Fokus

Hronologija potrage koju je pratio ceo svet i tragičan epilog: Spasioci se trkali sa vremenom, podmornica implodirala

Komentari

Autor: Euronews Srbija

23/06/2023

-

08:39

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Američka obalska straža potvrdila je juče da su u Atlantiku pronađeni ostaci podmornice "Titan" u kojoj je petorica putnika krenulo na ekspediciju ka olupini Titanika, a ukrcani su proglašeni mrtvima. Mada je kontraadmiral Džon Mauger rekao da će se nastaviti traganje za telima, dodao je da je "sudeći po polju krhotina" jasno da je došlo do "katastrofalne implozije".

Na ovaj način, potraga za podmornicom dobila je tragičan epilog, mada kako je vreme odmicalo, nade su se smanjivale, naročito nakon što je prošlo 96 sati od porinuća u nedelju, koliko je bilo predviđeno da traju zalihe kiseonika.

Podmornica je pripadala kompaniji "OceanGate", koja je organizovala ekspediciju do olupina Titanika na oko 3.800 metara dubine. Ostaci su pronađeni uz pomoć plovila na daljinsko upravljanje, oko 500 metara od olupina legendarnog potonulog broda.

Na ekspediciju su krenuli, i tragično stradali, vlasnik "OceansGate" kompanije Stokton Raš, britanski milijarder i avanturista Hamiš Harding, otac i sin iz jedne od najbogatijih pakistanskih porodica, Šahzada i Sulejman Davud, kao i francuski istraživač i stručnjak za Titanik, Pol Anri Nargole.

"Ovi ljudi su bili pravi istraživači koji su delili poseban duh avanturizma i duboku strast prema istraživanju i zaštiti svetskih okeana. Naša srca su uz ovih pet duša i svakog člana njihovih porodica u ovom tragičnom periodu. Tugujemo zbog gubitka života i radosti koju su doneli svima koje su poznavali", navodi se u saopštenju kompanije "OceanGate" u kojem se moli da se poštuje privatnost porodica.

Potraga za podmornicom bila je praćena širom sveta, a ovo je vremeski pregled toga kako se odvijala od samog početka, kao i bliži uvid u to ko su bili putnici koji su stradali.

Nedelja, 18. jun

Podmornica "Titan" kompanije "OceanGate" porinuta je u 14 sati po našem vremenu u Atlantski okean oko 700 kilometara od obale Njufaundlenda u Kanadi. Krajnje odredišta je bila olupina Titanika, a u podmornici su bila petorica putnika, sa zalihama kiseonika za za otprilike 96 sati.

Brod "Polarni princ", koji je trebalo da prati podmornicu sa površine, izgubio je kontakt sa njom samo 45 minuta nakon što je potopljena. 

Američka obalska straža primila je prijavu o tome da je podmornica nestala u 23.40, nakon što su operatori shvatili da je dosta premašen prag od 21 sat, kada je podmornica trebalo da izroni na površinu.

Ponedeljak, 19. jun

AP Photo/Jens Meyer

 

Pokrenuta je površinska potraga u koju su uključeni američki i kanadski pomorski avioni za nadgledanje, uključujući visokosofisticirani avion "P8 Posejdon" koji ima mogućnost podvodne detekcije.

Pojavili su se prvi podaci o indentitetima nekih od putnika, nakon što su britanski mediji preneli da je milijarder i avanturista Hamiš Harding, predsednik kompanije "Action Aviation", na Fejsbuku nešto ranije najavio svoje učešće u ekspediciji.

Njegov posinak je, potom, objavio na društvenim mrežama da je "njegov očuh nestao zajedno sa podmornicom".

Utorak, 20. jun

profimedia

 

Već u utorak, 20. juna, postalo je jasno da potraga za nestalom podmornicom neće biti jednostavna, a zvaničnici iz američke obalske straže počeli su da drže gotovo redovne konferencije za medije.

Jedan od kapetana koji su predvodili pretragu, istakao je da je u pitanju vrlo komplikovan zadatak zbog nepreglednosti okeana, ali i zbog toga što je vremena bilo sve manje - do utorka uveče, pretpostavljene zalihe kiseonika već su se prepolovile.

Krenulo se sa korišćenjem vozila na daljinsko upravljanje, koja mogu da zarone tamo gde je ljudskim posadama znatno teže, a u potragu su pored obalskih straža SAD i Kanade uključeni i civilni brodovi.

