Aktuelno

Ko je odgovoran za scene haosa na beogradskom aerodromu: Putnici u procepu između manjka radnika i gustog reda letenja

Komentari

Autor: Euronews Srbija

27/06/2023

-

16:03

Ko je odgovoran za scene haosa na beogradskom aerodromu: Putnici u procepu između manjka radnika i gustog reda letenja
Koferi na aerodromu - Copyright Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Otkazivanje i kašnjenje pojedinih letova i konfuzija sa izdavanjem prtljaga - to je slika koja se prethodnih dana mogla videti na beogradskom aerodromu. Posle prošlonedeljnog hitnog sastanka sa predstavnicima Vlade Srbije, situacija još nije normalizovana situacija, a usledilo je i prebacivanje odgovornosti na relaciji aerodrom - aviokompanija. "Er Srbija" je upozorila da je odvijanje saobraćaja sa beogradskog aerodroma prema planiranom redu letenja i dalje izuzetno otežano zbog usporenog rada i nedovoljnih kapaciteta pojedinih aerodromskih službi, dok su iz aerodroma govorili o ogromnom porastu broja putnika i letova u ovom periodu.

Danas je održan novi sastanak ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Gorana Vesića sa predstavnicima kompanije Vansi u pokušaju da se reše problemi. U međuvremenu, na aerodromu su i dalje gužve, prostorije pretrpane koferima, a putnici nezadovoljni. 

Posebno kritična situacija na aerodromu bila je u četvrtak 22. juna kada je problem sa izdavanjem prtljaga trajao čitav dan, malo pre toga Er Srbija je otkazala više letova u jednom danu, a otkazivanja su se sporadično dešavala i proteklih dana kada je u saopštenju "Er Srbije" kao razlog za to navedena i "zabrana točenja goriva na beogradskom aerodromu". 

Usledila je i razmena saopštenja aerodoma i avio-kompanije. Nakon što Aerodrom u saopštenju govorio o ogromom broju putnika i letova, novo "upozorenje" zabrinulo je putnike koji su se u subotu našli na aerodromu. Naime, Er Srbija je u subotu upozorila da zbog zabrane točenja goriva na beogradskom aerodromu, usled nepovoljnih vremenskih uslova i posledičnog gubljenja aerodromskih slotova, može doći do kašnjenja, pa i potencijalnog otkazivanja izvesnog broja letova planiranih tokom dana.

Ta avio-kompanija je navela i da je odvijanje saobraćaja Er Srbije sa beogradskog aerodroma prema planiranom redu letenja i dalje izuzetno otežano zbog usporenog rada i nedovoljnih kapaciteta pojedinih aerodromskih službi, i da u sadejstvu sa ostalim faktorima koji su specifični za tekuću letnju sezonu, to dovodi do učestalih faznih kašnjenja, pa i posledičnih otkazivanja letova Er Srbije sa beogradskog aerodroma. 

Iz aerodroma su pre nekoliko danas na pitanje kako će Vansi da reši probleme u vezi sa obezbeđivanjem dovoljnog broja ljudi i ispunjavanjem svih usluga redovno i bez velikih čekanja, naveli da je za potrebe letnje sezone od početka godine "dodatno angažovano 295 lica na poslovima zemaljskog opsluživanja i obezbeđivanja i da ih na aerodromu u ovom trenutku radi ukupno 1.684".

Što se tiče zapošljavanja na beogradskom aerodromu, predstavnici francuske kompanije su rekli da imaju stalno otvoreni konkurs na šta im je ministar rekao da, ukoliko žele da imaju ljude koji rade, moraju da ih plate u skladu sa tržištem, kao i da očekuje da ponude takve uslove zaposlenima kako bi se ljudi javili na konkurs i radili, čime bi problemi bili rešeni.

