u naredne tri godine pošalje oko 144.200 vozila za reciklažne centre, odnosno da se zamene novim vozilima poslednje euro 6 norme.
Subvencije u visini od 2.100 evrabi mogli da dobiju svi oni koji se odluče da svoja vozila sa euro 1, euro 2 ili euro 3 motorom predaju na reciklažu i kupe novije modele.
Međutim, za mnoge ovi podsticaji nisu dovoljan motiv jer automobili već beleže enormno visoke cene, a postoji bojazan da će subvencije države samo dodatno pogurati njihov rast. A da li su cene automobila "udarile u plafon" ili ima prostora da još idu gore sa sigurnošću ne mogu da kažu ni oni koji posluju na tržištu vozila.
Milan Belin, predsednik Grupacije ovlašćenih uvoznika vozila i delova pri Privrednoj komori Srbije, za Euronews Srbija kaže da je o stabilizaciji tržišta teško govoriti.
"Automobilska industrija i sama proizvodnja automobila je vrlo kompleksna stvar i zavisi od 1.001 faktora. Onog momenta kada se bude stabilizovala proizvodnja i cena čelika, plastike, mikročipova, gasa, svega onoga što čini kompleksu proizvodnju, tada će doći do stabilizacije. Naravno dokle god je to i dalje neizvesno, dok je neizvesno u bankarskom sektoru koji prati finansiranje, i dok se to ne bude stabilizovalo neće se stabilizovati ni cene novih automobila, a sa time ni polovnih", ističe on.
Mrlješ pak smatra da bi tržište trebalo bi da se malo normalizuje.
"Cene novih automobila su sada i za zapadno tržište previsoke, ima naznaka da će cene morati da se normalizuju. Do sada je bila veća tražnja nego ponuda. Ponude sada ima, cenu su više nego ikada, a sad već polako tražnja pada jer su te cene prevazišle iole realna očekivanja", ističe Mrlješ.
Subvencije dobre, ali ima više nejasnoća
Filip Mrlješ, sa Sajma polovnih automobila, za Euronews Srbija ocenjuje da je ova odluka države dobra.
"Prvi put u istoriji u Srbije imaćemo subvenciju koja će se odnositi na kupovinu već korišćenog automobila, sve sa ciljem da bi se smaljile emisije izduvnih gasova i da bi se malo poboljšao standar jer generalno prosečna starost vozila u Srbiji je jako visoka", kaže on.
I Belin smatra da su subvencije dobre, ali ističe da još nije poznato kako će izgledati ceo taj proces.
"Ideja da se 140.000 vozila sa euro 3 motorima uništi, međutim ne znam kako će to izgledati jer ne znam ko je sve ovde spreman da toliki broj automobila uzme za uništenje, koliko imamo reciklažnih centara u Srbiji koji bi to mogli da prihvate na adekvatan način", objašnjava on.
I najave o zabrani uvoza euro 3 motora mogu podići cene vozila
U Programu zaštite vazduha od 2022. do 2030. godine navedeni su i scenariji ublažavanja u sektoru zaštite vazduha među kojima i obaveza poštovanja najmanje euro 4 standarda za uvezena polovna putnička vozila koja, kako se navodi, stupa na snagu 2023. godine, euro 5 2025, i euro 6 2030. godine.
U medijima su se međutim pojavile i najave da će od januara 2024. godine, uz subvencije za zamenu starih automobila, biti zabranjen uvoz vozila sa euro 3 i 4 motorom, ali zvaničnih potvrda za to nema. Srbija je jedina zemlja u regionu koja i dalje dozvoljava uvoz ovih vozila, a iako je najava o zabrani uvoza bilo i prethodnih godina, do toga ipak nije došlo.
Oni koji posluju na tržištu vozila kažu da bi zabrana bila dobar potez sa aspekta ekologije i da time nećemo imati više uvoz, kako navode, "groblja automobila" koji su za bacanje.
Milan Belin, predsednik Grupacije ovlašćenih uvoznika vozila i delova pri Privrednoj komori Srbije, za Euronews Srbija kaže da godinama pokušavaju da utiču na administraciju da se uvoz evro 3 motora zabrani iz više razloga.
"Prvo zato što su to automobili starosti preko 20 godina i ostali smo jedino mesto u regionu, ako uzmemo u obzir Severnu Makedoniju, Bosnu i Hercegovinu i Crnu Goru gde su oni već pre nekoliko godina došli do standarda evro 4 ili 5 motra za uvoz polovnih automobila", rekao je on i dodao da su automobili tolike starosti pri kraju životnog veka i da su ogromni zagađivači.
Prema rečima Belina, samo tokom prošle godine u Srbiju uvezeno 135.000 polovnih vozila od čega su 70.000 vozila starosti od 2003. do 2008. godine.
Mrlješ ističe da je vozni park svuda mlađi i to, kako kaže, ne samo u evropskim zemljama višeg standarda.
"Kako to popularno kažu mi smo bili kanta za smeće, groblje evropskih automobila i tržiše gde završava nešto što više niko ne želi da vozi u Švajcarskoj ili Nemačkoj, Francuskoj. Takvi automobili dolaze kod nas i Srbija im je bila poslednja stanica", navodi on.
Ukoliko bi do zabrane uvoza došlo, prema rečima Belina to bi bilo dobro, ali ističe da je najava godinu dana unapred preuranjena.
"Ono što mi koji se bavimo automobilskom idustrijom mislimo da nije dobro urađeno je što je to najavljeno godinu dana ranije, jer možemo da očekujemo da će ovu godinu iskoristiti svi koji se bave uvozom tih automobila da još više starih automobila uvezu u Srbiju kako bi iskoristili pogodnosti tih godinu dana", naglašava Belin.
Komentari (0)