"Beli" zvanično krenuli sa kontrolom karata u prevozu: Ima li kažnjenih i kolike su kazne ako nemate kartu
Komentari05/06/2023
-17:18
Novi sistem naplate i kontrole gradskog prevoza "Beograd Plus" uveden je pre više od dve nedelje, a pripadnici komunalne službe "Beli" jutros su zvanično krenuli sa kontrolom karata.
Prema novom sistemu, "Beli", odnosno komunalna policija, jedina je koja sada može da vrši kontrolu karata u vozilima, a kako je ranije najavljeno, zaustavljanja i izbacivanja građana iz vozila više neće biti.
Građani sada kartu mogu kupiti na broj 9011, putem SMS poruke, a dostupne su i u paprinoj formi, koju je moguće nabaviti na određenim prodajnim mestima.
"Belima" je potrebno pokazati SMS poruku koja sadrži potvrdu o kupljenoj karti, u kojoj se nalazi i kontrolni broj. Ukoliko neko poseduje kartu u papirnoj formi, potrebno je da nju i pokaže.
Od uvođenja izmenjenog sistema, kontrole do jutros nije bilo, mada, prema rečima jedne sugrađanke, "Beli" danas, iako su na uvid tražili karte, ipak nisu pisali novčane kazne onim putnicima koji ih nisu posedovali već su ih puštali uz usmeno upozorenje.
Kolike su kazne za one koji nemaju kartu
Kaznena karta za one koji se "švercuju" sada iznosi 5.000 dinara, ali ukoliko se plati u roku od sedam dana iznos će biti 2.500.
Prema rečima sugrađanke Aleksandre Đurđević, koja se jutros vozila tramvajem na liniji broj devet, u prevoz je ušlo tri pripadnika "Belih" u plavim uniformama, noseći kako kaže, "neke spravice" u rukama.
Ispričala je kako su prilazili građanima, od njih tražeći da im pokažu SMS poruku kao potvrdu da poseduju kartu.
"Tražili su mi kartu koju sam pre njihovog ulaska u prevoz već uplatila, pokazala sam je i samo su mi rekli 'u redu, hvala'. Imaju neke spravice, ali meni nisu ništa prislanjali na telefon, samo su se zahvalili", kaže Đurđević.
Đurđević kaže da "Beli" jutros nisu prilazili svim putnicima u prevozu.
"Čula sam da su prišli jednom mladiću i tražili mu kartu koju im nije pokazao, nakon čega mu je je jedan od njih rekao da je kazna do 5.000, ali nije je napisao, pustio ga je", navodi Đurđević.
Govoreći o tome da li će u periodu prilagođavanja biti kažnjavanja, gradonačelnik Aleksandar Šapić je i ranije za Euronews Srbija istakao kako represivnih mera neće biti. Tada je naveo i da više neće biti zaustavljanja vozila, kao ni izbacivanja putnika bez karte iz njega, što znači da ukoliko dobijete kaznu, ipak, ćete moći da završite vožnju.
"Ko ne bude imao kartu biće mu davana ta kaznena karta koju može da plati u roku od sedam dana - isti sistem kao parking servis", rekao je Šapić.
Miloš Vučković iz organizacije "Po meri metro" ranije za Euronews Srbija potvrdio da "Beli" imaju ovlašćenja i pravo da legitimišu građane, što je bitna informacija za putnike kada je u pitanju novi sistem, budući da je ovo značajna promena u odnosu na stari način kontrolisanja karata u prevozu.
Koliko sada koštaju karte?
Podsetimo, prva zona je A (nekadašnja zona 1 i 2), druga B (nekadašnja zona 3 i 4), a treću C zonu čine A i B.
Karta od 90 minuta za zonu A košta 50 dinara, za B takođe 50 dinara, a za C, odnosno A i B zonu 100 dinara.
Jednodnevna karta za zonu A košta 120 dinara, za zonu B isto, a za C zonu 150 dinara.
Sedmodnevna karta za zonu A košta 800 dinara, zonu B isto, a za zonu C hiljadu dinara.
Mesečna karta za zonu A koštaće 2.500 dinara, za zonu B isto, a za zonu C 3.500.
Godišnja karta za zonu A koštaće 25.000 dinara, za zonu B isto, a zonu C 35.000 dinara.
Što se tiče noćnog prevoza, od ponoći do četiri ujutru biće besplatan.
Takođe, učenici srednjih škola, kao i penzioneri - neće plaćati prevoz.
Koju cenu karte plaćaju povlašćene kategorije?
Sve povlašćene kategorije koje plaćaju jeftiniju cenu karte imaju jednu tarifu, ona važi za obe zone i iznosi 1.000 dinara. Ostale povlašćene kategorije koje su imale pravo na besplatan prevoz - zadržavaju pravo na besplatan prevoz.
Kako se šalje SMS poruka?
Sadržaj poruke zavisi od zone u kojoj se vodite i tipa karte koji želite da kupite. Broj telefona na koji se šalje je 9011.
Primera radi, ukoliko se vozite u zoni A, imaćete opciju da kupite kartu na 90 minuta, jedan dan, onda ćete u sadržaj poruke upisati A90 ili A1.
Ukoliko pak, kupujete mesečnu kartu onda upisujete A7, dobijate nedelju kartu, A30 dobijate mesečnu. Isti princip je i za B i C zonu.
Naplata će se vršiti putem mobilnog operatera - ukoliko ste postpejd troškovi će stići uz račun, a ukoliko ste priprejd, biće vam skinut iznos kredita koji odgovara ceni karte.
Gde možete da kupite karte u papirnoj formi?
Trenutno postoji ograničeni broj prodajnih mesta, dok je u najavi da će se tokom leta preko 250 kioska osposobiti za prodaju karata za javni prevoz. Do tada prodajna mesta nalaze na mestima koje možete videti na slici.
Kada će biti funkcionalna aplikacija za plaćanje i praćenje gradskog prevoza?
Aplikaciju za mobilne telefone za novi sistem javnog prevoza, možemo da očekujemo do kraja ovog meseca, rekao je Šapić, saopštio je gradski Sekretarijat za informisanje.
Kako je navedeno u saopštenju, ovom aplikacijom moći će i da se plati karta i to putem kreditne kartice ili SMS-a. Takođe, građani će moći da dobiju i informacije o tome gde se nalati vozilo gradskog prevoza koje im je u tom trenutku potrebno.
Na osnovu aplikacije, putem GPS-a, građani će moći da dobiju tačnu informaciju gde se nalazi koje vozilo, naveo je Šapić.
"Mi danas nemamo GPS, jer nam iz Kentkarta nisu dali šifre za opremu koju je grad platio. Dakle, trenutno ljudi ne mogu da prate autobuse, jer i taj takav njihov stari sistem koji smo platili ne možemo da koristimo. Zato radimo novu nabavku. Ugrađujemo novi sistem i dobra strana svega je što će novi sistem biti daleko kvaliteniji od prethodnog", naveo je Šapić.
Komentari (0)