Međutim, Er Srbija je saopštila da je nedostatak osoblja na ključnim pozicijama označen kao jedan od najvećih rizika još pre šest meseci u dokumentu koji se bavio nivoom pripremljenosti za letnju sezonu, i da je očigledno da taj problem u međuvremenu još uvek nije rešen. 

Šta je doneo novi sastanak?

Zbog svih ovih problema, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić je prošle nedelje pozvao rukovodstvo francuskog "Vansija" na hitan sastanak, a novi je održan i danas kada je ponovo govoreno o zapošljavanju radnika koji nedostaju na Aerodromu. 

Kompaniji "Vansi", kako je saopštilo Minisitarstvo građevine i saobraćaja, nedostaje oko 100 ljudi. Ta kompanija je donela je odluku da poveća plate zaposlenima u "sortirnici", odnosno onima koji rade na sortiranju i prenosu prtljaga, gde i postoji najveći problem. 

"Nedostaje im oko 100 ljudi. Kompanija Vansi je obećala na sastanku da će zaposleni u sortirnici sa uvećanjem i bonusima, tokom sezone moći da zarade i do 117.000 dinara, odnosno do 1.000 evra. Do sada je neto plata za ovaj posao bila oko 60.000 dinara. Kompanija će ponovo pozvati sve koji imaju sertifikate kako bi što pre nadoknadili nedostatak broja ljudi. Kompanija je najavila i bonus dobrodošlice od 60.000 dinara za tri meseca za svakog navozaposlenog", preneo je ministar Vesić.

Kako je naveo, Vansi već ima "na čekanju" oko 50 zainteresovanih, koji su u fazi bezbednosne provere.

"Očekujem da će tih 50 ljudi u narednim nedeljama čim prođu provere početi da rade na sortirnici, što će znači smanjenje problema", rekao je Vesić.

Euronews Srbija

 

Ministar je napomenuo i da je zamena teza da su planovi Er Srbije doveli do problema na samom aeordromu, jer je kompanija Vansi znala za povećanje broja letova i domaćeg, ali i stranih avio-prevoznika. Tvrdi da je Er Srbija imala probleme 17. i 18.  juna, koji su prevaziđeni, tako da svi koji su kupili karte za letove nacionalne avio kompanije ne treba da brinu, jer će bez problema moći da ih iskorite. 

U današnjem razgovoru je dogovoreno i da se ministar Vesić i predstavnici kompanije Vansi sastaju jednom nedeljno, kako bi se pratila situacija na aerodromu i efekti mera.

Prebacivanje lopte - u čijem dvorištu je odgovornost?

Da aerodrom ima problem sa manjkom zaposlenih, opreme, kao i sa organizacijom, ističe i vazduhoplovni analitičar Alen Šćurić. Međutim, on napominje da je s druge strane, "Er Srbija", koja je sada prebacila krivicu na "Vansi", zapravo u tom slučaju "jako nepoštena", što ne znači da treba abolirati aerodrom.

"Er Srbija je tu daleko više kriva, ona ima manjak aviona u ovom momentu, avioni im nisu došli sa servisa na vreme, što je čudno da je kompanija na njih računala. Svi znamo da avioni da ne dolaze sa servisa i da kasne pa i mesecima zbog problema isporuke rezervnih delova. Nije mi jasno zašto je kompanija onda tako nategnula red letenja i očekivala da će maltene isti dan početi sa letovima", rekao je on za Euronews Srbija. 

Euronews

Dodaje da kompanija prebacuje odgovornost i na druge aerodrome u Evropi, a da je rekla i da ima problema za sa vremenom, za šta ocenjuje da je "nonsens".

"Mi smo usred leta, sada svakako nema problema sa klimatskim uslovima i mislim da je tu kompanija rekla glupost. Kako god, kompanija je jako nategla red letenja, previše je napravila jednu ekspanziju koju stvarno ne bi mogla podneti ni jedna Lufthaza, kada je reč o količini letova koji je enorman. U dve godine su povećali broj letova za 100 odsto, dakle za duplo broj linija. U tom kontekstu sigurno da su preterali, jednostavno to ne mogu da ishendluju", rekao je Šćurić. 

