Kako je Kanada postala svetska prestonica krađe automobila? I ministru pravde ukrali auto - dva puta
Komentari10/07/2024
-07:27
Logan LaFarnije se probudio jednog oktobarskog jutra 2022. i zatekao prazno dvoriše. Njegov potpuno novi kamion Ram Rebel je nestao.
Njegova sigurnosna kamera snimila je dvojicu muškaraca sa kapuljačama kako u gluvo doba noći provaljuju u kamionet ispred njegove kuće u Miltonu u Ontariju i sa lakoćom ga odvoze.
Nekoliko meseci kasnije, taj isti kamion se pojavio na veb stranici za prodaju vozila u Gani, zemlji preko okeana, udaljenoj nekih 8.500 kilometara.
"Znak 'prepoznavanja' bio je držač za laptop koji smo postavili na zadnji deo vozačevog sedišta za mog sina, a u njemu je bilo smeće koje je on tamo stavio", rekao je LaFernije za BBC.
Taj isti nered vidi se na fotografijama automobila na toj veb stranici, rekao je.
"Nema sumnje da je to moje vozilo".
Priča gospodina LaFarnijea teško da je jedinstvena. U 2022. u Kanadi je ukradeno više od 105.000 automobila - oko jedan automobil na svakih pet minuta.
Među žrtvama je bio i kanadski savezni ministar pravde, kome su lopovi dva puta oteli Tojotu Highlander XLE koju mu je dodelila vlada.
Početkom ovog leta, Interpol je Kanadu uvrstio među 10 najopasnijih zemalja kad je reč o krađama automobila, od 137 u svojoj bazi podataka - što je "izvanredan" podvig, rekao je portparol, s obzirom na to da je zemlja tek u februaru počela da integriše svoje podatke sa međunarodnom policijskom organizacijom.
Nacionalna kriza
Vlasti kažu da, kada se ovi automobili ukradu, oni se ili koriste za vršenje drugih nasilnih zločina, prodaju se u zemlji drugim Kanađanima ili se šalju u inostranstvo radi preprodaje.
Interpol je saopštio da je otkrio više od 1.500 automobila širom sveta koji su ukradeni iz Kanade od februara, a još oko 200 i dalje se identifikuje svake nedelje, obično u lukama u drugim zemljama.
Krađa automobila je tolika epidemija da ju je Kanadski biro za osiguranje proglasio "nacionalnom krizom". Naime, osiguravači su morali da isplate više od 1,5 milijardi kanadskih dolara (oko milijardu dolara) za slučajeve krađa vozila prošle godine.
Problem je primorao policiju širom zemlje da izdaja javne biltene o tome kako zaštititi vozila od krađe.
U međuvremenu, neki Kanađani su preuzeli stvari u svoje ruke, radeći sve - od postavljanja tragača na svoje automobile do angažovanja privatnog obezbeđenja u komšiluku.
Neki koji to mogu da priušte čak su postavili stubove koji se uvlače na svoje prilazne puteve - slične onima koji se vide u bankama i ambasadama - da pokušaju da odvrate lopove.
Nauman Kan, koji živi u Misisagi, gradu nedaleko od Toronta, započeo je posao postavljanja stubova nakon što su on i njegov brat bili žrtve krađe automobila.
Kan je novinarima rekao da su lopovi provalili u njegovu kuću dok su njegova žena i mala deca spavali. Tražili su ključeve njegovog Mercedesa GLE parkiranog ispred, rekao je, ali su pobegli nakon što se on suočio s njima.
Posle tog traumatičnog iskustva prodali su svoje automobile, osim dva "skromna" porodična vozila.
Kan je rekao da sada čuje slične priče od ljudi širom regiona Toronta.
"Bilo je veoma uočljivo", rekao je. "Imali smo jednog klijenta čija je ulica imala toliko upada u kuće da je svake večeri angažovao čuvara ispred svoje kuće, jer se jednostavno nije osećao bezbedno".
Raspostranjenost krađa automobila u Kanadi je iznenađujuća s obzirom na to koliko je malo stanovnika ove zemlje u poređenju sa SAD i Velikom Britanijom - drugim zemljama sa visokom stopom takvog kriminala, kaže Aleksis Pikero, direktor američkog Biroa za pravosuđe za statistiku.
"Kanada takođe nema toliko lučkih gradova kao SAD, rekao je Pikero.
Globalna nestašica automobila
Dok su SAD, Kanada i Velika Britanija doživele nagli porast krađa automobila od pandemije Covid-19, stopa krađa u Kanadi (262,5 na 100.000 ljudi) je veća od one u Engleskoj i Velsu (220 na 100.000 ljudi), prema najnovijim dostupnim podacima iz oih zemalja.
