Biznis lideri

Ribrider za ronioce iz Srbije mogao bi da osvoji svet: Kako StarTech pomaže inovatorima da ideje pretvore u stvarnost

Komentari

Autor: Euronews Srbija

17/12/2024

-

11:34

Euronews Serbia

veličina teksta

Aa Aa

Srpski inovatori na putu do uspeha često imaju imaju poteškoće da razviju svoje ideje jer im nedostaju finansijska sredstva. Pomoć na tom putu startapovi već četiri godine dobijaju od StarTech programa, vrednog ukupno osam miliona dolara, koji je početkom decembra proglasio četvrtu generaciju grantista. U velikoj konkurenciji od više od 160 prijavljenih, njih 12 dobilo je sredstva do 50.000 dolara. 

Tim povodom gosti Euronews Srbija bili su Ivana Bogosavljević Čikić, projektna menadžerka StarTecha i Milan Jovanović, osnivač kompanije "Fishbone" i jedan od dobitnika grantova. 

"'Fishbone' se bavi svim oblicima industrijskog dizajna, ali sa posebnim fokusom na nautički dizajn i dizajn ronilačke opreme. Imamo veoma bogato iskustvo i na tim poljima, a pored toga, članovi mog tima i ja se bavimo ronjenjem već 30 i više godina. Zajedno smo došli došli na ideju da napravimo mašinu koja reciklira vazduh koji ronilac diše, i da uvedemo brojne inovacije na polju njenog dizajna", objašnjava Jovanović.

Promo/Fishbone

Ronilac sa inovativnim ribriderom kompanije "Fishbone"

Za StarTech su čuli od klijenata, koji su bili među finalistima projketa u prethodnim godinama i odlučili da se prijave. 

Kako izgleda proces selekcije

Kako za Euronews Srbija objašnjava Ivana Bogosavljević Čikić, proces selekcije počinje objavljivanjem javnog poziva koji ove godine bio u aprilu. 

"Iako deluje da je taj period do same dodele u decembru dug, iza toga zaista stoji veliki administrativni posao kako bismo na kraju dobili 10 plus inovatora", objašnjava projektna menadžerka StarTech. 

"Nakon objavljivanja javnog poziva sledi pregled svih tih aplikacija kojih je bilo 160, a zatim se pravi uži krug selekcije kada određeni članovi odbora za grantove odlaze u posetu ili obavljaju sastanke sa potencijalnim kompanijama. Onda kompanije imaju javno predstavljanje svojih ideja, takozvane pitching sesije ispred više članova odbora za grantove i na kraju, naravno, sledi ta finalna odluka koja biva krunisana svečanom dodelom čekova i samom promocijom", dodaje Bogosavljević Čikić. 

Nakon tog procesa, inovacije kreću u implementaciju, pa su tako 15. decembra otpočele aktivnosti na 12 nagrađenih projekata i u narednom periodu, koji će u zavisnosti od samog projekta trajati od šest meseci do godinu i po dana, StarTech grantisti će imati priliku da ubiraju plodove svojih projekata. 

Euronews

Ivana Bogosavljević Čikić, projektna menadžerka StarTech-a

"Pored ovih bespovratnih finansijskih sredstava, mi smo za njih obezbedili niz treninga na temu različitih oblasti, na primer zaštita intelektualne svojine, biznis planiranje, finansijsko upravljanje, a za pet kompanija je omogućena i mentorska podrška za njihov dalji razvoj i izlazak na tržišta. Naravno, tu su različiti susreti, umrežavanja naših sadašnjih i ranijih grantista i partnera, kako bi razmenili informacije, ideje i projekte. I, naravno, ono što je jako važno u pogledu dodatne promocije izlaska dalje na tržište, promocija samih proizvoda i usluga, jeste poseta određenim sajmovima i konferencijama u toj oblasti inovacionog ekosistema", kaže naša sagovornica.

Inovativno rešenje kompanije "Fishbone"

Milan će sa svojim kolegama raditi na ronilačkom ribrideru, mašini koja reciklira vazduh koji ronilac diše. 