"Radnika ima dovoljno ako ih dovoljno platite i odškolujete"

Upitan da li i drugi aerodromi u regionu i Evropi imaju problema sa nedostatkom radne snage, Šćurić je rekao da nemaju i da ni Vansi ne bi imao taj problem jer, kako je dodao, radnika ima dovoljno ako ih dovoljno platite i ako ih odškolujete. 

"Ne znam apsoutno ni za jedan drugi aerodrom u regionu koji ima problem sa radnicima, nijedan nema problem sa radnicima. Ovde se više radi o tome da se Vansi nije jednostavno pobrinuo da ima ima više radnika i nije se pobrinuo da ti radnici budu dovoljno plaćeni da ih zadrži. Bojim se da je on jedini od 24 aerodroma u regionu koji ima takvih problema", kaže Šćurić. 

S obzirom na probleme koje imaju "Vansi" i "Er Srbija", Šćurić je rekao da se boji da u kratkom periodu situacija neće dovesti u red. 

Smatra da bi "Er Srbija" trebalo da uradi ono što je uradila "Lufthanza" koja je još u februaru otkazala 35.000 letova jer je jednostavno videla da neće moći da ih sprovede.

"Na vreme su ih otkazali, ljudima ih jednostavno nisu prodali, pa ljudi ni ne računaju na te letove. Nažalost, deo aviona zato stoji prizemljen, bolje je i to nego da se plaćaju abnormalne kompenzacije, hotelski troškovi i opreacijski problemi, a to košta Er Srbiju između pola miliona i milion evra dnevno. Sami tim, kompanija je pogrešila, a šta bi mogla sad da uradi, mogla bi da smanji količinu letova i količinu frekvencija, pa čak i linija, no ona to evidentno ne radi, ona i dalje želi da ima toliko veliku ekspanziju", naveo je Šćurić.

"Ono što se dešava u civilnoj avijaciji je bez presedana"

Urednik portala "Tango six" Petar Vojinović rekao je ranije za Euronews Srbija da je na probleme na aerodromu uticalo više faktora, od povećanja broja putnika do nedostatka radnika i loše organizacije, te da je očigledno da aerodrom nije spremno dočekao sezonu. 

Vojinović je za Euronews Srbija naveo da je ono što se dešava u civilnoj aviciji Srbije bez presedena u svakom smislu jer su brojevi putnika veći preko 50 odsto, a u "Er Srbiji" i preko 80 odsto nego prošle godine u isto vreme. On je rekao da i "Er Srbija" i beogradski aerodrom imaju jako veliki porast broja putnika koji nisu očekivali. 

"Konkretno kada pričamo o Aerodromu Nikola Tesla, radi se svakako o nedostatku broja radnika što je hroničan problem već nekoliko meseci, ne možemo ih baš ni kriviti do kraja. Oni su oglase za zapošljavanje fizičkih radnika za opsluživanje što aviona, što za manipulaciju prtljagom - objavili još pre nekoliko meseci", rekao je Vojinović. 

Euronews

On kaže da treba razumeti i to da na beogradskom aerodromu u piku letnje sezone dnevno ima oko 250 letova raznih kompanija, a da Er Srbija tu ima tek negde oko 55 odsto tržišnog učešća. 
"Onaj najgori dan Er Srbije, kada je bilo 10 otkazanih od 110 letova Er Srbije... Ako bismo zbrojali koliko je danas krivicom aerodroma Beograd bilo otkazano, videli bismo da je to nešto manje od 10 odsto - znači 90 odsto ljudi je ipak letelo danas", rekao je Vojinović.

Prema njegovim rečima, putnike najviše iritiraju gužve na šalterima za čekiranje na let i kontrolu pasoša, koja je nadležnost granične policije. 

Komentari (0)

Srbija