Aktuelno

"Svi tu treba da se uozbilje": Beogradski aerodrom nespremno dočekao sezonu, a ispaštaju putnici

Komentari

Autor: Eurronews Srbija

23/06/2023

-

21:27

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Otkazivanje pojednih letova, a potom i jučerašnje rasulo na izdavanju prtljaga izazvalo je veliko nezadovoljstvo putnika koji su se našli na beogradskom aerodromu. Premda kompanija Belgrade Airport tvrdi da je došlo do tehničkog problema, sve su indicije da je situacija dosta složenija i da su se problemi nagomilali.

Kompanija je saopštila da je 22. juna u jutarnjim satima došlo do tehničkog kvara na rendgenskom sistemu na Terminalu 2, te da su putnici koji su se tu zatekli preusmereni na šaltere za prijavu na let na Terminal 1, što je uticalo na brzinu procesa otpreme i odložilo vremena poletanja avio-prevoznika u tom periodu.

"Po prijavi kvara, nadležne službe su odmah reagovale i kvar je otklonjen u najbržem mogućem roku, oko 10 časova ujutru. Tehnički kvar je uticao na kašnjenje 14 jutarnjih odlaznih letova, od ukupno 113 odlaznih putničkih letova tokom jučerašnjeg dana. Na aerodromu su tog dana realizovana 232 dolazna i odlazna putnička leta. Napominjemo da aerodrom u ovom periodu još realizuje velike investicione radove na proširenju i modernizaciji aerodromske infrastrukture, uz istovremeno opsluživanje najvećeg obima saobraćaja u istoriji aerodroma. Po završetku radova, očekujemo da konstantnto održavamo visok nivo usluge čemu težimo", navodi kopmanija koja se ovim putem i izvinila svim putnicima.

Putnici satima čekali na prtljag, nema dovoljno radnika

Međutim, putnici nisu imali problem samo prilikom odlaska, već i prilikom izdavanja prtljaga na dolaznim letovima. Isto tako, taj problem je trajao čitav dan, a ne samo u jutarnjim satima. Kako je za Euronews Srbija ispričao jedan od putnika, koji je juče popodne sleteo na beogradski aerodrom, ljudi su čekali prtljag i po nekoliko sati, u holu bez toaleta.

"To je bilo potpuno rasulo. Tako nešto nisam video. Doslovno se samo gomila izgubljeni prtljag. Radnici kažu da imaju manjak ljudi i da ne mogu da stignu da istovare sve. Niko nema informacije gde nam je priljag, da li je stigao ili nije, da li će nam danas biti dostavjen ili ne. Ukoliko odete na Lost & Found red je ogroman. Tu vam onda kažu da ne može da se prijavi nestanak ako je prtljag negde na aerodromu, ali niko od zaposlenih ne zna gde je tačno. O odnosu prema putnicima dovoljno govori činjenica da nije bilo ni toaleta jer se prvi nalazi tek kada izađete iz hola za podizanje prtljaga, ali onda ne možete da se vratite nazad. Tamo je bilo mnogo ljudi sa malom decom koji su tu čekali satima", kaže nam jedan od putnika koji je želeo da ostane anoniman.

Euronews

Euronews Srbija je juče razgovarao i sa pojednim zaposlenima u odeljku za izdavanje prtljaga koji su naveli da je problem nastao zbog manjka radnika i da doslovno "nema ko da istovari prtljag".

Na pitanje Euronews Srbija kako će Vansi da reši probleme u vezi sa obezbeđivanjem dovoljnog broja ljudi i ispunjavanjem svih usluga redovno i bez velikih čekanja, iz ove kompanije su nam odgovorili da je za potrebe letnje sezone od početka godine"dodatno angažovano 295 lica na poslovima zemaljskog opsluživanja i obezbeđivanja i da ih na aerodromu u ovom trenutku radi ukupno 1.684".