Takođe je prilično blizu onoj u SAD, gde se kreće oko 300 krađa vozila na 100.000 ljudi, na osnovu podataka iz 2022.
Porast poslednjih godina delom je posledica globalne nestašice automobila izazvane pandemijom koja je povećala potražnju i za korišćenim i za novim vozilima.
Takođe postoji rastuće tržište za određene modele automobila na međunarodnom nivou, što krađu automobila čini glavnim generatorom prihoda za organizovane kriminalne grupe, rekao je Eliot Silverstein, direktor za odnose sa vladom u Kanadskom automobilskom savezu.
Ali Silverstein je rekao da ih način na koji funkcionišu kanadske luke čini ranjivijim na ovu vrstu krađe od drugih zemalja.
"U lučkom sistemu, veći je fokus na ono što dolazi u zemlju nego na ono što izlazi iz zemlje", rekao je on, dodajući da kada se vozila spakuju u brodske kontejnere u luci postaje teže doći do njih.
Policija je, uprkos velikom trudu, uspela da pronađe relativno mali broj ukradenih automobila.
U oktobru je policijska služba Toronta objavila rezultate 11-mesečne istrage kojom je pronađeno 1.080 vozila vrednih oko 60 miliona kanadskih dolara. Kao rezultat toga, podignuto je više od 550 optužnica.
A između sredine decembra i kraja marta, granični i policijski službenici pronašli su skoro 600 ukradenih vozila u luci Montreal nakon što su pregledali 400 brodskih kontejnera.
Ove vrste operacija, međutim, mogu biti teške za izvođenje s obzirom na obim robe koja se kreće kroz tu luku, kažu stručnjaci. Samo 2023. kroz luku Montreal prošlo je oko 1,7 miliona kontejnera.
Lučko osoblje takođe nema ovlašćenja da pregleda kontejnere u većini slučajeva, a u oblastima pod carinskom kontrolom samo granični službenici mogu da otvore kontejner bez naloga.
U isto vreme, Kanadska granična služba (CBSA) se bori sa hroničnim nedostatkom osoblja, prema izveštaju koji je njen sindikat podneo vladi u aprilu.
Zastarela tehnologija
Problem je i zastarela tehnologija.
Patrik Braun, gradonačelnik Bramptona - još jednog grada u Ontariju teško pogođen krađom automobila - nedavno je posetio kontejnerski terminal Port Njuark u Nju Džersiju kako bi uporedio taktiku inspekcije između SAD i Kanade.
On je za list National Post rekao da su američke vlasti "dobile skenere koji mere gustinu. Oni blisko sarađuju sa lokalnim organima za sprovođenje zakona".
"To su stvari koje ne radimo u Kanadi", rekao je on.
U maju je kanadska vlada rekla da će uložiti milione kako bi ojačala sposobnost CBSA da pretražuje brodske kontejnere. Policija će takođe dobiti dodatni novac za borbu protiv krađe automobila u svojim zajednicama.
Ali Silverstein kaže da veruje da su deo slagalice koji nedostaje sami proizvođači automobila.
"Svi pričaju o pokušaju da povrate vozila, a moj fokus je bio na tome zašto zapravo ne otežamo krađu vozila", rekao je on.
U međuvremenu, vlasnici automobila kao što je LaFarnije još uvek se bore sa tim šta da urade da bi svoja vozila učinili bezbednim. Nakon što je njegov kamionet Ram Rebel ukraden, zamenio ga je Tojotom Tundra - vozilom koje je LaFarnije opisao kao svoj "kamionet iz snova".
Ovog puta na njega je ugradio imobilajzer motora kako bi sprečio lopove da lako pokrenu automobil. Takođe ga je opremio uređajem za praćenje oznaka u slučaju da ga ukradu, i dodao "kanžu" na volanu za dodatnu meru.
Lopovi su bili neustrašivi. Par je došao na prilaz gospodina LaFarniera, ovog puta da ukrade Tundru. Međutim, bilo im je teže i pribegli su razbijanju zadnjeg stakla da bi ušli unutra.
Buka je probudila LaFarnijea i on je pozvao policiju. Ali lopovi su uspeli da pobegnu za četiri minuta koliko je bilo potrebno da policija stigne.
Platio je da popravi svoj potpuno novi kamionet, a zatim ga je - prodao. Čitavo iskušenje, rekao je, nije bilo ništa drugo nego "obeshrabrujuće".
Komentari (0)