Društvo

Više od 1.500 srednjoškolaca u Srbiji uspešno završilo program Finansijska pismenost u ovoj školskoj godini

Komentari

Autor: Euronews Srbija

19/05/2024

-

13:54

Više od 1.500 srednjoškolaca u Srbiji uspešno završilo program Finansijska pismenost u ovoj školskoj godini
Više od 1.500 srednjoškolaca u Srbiji uspešno završilo program Finansijska pismenost u ovoj školskoj godini - Copyright Promo/Miroslava Simić

veličina teksta

Aa Aa

Tokom ove školske godine, više od 1.500 mladih iz 25 gradova širom zemlje imalo je priliku da nauči sve o finansijskim pojmovima, pravljenju budžeta i planiranju budućnosti, različitim vrstama ulaganja, rizicima, bankama, kreditima. Iza ovog edukativnog programa stoji Grupa za obrazovanje koju čine Dostignuća mladih u Srbiji, Nordeus fondacija, Inicijativa Digitalna Srbija i Centar za promociju nauke. Podršku programu pružilo je čak 10 partnerskih kompanija iz oblasti telekomunikacija, bankarstva i osiguranja.

Program Finansijska pismenost pilotiran je prošle godine, kada je obuhvaćeno 500 srednjoškolaca, sa ciljem da srednjoškolcima širom Srbije na praktičnim primerima i kroz radionice pruži znanje o tome šta je investiranje, kako se planira kućni budžet, kako funkcionišu banke, krediti, štednja, osiguranje. Ove školske godine obuhvat i uticaj su utrostručeni. U okviru ovog programa, 55 mentora iz 10 kompanija, i više od 50 nastavnika obučeno je za njegovo sprovođenje, učestvovalo je 47 srednjih škola sa više od 1.500 đaka, i uloženo je 239 sati mentorskog rada. 
Iza ovog projekta stoji ideja koju je Grupa za obrazovanje prepoznala kao ključnu, a to je da je finansijsko obrazovanje moćan alat u oblikovanju budućnosti mladih generacija, i da lične finansijske odluke ne utiču samo na finansijsku budućnost pojedinca, već i na okruženje i društvo u celini.

"Kako bi gradili karijere koje odgovaraju njihovim talentima i interesovanjima, mladi moraju dobiti više preduzetničkog mentorstva, obuke, ohrabrenja i iskustvo za lični i profesionalni razvoj. Sprovođenjem programa Finansijska pismenost gradimo nove generacije mladih ljudi koje su osnažene da učestvuju u svim segmentima savremenog života. Sudeći po evaluacijama, 95% učesnika je navelo da je ovaj program već uneo pozitivne promene u njihove svakodnevne navike", izjavio je Darko Radičanin, izvršni direktor organizacije Dostignuća mladih.

Promo

 

Mladi iz Valjeva, Niša, Čačka, Kruševca, Novog Sada i drugih gradova Srbije, imali su priliku da kroz radionice, edukativne igre i kvizove, nauče šta je to kredit, investicija, kamata, valuta, tržište, polisa, dividenda, i zašto će ti pojmovi biti relevantni za donošenje njihovih odluka u budućnosti. Kako posluju banke, u šta i kako treba investirati ili štedeti, kako prepoznati rizike, bile su samo neke od tema koje su mentori iz različitih kompanija obradili u okviru ovih radionica. 

Kompanije A1 Srbija, Banca Intesa, Erste banka, Generali osiguranje, Mastercard, OTP banka, Procredit banka, Telekom Srbija, UniCredit banka, Wiener Städtische osiguranje, srednjoškolcima su otvorile vrata ka "svetu odraslih", pružile svoje resurse i znanje stručnjaka kako bi mladi ljudi sa novostečenim znanjem i neophodnim alatima gradili bolju, inkluzivniju i održiviju budućnost, kako za sebe tako i za društvo u kome žive. Jedan od tih alata je i finansijsko opismenjavanje. Još jedan važan segment i vrednost ovog programa jeste – inkluzivnost. Finansijsko obrazovanje je program kojim se promoviše inkluzija u finansijskim i socijalnim sistemima i smanjuje se nejednakost kako u jednoj generaciji tako i među generacijama.

"Verujem da se uspeh ovog programa ogleda kako u angažovanju biznis mentora tako i u prilagođenim i interaktivnim sadržajima, kao i pristupačnim metodama učenja. Učenici su imali priliku da nauče o važnim finansijskim konceptima koji su im ranije bili nepoznati i što je najvažnije, pokazali su zainteresovanost da primene stečeno znanje u praksi", izjavio je Marko Ilić, nastavnik Srednje škole "Nikola Tesla" u Batočini.

Kako je izgledao program?