"Jedan od izazova predstavlja i fluktuacija ljudi u operativnim službama, pa je aerodrom u konstantnoj regrutaciji novih kadrova. S obzirom na ogroman porast broja putnika i letova u ovom periodu, aerodrom ovaj najveći obim saobraćaja u svojoj istoriji uspeva da opsluži kroz dobru organizaciju rada i smenskog rada, kao i prekovremenog rada u skladu sa zakonskom regulativom. Napominjemo da su, vezano za prihvat i otpremu putnika, u aerodromskoj nadležnosti isključivo sledeće oblasti: registracija putnika i prtljaga, lost and found, vođenje putnika, prihvat i otprema vazduhoplova, utovar/istovar prtljaga, čišćenje aviona, kao i obezbeđivanje", navodi se u odgvooru kompanije.

"Svi tu treba da se uozbilje"

Urednik portala "Tango six" Petar Vojinović kaže za Euronews Srbija da je na probleme na aerodromu uticalo više faktora, od povećanja broja putnika do nedostatka radnika i loše organizacije, te da je očigledno da aerodrom nije spremno dočekao sezonu. Vojinović kaže da je ono što se dešava u civilnoj aviciji Srbije bez presedena u svakom smislu jer su brojevi putnika veći preko 50 odsto, a u Er Srbiji i preko 80 odsto nego prošle godine u isto vreme. On je rekao da i Er Srbija i beogradski aerodrom imaju jako veliki porast broja putnika koji nisu očekivali. 

"Konkretno kada pričamo o Aerodromu Nikola Tesla, radi se svakako o nedostatku broja radnika što je hroničan problem već nekoliko meseci, ne možemo ih baš ni kriviti do kraja. Oni su oglase za zapošljavanje fizičkih radnika za opsluživanje što aviona, što za manipulaciju prtljagom - objavili još pre nekoliko meseci", rekao je Vojinović. 

Upitan o kakvim je sve problemima reč i da li su to manjak radnika ili loša organizacija, Vojinović je rekao da je nedostatak radnika hronični problem nekoliko meseci i da zbog toga ne možemo do kraja da krivimo aerodrom. 

"Ne možete dobiti radnike brzo, kada ih dobijete oni imaju veoma specifične regulatorne preduslove i uslove rada na lokacijama koje su preko pasoške kontrole, odnosno blizu letelica, potrebne su im bezbednosne provere, to može da potraje i nekoliko nedelja", kaže Vojinović. 

Euronews Srbija

 

Vojinović je dodao da je aerodrom imao kampanju u vezi sa prijemom novih radnika i na društvenim mrežama, kao i da je za taj posao angažovao i influensere da predstave da je "utovar prtljaga u avion interesantan sezonski posao". Međutim, ostaje nejano zbog čega je aerodrom nedovoljno atraktivan poslodavac.

Vojinović kaže da uz proširenje aerodroma, moramo da stavimo u kontekst ono što najviše iritira putnike, a to su gužve na šalterima za čekiranje na let i kontrolu pasoša, koja je nadležnost granične policije. 

Ispričao je da je pre nekoliko dana iz Beograda putovao u Francusku, a da su tada na aerodromu od osam šaltera za pasošku kontrolu, radila samo dva. 

"Svi tu treba da se uozbilje", rekao je Vojinović. 

On kaže da treba razumeti i to da na beogradskom aerodromu u piku letnje sezone dnevno ima oko 250 letova raznih kompanija, a da Er Srbija tu ima tek negde oko 55 odsto tržišnog učešća. 

"Onaj najgori dan Er Srbije, kada je bilo 10 otkazanih od 110 letova Er Srbije... Ako bismo zbrojali koliko je danas krivicom aerodroma Beograd bilo otkazano, videli bismo da je to nešto manje od 10 odsto - znači 90 odsto ljudi je ipak letelo danas", rekao je Vojinović.

Vesić: Ako želite da ljudi rade, platite ih u skladu sa tržištem

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić sastao se ranije danas sa predstavnicima francuskе kompanijе Vansi Airports, povodom problema na beogradskom aerodromu "Nikola Tesla" usled kojih je prethodnih dana dolazilo do gužvi i kašnjenja letova i poručio im da hitno sprovedu mere, jer će u suprotnom država reagovati.

