Baković za Euronews Srbija: Kina vešto koristi situaciju sa carinama i svoje protivnike pretvara u saveznike
Komentari18/04/2025
-21:45
Otkad je pokrenut carinski rat SAD i Kine, deluje kao da se dve strane, dve svetske supersile trude da doskoče onoj drugoj što inovativnijim metodom, koji će da našteti suparniku, a da istovremeno ne šteti onome koji nanosi udarac.
Kada je u pitanju kineska strategija za udar na SAD, za Euronews Srbija je govorila dopisnica "Dela" za Daleki istok, Zorana Baković.
Mnogi analitičari i poznavaoci prilika tvrde da se Kina dugo pripremala za dolazak američkog predsednika Donalda Trampa, a Baković potvrđuje takve tvrdnje.
"Da su navijali, teško je reći, ali da su se spremali, to je sasvim sigurno tako. I to su se spremali za Trampa još s iskustvom iz druge polovine njegovog prvog mandata, a onda i s iskustvom administracije Džoa Bajdena, koja nije bila ništa blaža nego što je Tramp bio u prvom mandatu, samo je pristupala na drugi način, drugim merama pritiska nego što to radi Tramp sada i nego što je radio u prvom mandatu", kaže Baković i dodaje:
"Kineska strategija je prilično jasna i, po svemu što vidimo i kako možemo pratiti iz dana u dan, dobro pripremljena. Ona se proteže na tri različita nivoa, a to je pre svega priprema domaće ekonomije na sve ovo što dolazi. I to na koji način? Možda ste primetili kada je bilo zasedanje najvišeg zakonodavnog tela u martu, da je u izveštaju premijera Li Ćijanga, koji premijer inače čita svake godine pred narodnim deputatima, najviše pominjana reč bila 'domaća potrošnja'".
Ona ističe i to da je Kina carine podigla do 125 odsto u odnosu na SAD i da je rekla da neće ići dalje sa merama, bez obzira šta radio Tramp.
"Kina već vrlo sistematski i osmišljeno radi na tome da to veliko tržište, o koje se otimao ceo svet tokom zlatnih dana globalizacije, pretvori u tržište za vlastite proizvode, da digne domaću potrošnju, što nije jednostavno, štaviše, to je vrlo složen zadatak, i da na taj način bitno smanji svoju zavisnost od izvoza. To je jedan nivo", objašnjava Baković i dodaje:
"Na drugom nivou jesu kontramere koje Kina uvodi Americi, nastojeći da tačno cilja tamo gde Ameriku najviše boli. S jedne strane su to, naravno, uzvratne carine, s kojima je Kina došla do 125 odsto i rekla da ih dalje neće povišavati, bez obzira na to šta Tramp dalje bude radio".
Takođe, Baković navodi i čitav spisak mera koje je Kina uvela u odnosu na SAD, a ne tiču se direktno procenata carina.
"Onda su tu ograničenja izvoza vrlo bitnih, strateški važnih retkih zemnih metala, nekih minerala koji su isto tako silno važni za elektronsku, a samim tim i za automobilsku industriju. Uvođenje određenih restrikcija na američke servisne grane na kineskom tržištu, pre svega na finansijske kuće i osiguravajuće kuće, obustava narudžbi, pa čak i preuzimanja naručenih aviona 'Boeinga', što je mera koja je juče proglašena i koja je isto tako vrlo bolna za Ameriku. Te će se mere, verovatno protegnuti i na poljoprivredni sektor, koji je takođe vrlo bolan, jer to vrlo bolno pogađa ukoliko Kina smanji ili možda čak obustavi uvoz američke soje", objašnjava Baković.
"Najbliže saveznice SAD su se zbog carina osetile izdanim"
U odnosu na uvedene mere jasno je šta je to bolno za Ameriku, a pitanje koje se postavlja je šta je bolno za Kinu i da li je Kina spremna da istrpi određeni bol, da bi na duže staze zapravo Amerika izgubila svoju globalnu reputaciju.
"Sasvim sigurno, ovo sve što se događa vrlo negativno utiče na Kinu. Pre svega će uticati tako što će, po svoj prilici, ukoliko te carine doista ostanu na snazi, to uticati na sniženje stope rasta, koja je za ovu godinu predviđena na oko pet odsto. Videli smo da je, u toj frenetičnoj pripremi za stupanje carina na snagu za druge zemlje, došlo do istovremene, frenetične kupovine, pražnjenja skladišta, velikog prometa, te je Kina na račun toga u prva tri meseca uspela čak da ostvari više nego što je zacrtala, 5,4 odsto privrednog rasta", objašnjava Baković i nastavlja:
"Međutim, očekuje se da će carine, ovakve kakve jesu sada, da ne govorimo ako budu povišene, da ne govorimo ako to pređe u neku vrstu embarga, ne samo u carinski rat, skinuti dobrih pola odsto kineske stope rasta, što je ogromno. I, naravno, uznemiriti sve lance snabdevanja, što smo već videli kako izgleda i kakve posledice donosi. Međutim, s druge strane, Kina u svemu tome vidi jednu ogromnu priliku, i to je taj treći nivo kineske strategije pristupa prema Americi, odgovora na američke ciljeve".
Tanjug/AP/Alex Brandon
Ona objašnjava šta je ono što je rezultat uvedenih carina i kakav je odgovor Kine na njih zapravo.
