Fokus

Stale dve glavne železničke kompanije u Kanadi: 9.000 radnika "na ledu", a najviše bi mogla da strada američka ekonomija

Komentari

Autor: CNN

22/08/2024

-

21:31

Stale dve glavne železničke kompanije u Kanadi: 9.000 radnika "na ledu", a najviše bi mogla da strada američka ekonomija
Stale dve glavne železničke kompanije u Kanadi: 9.000 radnika "na ledu", a najviše bi mogla da strada američka ekonomija - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Dve glavne kanadske teretne železničke kompanije najavile su obustavu rada, ostavljajući na "belom hlebu" 9.000 članova sindikata Teamsters koji upravljaju vozovima i zadajući potencijalni udarac kanadskoj i američkoj privredi.

Skoro trećina tereta koji prevoze dve železničke kompanije - Canadian National (CN) i Canadian Pacific Kansas City Southern (CPKC) - prelazi američko-kanadsku granicu, a njihova blokada bi mogla da poremeti operacije u brojnim američkim industrijama, uključujući poljoprivredu, automobile, izgradnju domova i energiju, u zavisnosti od toga koliko dugo traje gašenje.

"CPKC deluje kako bi zaštitio kanadske lance snabdevanja i sve zainteresovane strane od dalje neizvesnosti i šireg poremećaja koji bi nastao ukoliko bi se ovaj spor dalje odugovlačio, što bi rezultiralo potencijalnim prekidom rada tokom jesenjeg perioda isporuke", saopštila je kompanija. u izjavi od četvrtka, ubrzo nakon početka lokauta u 12:01 po istočnom vremenu. 

"Odlaganje rešavanja ovog radnog spora samo će pogoršati stvari".

Prvi put štrajkuje uprava, a ne radnici

Duža obustava, ili prekid saobraćaja bi pokazali koliko su privrede dveju zemalja blisko povezane, sa mnogim industrijama koje zavise od slobodnog kretanja robe preko granice za njihovo efikasno poslovanje.

Na primer, neke američke fabrike automobila mogle bi da se privremeno ugase ako ne mogu da rade motore, menjače ili šasije u kanadskim fabrikama. 

Američki farmeri mogli bi da se suoče sa nestašicom đubriva, a američka postrojenja za prečišćavanje vode u blizini kanadske granice mogla bi da ostanu bez hlora koji koriste za prečišćavanje vode.

Ovo je prvi put da su se obe glavne kanadske železničke kompanije obustavile rad u isto vreme zbog radnog spora. Najnovija obustava rada u industriji bila je 60-časovni štrajk u kanadskom Pacifiku 2022. Pre toga, postojao je devetodnevni štrajk u Canadian National 2019.

Akcija od četvrtka se razlikuje od štrajka u kojem članovi sindikata odbijaju da dođu na posao. U ovom slučaju, uprava je ta koja je saopštila skoro 9.000 Teamstera da ne mogu da rade.

Profit ispred bezbednosti

Portparol CPKC Patrik Valdron rekao je da je bolje prekinuti operacije sada i doneti teške odluke, umesto da sindikat stupi u štrajk kasnije ove jeseni.

"Upravo se suočavamo sa jesenjim vrhuncem sezone isporuke. Stižu vam nove kanadske žitarice, prve koje nisu pogođene sušom u dve godine", rekao je Voldron za CNN uoči blokade. "Imate božićne poklone u kontejnerima koji stižu u luke. Ako ovo stanje ostane i tokom jesenjeg perioda isporuke, posledice će biti još gore".

profimedia

 

Sindikat timstera kaže da je tražio ugovor sa kojim obe strane mogu da budu makar delimično zadovoljne, ali da kompanije žele da smanje količinu odmora i povećaju bezbednosne rizike.

"Tokom ovog procesa, CN i CPKC su pokazali da su spremni da ugroze bezbednost na železnici i rastavljaju porodice kako bi zaradili dodatni dolar. Železnički kompanijama nije stalo do farmera, malih preduzeća, lanaca snabdevanja ili sopstvenih zaposlenih. Njihov jedini fokus je povećanje profita, čak i ako to znači da će ugroziti čitavu ekonomiju", rekao je Pol Baučer, predsednik Konferencije železnice u Kanadi, u izjavi rano u četvrtak.

