Koliko đaci naučeno znaju da primene u praksi? Počinje PISA istraživanje, na testu učenici i obrazovni sistem Srbije
Komentari06/03/2022
-14:19
Od utorka, 8. marta počinje PISA testiranje u 195 škole u Srbiji. Koliko petnaestogodišnjaci znaju da primene naučeno u praksi pokazaće učenici 178 srednjih stručnih škola i gimnazija i 15 osnovnih škola, ukupno njih 7.600. Ovo međunarodno testiranje se od 2003. godine obavlja na svake tri godine. To je najbolja "dijagnoza", presek stanja gde se nalazi obrazovni sistem u odnosu na više od 80 zemalja sveta koje učestvuju u istraživanju.
Na prethodnim PISA testiranjima đaci iz Srbije nisu pokazali zavidno znanje. Rezultati kažu da je svaki treći petnaestogodišnjak funkcionalno nepismen, što znači da naučeno u školi ne zna da primeni u praksi. Sve to ukazuje da deca u Srbiji stiču reproduktivno, a ne funkcionalno znanje. I dalje su nastavnici fokusirani da predaju lekciju, koju deca nauče napamet i odgovaraju za ocenu. Većina naučeno ne povezuje sa realnim životom i kako to može da se primeni u praksi.
Prosvetne vlasti bolje rezultate na međunarodnim takmičenjima očekuju sa reformom obrazovanja u osnovnim i srednjim školama, koja je startovala od 1. septembra 2017. godine. Uz nju je išlo i obećanje da đaci više neće morati da "bubaju" gradivo, već da će usvajati funkcionalna znanja, da će sadržaji različitih predmeta biti povezani, da će škola biti zanimljivija uvođenjem velikog broja izbornih programa i vanastavnih aktivnosti.
Ove godine izlazi prva generacija osnovaca i srednjoškolaca koji su radili po reformisanom programu, a do sada nije sprovedeno nijedno istraživanje u Srbiji koje bi pokazalo kakvi su njegovi efekti. Prava prilika su međunarodna testiranja. Međutim, treba imati u vidu da je epidemija virusa korona uvela na neki način i vanredno stanje u obrazovni sistem, te se o modelima nastave rešavalo često u hodu. Upućeni tvrde da će PISA 2022 zapravo najbolje pokazati kakvi su efekti pandemije na obrazovni sistem i postignuća učenika.
PISA u Srbiji
Sve aktivnosti vezane za PISA testiranje u Srbiji u ovom ciklusu sprovodi Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja. Glavno testiranje će biti realizovano u periodu od 8. marta do 18. aprila ove godine. U testiranju učestvuju 193 škole (178 srednjih stručnih škola i gimnazija i 15 osnovnih škola) koje su izabrane metodom slučajnog uzorka. U pitanju su kako državne, tako i privatne škole iz različitih delova Srbije, a uzorak obuhvata oko 7.600 petnaestogodišnjih učenika.
"PISA testiranje se realizuje prema strogim, strandardizovanim procedurama kako bi rezultati koji su dobijeni u 85 zemalja bili uporedivi. Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja je u januaru i februaru intenzivno radio na edukaciji zaposlenih u školama i do sada obučio oko 530 nastavnika, stručnih saradnika i direktora za razumevanje suštine ovog istraživanja i realizaciju aktivnosti prema predviđenim procedurama. U PISA istraživanju se koriste tri vrste instrumenata: testovi za učenike, upitnik za učenike i upitnik za školu", kaže za Euronews Srbija nacionalni koordinator PISA istraživanja za Srbiju, u ovom ciklusu, Gordana Čaprić.
Iz svake škole, koja učestvuje u istraživanju, izabrano je 42 učenika, rođenih 2006-godine. Oni će na računarima raditi zadatke u domenima čitalačke pismenosti, nauke, matematike i kreativnog mišljenja. Učenici koji su izabrani da urade test takođe će popunjavati upitnik na kompjuteru, bilo odmah nakon testa ili kasnije u drugom terminu. Upitnik za učenike ispituje stavove đaka prema učenju i njihovim životnim iskustvima.
"Školskim upitnikom prikupljaju se podaci o tome kako funkcionišu obrazovni sistemi u okviru jedne zemlje i među zemljama. Direktor škole (ili neka druga osoba koju direktor zaduži) popunjava onlajn upitnik", objašnjava direktor Zavoda Branislav Ranđelović.
Dosadašnji rezultati
Srbija je od 2003. godine uključena u PISA testiranje (nije rađeno 2015. godine) i u svakom ciklusu te studije postiguća naših đaka su ispod proseka zemalja OECD-a. Rezultati poslednjeg testiranja 2018. godine pokazali su da je svaki treći učenik u Srbiji funkcionalno nepismen, a to znači da naučeno u školi ne zna da primeni u svakodnevnom životu. Osnovni nivo pismenosti nije dostiglo 38 odsto učenika u čitanju, 40 odsto u matematici, a 38 odsto u prirodnim naukama.
Rezultati učenika iz Srbije su za oko 50 poena niži od proseka zemalja OECD-a i država EU, što znači da im je potrebno do godinu i po dana dodatnog školovanja da bi tu raziliku nadomestili.
U svakom ciklusu PISA istraživanja, osim tri osnovna domena koji se istražuju - matematička, jezička i naučna pismenost, testiraju se i različiti inovativni domeni. U ciklusu 2018. godine bila je "globalna kompetencija", a ovaj put je "kreativno mišljenje". Od đaka se ovaj put traži da o običnim, svakodnevnim temama daju orginalna, kreativna rešenja. Njihov rad treba da ima uticaj na prirodno i društveno okruženje.
Gde se nalazi obrazovni sistem Srbije?
Psiholog Ljiljana Levkov smatra da međunarodna testiranja kao što je PISA mogu "pouzdano da pokažu na kom mestu se nalazi obrazovni sistem Srbije".
"I to ne samo da pokažu mesto na tabeli, već gde smo kada je reč o napredovanju ka kvalitetnom obrazovanju, koje omogućava učenicima da se snađu u svetu u kome žive i u kome će živeti, da imaju odgovarajuće kompetencije", navela je Levkov za Euronews Srbija.
Dodaje da efekti reforme obrazovanj nisu vidljivi odmah, već da učenici moraju da prođu kroz jedan ciklus.
"Problem kod nas je što reforme kreću i vraćaju se od 2001. godine, ne postoji kontinuitet i doslednost u obrazovnoj politici. Svaki ko dođe na vlast ili počinje iz početka ili zanemari ono što su prethodnici radili ili čak osudi ono što su prethodnici radili", navela je ona.
Šta je PISA testiranje
OECD PISA (Programme for International Student Assessment) je program međunarodne evaluacije obrazovnih postignuća. Sprovodi se od 2000. godine u trogodišnjim ciklusima i na osnovu njega se sistematski prati koji nivo funkcionalne pismenosti dostižu petnaestogodišnjaci u oblasti matematike, prirodnih nauka i razumevanja pročitanog. Srbija je učestvovala u ovim istraživanjima 2003, 2006, 2009, 2012. i 2018. godine. Trenutno se radi na realizaciji ciklusa planiranog za 2021, ali koji je zbog korone pomeren na 2022. Osnovni cilj ovog istraživanja je da se ispita u kojoj su meri mladi osposobljeni da razumeju i koriste date informacije prilikom rešavanja relevantnih problema iz svakodnevnog života.
Komentari (0)