"To je zatvoreni sistem disanja gde gas koji ronilac diše kruži. Kiseonik koji čovek metabolički potroši iz te mešavine, nadomesti se novim kiseonikom, a ugljen-dioksid koji se metabolički stvori, se hvata specijalnim filterom za ugljen-dioksid. Korišćenjem ribridera vreme provedeno na dnu može se povećati deset, pa čak i mnogo više puta. Ono što je bitno je da mehurovi ne izlaze u okolinu, tako da je mašina potpuno tiha, podvodni svet vas se ne plaši, tako da ronilac ima mnogo bolji utisak", objašnjava Jovanović.

Njegove kolege i on došli su na ideju da naprave ovu mašinu, nakon što su uočili nedostatke kod postojećih ribrider mašina.

"Čovek koji je tehnički potkovan i zna kako to sve funkcioniše, gleda kako to da unapredi. Kada poznajete problematiku, onda dođete do toga da napravite prve prototipe, pa kasnije i mašinu koja je daleko naprednija od nekih drugih koje ste tada koristili", kaže iskusni ronilac.

Euronews

Milan Jovanović, osnivač kompanije "Fishbone"

"Fishbone" nisu jedini. StarTech je iz godine u godinu dobijao brojne prijave i u poslednje tri godine su sa gotovo tri miliona dolara bespovratnih finansijskih sredstava podržali 82 takva startapa i preduzeća. 

"Oni razvijaju svoje ideje, ali su takođe zaposlili oko sto visokokvalifikovanih ljudi u svojim timovima. Pored toga, 30 posto anketiranih StarTech grantista kaže da su koristili druge izvore finansiranja. To, naravno, nisu samo fondovi i grantovi, nego i razni VC fondovi i investicije, što jasno govori o tome da su oni prepoznatljivi na tržištu", objašnjava Bogosavljević Čikić. 

Grantistima se otvaraju brojne prilike

Da je reč o vrednim idejama i inovacijama dokaz je i to da je od 96 prijava za zaštitu intelektualne svojine Statech grantista, potvrdu dobila 81. Iako je svaki od projekata značajan na svoj način, grantistima je važno i da pored domaćeg tržišta dobiju pristup i stranim, objašnjava naša sagovornica.

"Oko 45 posto naših grantista je izašlo i na neka druga tržišta i tu pre svega govorimo o zemljama regiona, zatim Kini, Koreji, Australiji i Americi, a imamo i Maltu, Egipat. To su sve stvari koje nas nekako podstiču da idemo dalje. Uveli smo i umrežavanje naših startapa sa naučnim institucijama, da povežemo nauku i privredu jer mislimo da je to važno, tako da u našoj mreži imamo 17 fakulteta, sedam instituta i drugih organizacija koje pružaju podršku inovacionom ekosistemu", kaže projektna menadžerka StarTech. 

I "Fishbone" planira da osvaja svetsko tržište, dodaje Jovanović, budući da se 80 odsto tržišta ribridera nalazi u Evropi i Americi, a lokalna potražnja je relativno mala.

"Planiramo u najskorije vreme izlazak, kako na tržište regiona, tako i u Evropu kroz tržište Hrvatske i Slovenije, a onda širenje po Evropi, da bismo do 2028. probali da izađemo i na tržište Sjedinjenih Američkih Država", objašnjava osnivač kompanije. 

Do tada, StarTech program, koji je otpočeo pre četiri godine uz podršku kompanije "Philip Morris", podržaće još mnoge inovativne projekte, budući da će novi ciklus početi već sledeće godine. 

"Kroz ova četiri ciklusa imali smo oko 900 aplikacija u oblasti inovacija i digitalne transformacije, tako da i u aprilu naredne godine svakako očekujemo novi talas inovativnih prijava i opet će biti objavljen javni poziv. Sve informacije će biti dostupne na našem sajtu https://www.startech.org.rs/", zaključuje Ivana Bogosavljević Čikić.

Komentari (0)

Biznis