Misija se tada već pretorila u podvodnu opeaciju, prema izjavama zvaničnika, a počele su i prve spekulacije o tome kako bi uopšte mogla da izgleda akcija spasavanja s obzirom na veliku dubinu na kojoj se nalazi olupina Titanika.

Sreda, 21. jun

Tanjug/AP/Action Aviation

 

Tračak nade se pojavio, nakon što je kanadski spasilački tim čuo "lupanje" u oblasti gde je podmornica nestala. Kako je tada navođeno, sonde su detektovale lupanje u ciklusima od po 30 minuta, i to je trajalo duže od četiri sata.

Pojavila su se svedočenja bivših putnika o tome kako izgledaju ugovori koji se potpisuju pred početak ekspedicije, pa se tako saznalo da se reč "smrt" pominje tri puta samo na prvoj strani dokumenta o odricanju od odgovornosti.

Iste večeri, zvaničnik američke mornarice rekao je novinarima da je prenosni kran koji može da podigne predmete sa dubine od šest kilometara stigao u Njufaundlend, ali da se čeka da bude zavaren na iznajmljeni brod kako bi stigao u oblast pretrage.

Četvrtak, 22. jun

Potraga za nestalom podmornicom je ušla u četvrti dan, a nekih većih rezultata i dalje nije bilo. Sonarski detektori su ponovo registrovali zvuke, ali s enije moglo znati šta ih pravi.

Spasiocima je dodatni pritisak stvarala trka sa vremenom, jer su predviđene zalihe kiseonika nestajale, mada su stručnjaci upozoravali da se to nikada ne može pouzdano znati, jer nikada nije ni testirano do krajnjih granica.

Zvaničnici i dalje nisu gubili nadu, ali je nakon 14 sati po našem vremenu, kada su zalihe kiseonika istekle, postalo jasno da su šanse za pronalazak podmornice i putnika živih i zdravih veoma male - gotovo nemoguće.

U potragu je uključen i robot "Viktor 6000" sa francuskog instituta za istraživanje okeana, vozilo na daljinsko upravljanje sa mogućnošću zarona do šest kilometara. Spasioci su se nadali da će im pomoći u pretrazi nepreglednih dubina.

Naposletku, u četvrtak uveče, potraga je dobila tragičan epilog. Američka obalska straža je saopštila da su na 487 metara od olupina Titanika nađeni ostaci podmornice "Titan", da je u pitanju bila implozija, i da su putnici proglašeni mrtvima.

Ko su bili putnici u podmornici?

profimedia

 

Stokton Raš je osnovao kompaniju "OceanGate" 2009. godine kako bi obezbedio podmornice sa posadom za podvodne istraživače, navodi se na veb stranici kompanije. Raš je bio kapetan "Titana" i peti član posade. U intervjuu za CBS News prošle godine, Raš je branio bezbednost svoje podmornice, ali je rekao da "ništa nije bez rizika". Bio je najmlađi pilot na svetu sa 19 godina, 1981.

Hamiš Harding je živeo u Dubaiju, a bio je predsednik kompanije koja se bavi posredovanjem u nabavci aviona. Ovaj milijarder i avanturista je držao tri Ginisova svetska rekorda, uključujući najduže ronjenje na brodu sa posadom. U objavi na Fejsbuku u subotu, Harding je rekao da je "ponosan" što je deo ove ekspedicije.

Otac i sin, Šahzada i Sulejman Davud, bili su članovi jedne od najistaknutijih pakistanskih porodica. Njihova kompanija se bavi poljoprivredom, petrohemijom i telekomunikacionom infrastrukturom. Živeli su u Velikoj Britaniji, a Šahzada je takođe bio u odboru poverenika kalifornijskog SETI instituta, kao i član jedne fondacije koju je osnovao britanski kralj.

Pol Anri Nargole je bio bivši oficir francuske mornarice koji je smatran stručnjakom za Titanik. Izvršio je 37 ronjenja do olupine i nadgledao je pronalaženje 5.000 artefakata. Bio je vođa ekspedicije na tehnološki najnaprednijem zaronu do Titanika 2010, a dok je bio u francuskom Institutu za istraživanje i eksploataciju mora, vodio je prvu ekspediciju do Titanika 1987. godine.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Svet