Program Finansijska pismenost utrostručen je od svog početka, kako u pogledu broja mentora tako i broja polaznika. Nakon uspešno završenog prošlogodišnjeg pilot programa, đaci su pokazali veliko interesovanje, nastavnici i škole dobili su podršku privrede, a mentori se povezali sa mladima i dobili bolji uvid u to kako oni razmišljaju. Ovo su bili dovoljni razlozi da program dobije svoj još kvalitetniji i obimniji nastavak. Pored toga, gotovo se udvostručio broj kompanija zainteresovanih za učešće u ovom programu, sa željom da podrže razvoj mladih u našoj zemlji.

Nakon obuke nastavnika i mentora iz cele zemlje, održanoj u Nordeusu, od decembra do marta, mentori iz kompanija su uz podršku nastavnika držali radionice u srednjim školama širom Srbije. Svoje znanje, iskustvo i ekspertizu prenosili su mladima, upoznajući ih sa svojim zanimanjima i odgovarajući na sva njihova pitanja i dileme. Učenici su aktivno učestvovali u radionicama, kvizovima kroz koje su se upoznavali sa osnovnim finansijskim pojmovima, kao i studijama slučaja.

Takođe, prethodno kreiran priručnik za pripremu mentora za radionice, dobio je svoju dopunjenu verziju sa još relevantnijim primerima, prilagođenim srednjoškolcima. Program i vrednost koju on donosi ocenjeni su najvišim mogućim ocenama od strane nastavnika, đaka i mentora.

Promo/Miroslava Simić

 

Grupa za obrazovanje osnovana je u septembru 2022. sa ciljem zajedničke podrške obrazovanju, čine je:

Nordeus fondacija osnovana je sa ciljem da se pomogne deci i mladima da steknu veštine, znanja i kompetence potrebne za uspeh u digitalnoj ekonomiji kroz podršku obrazovanju i razvoj podsticajnog i kreativnog okruženja. U oblasti podrške obrazovanju, fokus je na sprovođenju inovativnih programa zasnovanih na interdisciplinarnom pristupu, iskustvenom učenju i razvoju kompetenci za 21. vek. Dok u oblasti razvoja ekosistema kreativnih industrija, Nordeus fondacija nastavlja sa dosadašnjim naporima Nordeusa kroz sopstvene programe i udruživanjem sa brojnim kompanijama kroz organizacije poput Inicijative Digitalna Srbija i Srpske gejming asocijacije čiji je Nordeus i suosnivač.

Centar za promociju nauke (CPN) je javna institucija, koju je 2010. godine osnovalo Ministarstvo nauke Srbije sa zadatkom da promoviše nauku i tehnologiju. CPN sprovodi programe i aktivnosti radeći sa istraživačkim i obrazovnim institucijama u Srbiji i širom sveta, a blisko sarađuje i sa republičkim ministarstvima, medijima i privatnim sektorom. Misija CPN-a je da premosti jaz između nauke i društva okupljajući sve relevantne aktere i širu javnost u procesu istraživanja i inovacija. CPN teži da integriše društvo u istraživačke procese, kako bi se ono, uz uvid u potrebe građana, što adekvatnije suočavalo sa društvenim izazovima.

Inicijativa „Digitalna Srbija“ je nevladina i neprofitna organizacija sa strateškim ciljem razvoja jake, globalno konkurentne digitalne ekonomije u Srbiji. Pored vodećih digitalnih igrača u zemlji koji su osnivači Inicijative „Digitalna Srbija“, ona danas okuplja više od 30 organizacija i kompanija članova iz različitih sektora relevantnih za rast digitalnog ekosistema, uključujući tehnologiju, bankarstvo i finansije, telekomunikacije, konsalting, obrazovanje i istraživanje, zatim advokatske, medijske i farmaceutske kuće, kao i organizacije za podršku startapima. Cilj Inicijative „Digitalna Srbija“ je stvaranje poslovnog okruženja koje je u službi digitalne ekonomije. Na putu ka tom cilju ulaže u strateške programe u oblasti formalnog i neformalnog obrazovanja, razvoja startap ekosistema, pravno-regulatornog okvira, digitalne infrastrukture i javnog dijaloga o digitalnoj transformaciji.

Organizacija Dostignuća mladih u Srbiji je deo globalne mreže Junior Achievement Worldwide, osnovane 1919. godine, koja obuhvata 121 zemlju na svim kontinentima i predstavlja najveći svetski program preduzetničkog obrazovanja koji godišnje pohađa više od 10 miliona učenika. Misija organizacije je priprema i osposobljavanje učenika za uspešan život i rad u savremenom svetu u kome su najveće vrednosti inovativnost i preduzetnička inicijativa. Uz podršku međunarodnih donatora i partnera iz poslovnog sektora u Srbiji, organizacija Dostignuća mladih u Srbiji već 17 godina kroz implementaciju svojih programa i aktivnosti na svim nivoima obrazovanja ukazuje na značaj preduzetničkog obrazovanja čiji su direktni ishod veća zapošljivost mladih, bolja konkurentnost na tržištu rada, osamostaljivanje i brže uključivanje u društvo kao i pokretanje sopstvenog posla, posebno u okviru programa Učenička kompanija.

Komentari (0)

Srbija