Digitalni rat za američke izbore: Kako Rusija širenjem dezinformacija utiče na poverenje građana SAD u izborni sistem?
Komentari05/11/2024
-21:08
Izbori koje svi prate, a na njima glasaju samo Amerikanci. Reč je, naravno, o američkim predsedničkim izborima. Ali, ako ne možete na njima da glasate, možete da na njih utičete ako ste zainteresovana strana, ili ako ste ne baš prijateljski nastrojena država. Kako? Uz pomoć veštačke inteligencije, društvenih mreža, i armije tzv. botova koji takav sadržaj šire na internetu.
Na ovim izborima, po svim procenama, lažnih vesti, dezinformacija i sadržaja nastalog uz pomoć AI ima više nego ikada.
Internet je preplavljen lažima, kažu stručnjaci, a američka vlada otvoreno optužuje Rusiju i Iran da stoje iza takvih aktivnosti.
Cilj je - ostaviti što veći broj ljudi, i u Americi, i globalno, u uverenju da ti izbori nisu pošteni.
Neki će reći da sada Americi rade ono što je ona na razne načine radila mnogima - mešaju se u izbore.
Za eksperte nema dileme da je u pitanju deo organizovane hajke i kampanje koja dolazi iz Rusije, kampanja koja je do sada proizvela na desetine, ako ni na stotine video snimaka i fotografija u kojima se često iznose dezinformacije, lažne tvrdnje ili poluinformacije.
Ruslan Trad: Radi se o globalnom naporu Moskve
Ruslan Trad novinar i saradnik Atlantskog saveta kaže za Euronews Srbija da postoje različiti načini na osnovu kojih možemo da pratimo ruski uticaj na američke izbore.
"Ovo je globalni napor od strane Moskve i vlasti u Moskvi. Jedna od stvari koje pratimo je kako se postavljaju lažne vesti na određene sajtove i kako to utiče na one koji su skeptični vezano za ishod izbora u Americi, pogotovo one koje favorizuju Trampa, ali to su dakle lažne vesti koje se repliciraju i sa američkih i sa ruskih sajtova i one se koriste direktno na američkim sajtovima", objašnjava naš sagovornik.
Upitan koje su glavne taktike koje Rusija koristi za širenje dezinformacija, Ruslan navodi da su "najočiglednija stvar sajtovi", ali i da kao kanale najčešće koriste platforme Fejsbuk i X.
"Telegram se replicira na engleskom jeziku i to je jako korisno za targetiranje direktno određenog biračkog tela u Americi. Postoje i desetine kanala na Telegramu koja su posvećena samo širenju ruskog stanovišta i da utiču na protivnike Kamale Haris ili Trampa i da bi se delile lažne vesti koje su postavljene na ruskim sajtovima", ističe on.
Navodi da se ne radi samo o "kampanji dezinformisanja", već i o "kampanji informisanja", što je, kako kaže, komplikovanija stvar, jer postoji direktna uključenost državnih institucija u Kremlju.
Bajčić: Plasiranje dezinformacija nastaviće se i nakon izbora
S druge strane, izvršna direktorka Demostata Tamara Bajčić kaže za naš medij da su dezinformacije uvek opasne.
"Posledice će naravno zavisiti od toga na koji način će biti plasirane dezinformacije nakon samih izbora. Kao što je kolega iz Amerike rekao, mi očekujemo da će i nakon završetka izbora ove dezinformacije nastaviti da se plasiraju. Dezinformacije su dolazile sa različitih kanala. Neki kažu da postoji iranski uticaj, neki kažu da je tu bilo kineskog uticaja. Nesumnjivo je da je najviše bilo ruskog uticaja", objašnjava Bajčić.
Dodaje i je ruski cilj da se pre svega poremeti poverenje u izborni sistem Amerike.
"Mi smo mogli da vidimo da su se koristili i različiti alati veštačke inteligencije. Korišćene su i kampanje ne samo na engleskom jeziku, već i među onim biračima koji su hispansko-američkog porekla. Pa smo tako mogli da vidimo različite dezinformacije, a to je objavljeno upravo i na sajtu laboratorije protiv dezinformacija koja je takođe vođena od strane američkog saveta. Dakle, mogli smo da vidimo i dezinformacije koje se šire na onim sajtovima koje su namenjene ovoj populaciji. I mislim, negde je zanemarena ta hispansko-američka populacija. Ona je jako velika, ona je jako brojna i dosta očigledno je bilo uprati upravo u to da se na neki način poremete to glasačko telo i da se ono uvede u tu priču da poveruju različite dezinformacije", zaključuje ona.
Kompletno gostovanje Ruslana Trada i Tamare Bajčić možete pogledati u videu na početku teksta.
Komentari (0)