"To je taj međunarodni aspekt, gde Kina koristi činjenicu da su se sve zemlje, pa čak i one koje su najbliži saveznici SAD, osetile izdanima kada je Tramp za njih proglasio carine. Bez obzira na to što su te carine sada odgođene na 90 dana, bez obzira na to što Tramp sada daje sve jasnije, sve eksplicitnije znake da su to bili samo pozivi na pregovore, bez obzira na to što su japanski visoki trgovinski zvaničnici upravo u Americi i juče su se sastali čak i s Trampom, što je neočekivano bilo, u pregovorima da nekako te carine ne samo odgode nego i eliminišu, bez obzira na sve to, poverenje u Ameriku kao partnera, a da ne govorimo kao saveznika, bitno je poljuljano", objašnjava Baković i nastavlja:
"Ako je Amerika uvela carine čak i Tajvanu, koji treba da zaštiti od Kine, onda šta dalje da govorimo. Sve to Kina koristi izuzetno spretno i spremno. Predsednik Si Đinping odmah je krenuo u turneju po Jugoistočnoj Aziji, bio je već u Vijetnamu, koji je veoma blizak s Amerikom, i najveći investitor u Vijetnamu je Amerika, bio je u Maleziji, koja je takođe zemlja koja je zapravo bliža kao član 'ASEAN'-a, sve tri zemlje koje je posetio članice su 'ASEAN'-a. Ide sada u Kambodžu, takođe članicu 'ASEAN'-a. Znamo da je 'ASEAN' organizacija koja je šezdesetih godina nastala kako bi zaustavila i zapravo kontrolisala kineski rast, na neki način".
Baković na kraju objašnjava da je Kina uspela da preokrene stvari u svoju korist, uprkos i teritorijalnim sporovima koje ima sa susedima.
"To je antikineska organizacija, s kojom je Kina vrlo dugoročno i sistematski gradila dobre odnose, i sada je prilika da tim zemljama kaže: 'Ne, mi smo stabilniji, mi smo pouzdaniji partneri nego Amerika. Sve su to zemlje s kojima Kina istovremeno ima i pogranični spor u Južno Kineskom moru, s kojima je bila u vrlo napetim odnosima kada je u fokusu bilo Južno Kinesko more, granice i pitanje kome šta pripada u tom vrlo strateški važnom području", zaključuje ona.
Gostovanje Zorane Baković u celosti pogledajte u video prilogu.
Carinski rat se preselio i na društvene mreže
U poslednjih nekoliko dana, rat carinama između Sjedinjenih Američkih Država i Kine preneo se i na društvene mreže. U brojnim viralnim videima, koji imaju nekoliko miliona pregleda, a koji su napravljeni u Kini, tvrdi se da se luksuzni proizvodi koji se prodaju u Sjedinjenim Američkim Državama zapravo prave u Kini i da ih je moguće mnogo jeftinije kupiti direktno od proizvođača.
Ovaj viralni video, koji je u međuvremenu skinut s društvene mreže "TikTok", tvrdi da navodna "Birkin" torba, koja u Sjedinjenim Američkim Državama dostiže cenu od čak 38.000 dolara, zapravo sadrži materijale i zanatski rad koji zajedno ne prelaze vrednost od 1.400 dolara.
Neki drugi viralni snimci pokazuju druge proizvođače, poput "Lululemona" i "Birkenstocka", odnosno njihove proizvode, za koje se tvrdi da se proizvode u Kini i da ih je moguće kupiti po mnogo povoljnijim cenama direktno od proizvođača.
Tanjug/Chinatopix Via AP
Oni koji su prozvani u ovim videima, bar neki od njih, oglasili su se, poput kompanije "Lululemon", koja tvrdi da ne sarađuje s proizvođačima koji se pominju u ovim viralnim video-snimcima, oni poručuju potrošačima da moraju biti oprezni jer može uslediti talas prodaje falsifikovanih proizvoda, kao i dezinformacija, što su sve rekli za "Forbes", ali se ipak na listi proizvođača, odnosno kompanija s kojima sarađuje "Lululemon", nalazi nekoliko proizvođača iz Kine.
Ipak, neke fabrike koje proizvode robu za velike brendove nemaju dozvolu da prodaju direktno potrošačima, što ovu priču boji na potpuno drugačiji način, jer su, prema rečima stručnjaka, ove viralne tvrdnje da je ove proizvode moguće kupiti po mnogo nižim cenama zapravo obmanjujuće ili netačne, jer ti kineski proizvođači uopšte ne bi smeli da direktno prodaju te proizvode potrošačima.
Stručnjaci takođe dodaju da je sve ovo zapravo usmereno ka američkim potrošačima i njihovom već višegodišnjem nezadovoljstvu, koje datira još iz vremena pandemije, jer su luksuzni proizvodi naglo počeli da poskupljuju od početka pandemije i taj trend se do sada nije završio.
Da je ovo ipak više viralna priča, a ne suštinska, pokazuju i brojni, takođe viralni video-snimci koje na društvenoj mreži "TikTok" postavljaju kineski korisnici i korisnici ove društvene mreže, na kojima se, kao što možete videti u ovom snimku, s pomoću veštačke inteligencije prikazuju Amerikanci koji očigledno imaju problema s težinom kako s mukom proizvode one proizvode koji su se pre nego što su carine povećane proizvodili u Kini.
Komentari (0)