Vesić im je na sastanku, u Vladi Srbije, rekao da hitno moraju da sprovedu sve mere kako bi se situacija na aerodormu odmah normalizovala. Istakao je da je situacija koja se juče dogodila na aerodromu "Nikola Tesla" neprihvatljiva i da je Vlada Srbije spremna da im izda upozorenje što je prvi korak prema koncesionom ugovoru.

Predstavnike francuske kompanije podsetio je da imaju svoje obaveze prema ugovoru o koncesiji i da Vlada Srbije, koja je ispunila sve svoje obaveze prema tom ugovoru, očekuje od njih da obezbede dovoljno ljudi i da se na aerodromu sve usluge ispunjavaju redovno i bez velikih čekanja.

Vesić je od predstavnika kompanije Vansi dobio uveravanje da će se izviniti građanima Srbije za ono što se juče dogodilo i da će već danas normalizovati situaciju.

Takođe, ministar je tražio da mu u roku od tri dana dostave plan zapošljavanja, zatim plan rizika od 1. do 15. jula, što je već trebalo da urade, kao i tačan gantogram (plan) koje će mere preduzeti tokom leta.

"Ovo što se dešava na aerodromu za njih nije bila nepredviđena situacija. Znali su da će se završiti novi terminal i da Er Srbija ove godine uvodi 22 nove linije, a da ih je prošle godine bilo 15. Znali su da će imati više putnika i morali su da budu spremni za ovu situaciju", rekao je Vesić.

 

Tanjug/Belgrade airport

 

Što se tiče zapošljavanja na beogradskom aerodromu, predstavnici francuske kompanije su rekli da imaju stalno otvoreni konkurs na šta im je ministar rekao da, ukoliko žele da imaju ljude koji rade, moraju da ih plate u skladu sa tržištem, kao i da očekuje da ponude takve uslove zaposlenima kako bi se ljudi javili na konkurs i radili, čime bi problemi bili rešeni. Vesić je podvukao da situacija kakva se dogodila juče neće biti tolerisana i dodao da je za to odgovorna kompanija Vansi.

"Mi smo kao država uradili sve i zajedno sa njima rešavamo problem divljih taksista, kao i problem manjka policijskih službenika na pasoškoj kontroli. Ministarstvo unutrašnjih poslova će obezbediti više policijskih službenika i na tome sam zahvalan resornom ministru Bratislavu Gašiću, ali oni moraju da obezbede više ljudi koji će raditi na samom aerodromu", rekao je Vesić.

Takođe, Vesić je predstavnicima kompanije Vansi poručio da je neprihvatljivo da ne radi klima u delovima aerodroma.

"To su sve stvari koje moraju da se reše hitno.  U suprotnom, postoji način na koji će Srbija reagovati", poručio je Vesić koji je zatražio i sastanak sa rukovodstvom kompanije Vansi u Parizu.

Komentari (2)

zoran

24.06.2023 06:58

Drzava je nagurala ogromnu inflaciju (namerno) a drzi kurs evra istim vec 10 godina. I vise se ne isplati raditi u Srbiji za dinarske plate, sve je preskupo, i ljudi jednostavno nece da rade. Drzavna vlast je svojom politikom fiksnog kursa napravila drzavu da bude ekonomski nekonkurentna.

DRAGAN

26.06.2023 12:10

Nazalost, ne samo aerodrome, nego i nasa nacionalna avio kompanija Air Srbia nema samo tehnicke probleme , nego i vrlo losi administrativni sistem i globalno funkcionisanje . Elem; 24/03/2023 moj let iz Liona za Beograd predvidjen u 19h35(Yu-285) je bio otkazan i prebacen za sutra dan sa konacnim polaskom u prvim satima po-podneva. Naravno to se dogadja ponekad i razumem. Problem je da posle ispunjavanja trazene procedure 9 maja 2023 sam dobio mejlom Air Serbia Claims Team-a izvrsenje isplate odstete u roku od 7 radnih dana . Danas smo 26/06/2023 i to nisu do sada ucinili. I pored mojih brojnih reklamacija ,dobijam samo automatske mejlove potvrde prijema mojih reklamacija, nista drugo... Profesionalizam i kredibilitet Air Srbije je izgleda vise nego nacet! Do sada sam bio njihov redovniti putnik.

Srbija