Kako je i kada implodirala podmornica "Titan": "Sve je moglo biti gotovo pre nego što su putnici išta shvatili"
Komentari23/06/2023
-14:30
Nakon što su u severnom Atlantiku nađeni ostaci podmornice "Titan", potraga koja je trajala četiri dana dobila je tragičan epilog, a američka obalska straža proglasila je svu petoricu putnika poginulim, rekavši da je "pitanje da li će uspeti da nađu tela".
Ova ekspedicija, u organizaciji kompanije "OceanGate", trebalo je da stigne do olupina Titanika koja se nalazi na nekih 3.800 metara dubine. Prema rečima zvaničnika iz obalske straže, podmornica nije izdržala pritisak, i rezultat je bila katastrofalna implozija.
Već u ponedeljak, malo nakon što je prijavljen nestanak podmornice, američka mornarica detektovala je zvuk koji bi mogao da odgovara imploziji, što je u četvrtak i potvrđeno kada su pronađeni fragmenti podmornice, rekao je jedan vojni zvaničnik za AP.
Istraga o tome šta se dogodilo je u toku i nastaviće se u oblasti oko olupina Titanika gde su pronađeni ostaci podmornice, rekao je kontraadmiral Džon Mauger iz američke obalske straže.
"Znam da postoji mnogo pitanja o tome kako, zašto i kada se to dogodilo. To su pitanja o kojima ćemo sada prikupiti što više informacija", rekao je Mauger i dodao da je reč o "kompleksnom slučaju" koji se dogodio u udaljenom delu okeana, i uključivao ljude iz nekoliko različitih zemalja.
Svakako trenutno je više pitanja nego odgovora, ali je jasno da se katastrofa dogodila. Iako će više detalja biti poznato kada se detaljnije ispitaju delovi podmornice i ako se nađu tela poginulih, evo šta za sada znamo.
Šta je implozija?
Podvodna implozija se odnosi na iznenadnu katastrofu, koja bi se nabolje mogla opisati kao "eksplozija, ali ka unutra". Dešava se pod ogromnim pritiskom, a sve zbog velikih dubina ka kojima je "Titan" plovio.
"Zamislite cilindar: tokom eksplozije, naboj u centru se zapali i uzrokuje da se pritisak u momentalno poveća. To uzrokuje da se izbacivanje mase kreće od centra cilindra ka spolja neverovatnom brzinom. Implozija je obrnuto od ovoga", rekao je za ABC profesor Stefano Bricolara, sa Virdžinija tehnološkog centra za pomorsku robotiku.
"Unutrašnjost cilindra se praktično može smatrati praznim, dok je pritisak talasa koji probija trup 400 puta veći. Govorimo o vodi koja juri brzinom od 1.000 kilometara na sat. Katastrofalna implozija doslovno znači razbijanje na sitne komade", dodao je on.
Prema Bricolarinom objašnjenju, važan je i materijal od kog je napravljen trup plovila. U slučaju podmornice "Titan", korišćena je kombinacija karbonskih vlakana i titanijuma.
"Plastika ojačana ugljenikom katastrofalno se ponaša pri kolapsu. To je zato što materijal nije savitljiv kao metalne legure i stoga katastrofalno implodira", naveo je profesor objašnjavajući.
Radi poređenja, može se reći da mornaričke podmornice koriste čelik visoke čvrstoće ili legure titanijuma, a trenutna pravila i propisi ne razmatraju kompozitne materijale za plovila namenjena za rad na velikim dubinama".
Kako se desila katastrofa?
Imploziju su verovatno izazvali ili poplava u podmornici, ili neka vrsta kvara, kaže za stručnjak za podmornice Erik Fusil sa Univerziteta u Adelaidi.
On takođe kao važnu činjenicu ističe to što je trup "Titana" bio napravljen od kombinacije titanijuma i kompozitnog materijala od karbonskih vlakana, što je opisao kao "novu kombinaciju".
"Titanijumski trup pod pritiskom je veoma elastičan - može da bude zgnječen, a zatim da povrati svoj početni obli. Međutim, karbonska vlakna su potpuno drugačija, i veoma su kruta", rekao je Fusil.
Dodao je da je u pitanju "eksperimentalna tehnologija", ali da je ipak prerano reći da li je samo taj dizajn izazvao probleme.
Nije sasvim jasno gde je Titan bio kada se implozija dogodila. Međutim, ostaci su nađeni na oko 500 metara od olupine titanika, odnosno na dubini od tri do tri i po kilometra. Pre nego što je izgubila komunikaciju sa brodom koji ju je pratio sa površine, podmornica se spuštala sat i 45 minuta.
Režiser Džejms Kameron, koji je više puta ronio do olupine Titanika, rekao je za BBC da je znao da se dogodila "ekstremna katastrofa" čim je čuo da je podmornica izgubila navigaciju i komunikaciju u isto vreme.
"Za mene nije bilo sumnje. Nije bilo potrage. Kada su konačno poslali vozilo na daljinsko upravljanje koje može duboko da zaroni, našli su delove za nekoliko minuta ili sati", rekao je Kameron.
"Šarada i košmar"
Kada je podmornica zaronila, u njoj je bilo dovoljno kiseonika za 96 sati, a svakodnevno su održavane konferencije za štampu o toku potrage. Međutim, Kameron je ovo nazvao "produženom, košmarnom šaradom", koja je porodicama putnika davala lažnu nadu.
Na dubini na kojoj Titanik leži, pritisak je nekoliko stotina puta veći od onog na površini, rekao je za CNN Rik Murkar, međunarodni direktor obuke u Nacionalnom udruženju pećinskih ronilaca.
Ako se katastrofa zaista dogodila zbog velikog pritiska, kao što se sumnja, onda je to kao da je eksplodirala mala bomba, i svi bezbednosni mehanizmi u podmornici bi bili uništeni, rekao je za Gardijan Stefan Vilijams, profesor pomorske robotike na Sidnejskom univerzitetu.
Ejlin Marija Marti, bivši mornarički oficir i profesor na Međunarodnom univerzitetu Floride, navela je da se latastrofalna implozija dešava "neverovatno brzo, u deliću milisekunde".
"Sve je moglo biti gotovo pre nego što su putnici uopšte i shvatili da postoji neki problem. Na kraju krajeva, od svih načina da se strada, ovaj je bezbolan", rekla je Marti za CNN.
Stručnjaci nisu optimisti kada su u pitanju šanse da neko telo bude nađeno, iako je američka obalska straža saopštila da će nastaviti potragu u nastojanju da povrati ono što može, ali je upozorila da je u pitanju "neverovatno opasna sredina tako duboko".
Komentari (0)