Slučaj Desingerice i Pljugice izazvao burne reakcije: Da li zabrana koncerata ima smisla ili proizvodi kontraefekat?
Komentari09/09/2023
-19:01
Nedavno je gradonačelnik Banjaluke, iz, kako je naveo, moralnih razloga, zabranio nastupe dvojice srpskih repera, na kojima udaraju publiku patikama i čarapama, uz pogrdne tekstove pesama. Zabrana koncerata pojedinih pevača iz različitih razloga nisu novina, a sagovornici Euronews Srbija smatraju da ovakva vrsta cenzure nije delotvorna, kao i da može proizvesti kontraefekat.
Udaranje publike patikama i čarapama, koje praktikuje srpski reperski dvojac poznat kao Desingerica i Pljugica, privukao je pažnju javnosti, ali naišao i na zabranu u Banjaluci, čiji je gradonačelnik to objasnio potrebom da se sačuva sistem vrednosti.
Zabrane nastupa pojedinih pevača dešavale su se i ranije pa je tako u hrvatskim gradovima Puli i Osjeku ove godine zabranjen koncert narodne muzike na kojem je trebalo da nastupe Duško Kuliš, Dragan Kojić, Ana Bekuta i Zorana Mićanović.
Prvo je koncert zabranio pulski gradonačelnik Filip Zoričić koji je svoju odluku obrazložio da se koncert na kojem nastupaju izvođači narodne i turbofolk muzike, neće održavati u javnom prostoru Grada Pule i u objektima kojima upravlja jer smatra da ovaj muzički izraz ne pripada pulskom podneblju, duhu i mentalitetu grada.
Organizatori su potom koncert hteli da održe u Osjeku ali je gradonačelnik Ivan Radić poručio da najavljeni koncert ne može biti održan u gradskom prostoru.
"S obzirom na identitet grada koji razvijamo i kojem stremimo, ovakva 'promocija' zasigurno nije pravi i željeni put koji podržavam. Ne želim uticati na to šta će ko privatno da sluša, ali smatram da treba biti selektivan u odabiru sadržaja koji se nudi u javnom i gradskom prostoru. Taj sadržaj treba biti usklađen s vizijom razvoja i pozicioniranja grada u budućnosti", naveo je takođe Radić.
Ovog leta i u Srbiji je bio pokušaj da se zabrane nastupi pojedinih izvođača, tako je bila pokrenuta peticija za zabranu koncerta Dina Merlina. Peticija je pokrenuta zbog navodnih izjava koje je pevač davao tokom i neposredno posle sukoba na teritoriji Hrvatske i BiH devedesetih godina prošlog veka, a koje nikad nisu potvrđene.
Ipak, nekoliko dana nakon postavljanja peticije na sajtu Peticije.online, ona je izbrisana sa obrazoženjem da su "odgovorni za sadržaj koji korisnici objavljuju na njihovoj veb stranici, te da peticija ima jake optužbe i da nemaju resurse da provere da li su tvrdnje tačne“.
Zabrane nedelotvorne i kontraproduktivne
Sličnih zabrana ili pokušaja zabrane bilo je i ranijih godina, a sagovornici Euronews Srbija smatraju da ovakva vrsta cenzure nije deleotvorna, kao i da može proizvesti kontraefekat.
Psiholog i novinar Dragan Ilić za Euronews Srbija kaže da ne veruje u zabrane i da misli da su kontraproduktivne.
"Mislim da postaju za korisnike društvenih mreža i konzumente muzike zanimljive - zabranjeno postaje zanimljivo jer pojačavate efekat - imate blagu vrstu uzbuđenja kad gledate zabranjeni sadržaj" kaže Ilić.
Zabraniti nastupe je lako, ali oni i dalje ostaju dostupni na interentu. Iako jedna od najvećih muzičkih internet platformi Youtube zabranjuje govor mržnje, nasilje i sadržaj koji promoviše štetno ili opasno ponašanje i daje mogućnost svojim korisnicima da takav sadržaj prijave, prisutni su tekstovi pesama u kojima se pominju pogrdni izrazi i lake droge.
"Ljudi koji snimaju muziku snimaće muziku, oni mogu da je postavljauju sami na Jutjub, Spotifaj, na digitalne platforme. Ljudi ako to žele, slušaće, mislim da je teško uvesti tu vrstu cenzure na internetu", kaže Nikola Jovanović iz Izdavačke kuće Kontra.
Na koncertima u zemlji, ali i inostranstvu, nije retkost i da publika gađa izvođače ili im zviždi, terajući ih sa scene. Dešava se da zbog toga muzičari prekidaju koncerte, pa čak i da uzvrate.
Nedavno je to učinila i američka reperka Kardi Bi, koja je nakon što je polivena pivom na bini, bacila mikrofon u masu, odakle je doletela čaša. Mikrofon je završio na aukciji i za sada vredi više od 80 hiljada dolara.
Komentari (0)