Međutim, železničke kompanije poriču da bi promene koje traže povećale bezbednosne rizike, rekavši da svi predlozi pružaju veću zaštitu bezbednosti nego što to zahtevaju nedavno ojačani kanadski propisi.

Kompanije su saopštile da je sindikat kriv što sporazum nije mogao da bude postignut pre roka. Obe kompanije su pozvale vladu da se umeša i uputi spor na obavezujuću arbitražu, što je ona do sada odbijala da uradi.

Privredne komore u Sjedinjenim Državama i Kanadi izdale su u utorak zajedničko saopštenje pozivajući kanadsku vladu da preduzme mere kako bi železničke pruge funkcionisale.

"Prekid železničkog saobraćaja će biti poguban za kanadska preduzeća i porodice i imati značajan uticaj na američku ekonomiju", rekli su oni. 

"Značajna dvosmerna trgovina i duboko integrisani lanci snabdevanja između Kanade i Sjedinjenih Država znače da će svaki značajan prekid u železnici ugroziti egzistenciju radnika u više industrija sa obe strane granice".

Potencijalni ekonomski gubici

Ekonomisti kažu da nema ni izbliza dovoljno kapaciteta na raspolaganju kad je reč o teretnim kamionima koji inače prevoze kanadske železnice.

U izveštaju od utorka Anderson Economic Group, istraživačke firme iz Mičigena koja ima ekspertizu za procenu ekonomskih uticaja obustava rada, navodi se da bi trodnevni štrajk prouzrokovao 300 miliona dolara (407 miliona kanadskih dolara) ekonomske štete, dok bi sedmodnevni štrajk donose gubitke na više od milijardu dolara (1,4 milijarde kanadskih dolara).

Zatvaranje od samo nekoliko dana bi ograničilo ekonomski uticaj, ali bi i dalje izazvalo probleme, rekla je Kristin Džiček, savetnik za politiku u odeljenju za istraživanje, politiku i javni angažman u Centralnoj banci federalnih rezervi Čikaga.

"Biće potrebne nedelje da se reše problemi izazvani obustavom od samo nekoliko dana, jer stvari neće završiti tamo gde bi trebalo da budu", rekla je ona.

A zbog opasnosti od obustave rada, obe železničke kompanije su prošle nedelje prestale da primaju pošiljke raznih opasnih materija kako se ti artikli ne bi "zaglavili" u vozovima i ne bi mogli da budu isporučeni. To već izaziva određene poremećaje, prema Džonu Drejku, potpredsedniku američke komore za transport, infrastrukturu i politiku lanca snabdevanja.

"Već smo u kontaktu sa preduzećima koja ne vide da se njihove pošiljke kreću", rekao je on.

Ima li rešenja?

Portparoli železničkih kompanija izjavili su da menadžment mora da nastavi sa planovima za lokaut jer ne mogu da čekaju da ih sindikat iznenadi štrajkom, obaveštavajući ih samo 72 sata ranije, koliko je potrebno prema kanadskom zakonu.

"Ne možemo da isključimo železničku mrežu samo okretanjem prekidača", rekao je Džonatan Abekasis, portparol Canadian National-a, za CNN u sredu uoči blokade. 

"Morali smo da započnemo bezbedno i sigurno gašenje".

profimedia

 

Kanada nema isti zakon o radu na železnici kao Sjedinjene Države koji bi dozvolio premijeru Džastinu Trudou da blokira štrajk ili lokaut dok komisija odmerava zahteve dve strane i daje preporuke. 

To je ono što se dogodilo 2022. godine kada su predsednik Džo Bajden i Kongres preduzeli mere da spreče štrajk 13 železničkih sindikata koji se prostiru na četiri glavne američke železnice.

Kanadski ministar rada Stiv Mekinon sastao se poslednjih dana sa pregovaračima sindikata i menadžmenta u bezuspešnom pokušaju da se postigne dogovor. On ima moć da predmet uputi na obavezujuću arbitražu, rešenje koje traže kompanije, a sindikati mu se protive. Ali do sada je Trudoova administracija odbijala tu opciju.

"Nadamo se da će preispitati svoju poziciju", rekao je Abekasis iz Canadian Nationala.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Svet