Društvo

Sve o novom sistemu javnog prevoza u Beogradu: Koliko koštaju, kako se plaćaju, gde se kupuju i šta sa starim kartama

Komentari

Autor: Euronews Srbija

17/05/2023

-

10:30

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić predstavio je juče novi sistem naplate karata u javnom prevozu. Novi sistem naplate i kontrole gradskog prevoza sada nosi naziv "Beograd plus", a novina je i broj 9011 na koji građani od danas, putem SMS poruke mogu kupiti kartu.

Detaljne informacije o novom tarifiranju naći će se na stajalištima javnog prevoza, u autobusima na LED ekranima, a ubrzo i na reklamnim tablama u gradu. Gradonačelnik je istakao da su cene znatno smanjene u odnosu na ranije, napominjući kako se nada da će to biti "cenovnik vraćanja poverenja u grad".

Kako će biti podeljene zone?

Prva zona je A (nekadašnja zona 1 i 2), druga B (nekadašnja zona 3 i 4), a treću C zonu čine A i B.

Koliko će koštati karta?

Karta od 90 minuta za zonu A košta 50 dinara, za B takođe 50 dinara, a za C, odnosno A i B zonu 100 dinara.

Jednodnevna karta za zonu A košta 120 dinara, za zonu B isto, a za C zonu 150 dinara.

Sedmodnevna karta za zonu A košta 800 dinara, zonu B isto, a za zonu C hiljadu dinara.

Mesečna karta za zonu A koštaće 2.500 dinara, za zonu B isto, a za zonu C 3.500.

Godišnja karta za zonu A koštaće 25.000 dinara, za zonu B isto, a zonu C 35.000 dinara.

Beoinfo

 
Koliko će koštati noćni prevoz?

Noćni prevoz od ponoći do četiri ujutru biće besplatan.

Koliko će mesečnu kartu plaćati učenici srednjih škola i penzioneri?

Za njih će prevoz biti besplatan.

Koju cenu karte plaćaju povlašćene kategorije?

Sve povlašćene kategorije koje plaćaju jeftiniju cenu karte imaju jednu tarifu, ona važi za obe zone i iznosi 1.000 dinara. Ostale povlašćene kategorije koje su imale pravo na besplatan prevoz - zadržavaju pravo na besplatan prevoz.

Kako se šalje SMS poruka?

Sadržaj poruke zavisi od zone u kojoj se vodite i tipa karte koji želite da kupite. Broj telefona na koji se šalje je 9011. Primera radi, ukoliko se vozite u zoni A, imaćete opciju da kupite kartu na 90 minuta, jedan dan, onda ćete u sadržaj poruke upisati A90 ili A1. Ukoliko pak, kupujete mesečnu kartu onda upisujete A7, dobijate nedelju kartu, A30 dobijate mesečnu. Isti princip je i za B i C zonu. Naplata će se vršiti putem mobilnog operatera - ukoliko ste postpejd troškovi će stići uz račun, a ukoliko ste priprejd, biće vam skinut iznos kredita koji odgovara ceni karte.

Kako će se koristiti aplikacija?

Aplikacija će biti pokrenuta u naredna dva do tri meseca i na njoj će se karte plaćati kreditnom karticom koja je povezana telefonom.

Da li će karte moći fizički da se kupe?

Da. Trenutno postoji ograničeni broj prodajnih mesta, dok je u najavi da će se tokom leta preko 250 kioska osposobiti za prodaju karata za javni prevoz. Do tada prodajna mesta nalaze na mestima koje možete videti na slici.

beograd.rs

 
Gde će penzioneri moći da vade kartice?

Penzioneri stariji od 65 godina više neće morati da vade godišnju karticu, već jednu koja će trajati doživotno. Sve što treba da urade jeste da odu u bilo koju od 17 gradskih opština i na licu mesta novu.

beograd.rs

 
Ko će vršiti kontrolu u autobusima javnog gradskog prevoza?

Kada je reč o kontroli u javnom prevozu, neće biti zaustavljanja i izbacivanja. Beli, odnosno Komunalna policija biti jedina koja će moći da vrši kontrolu karata u vozilima.

Kolike će biti kazne?

Kaznena karta za one koji se "švercuju" iznosiće 5.000 dinara, ali ukoliko se plati u roku od 7 dana biće 2.500.

Šta ako još imam godišnju ili mesečnu kartu po starom sistemu?

Oni koji poseduju godišnju kartu, mogu ih besplatno zameniti na nekom od prodajnih mesta. Ukoliko imate mesečnu kartu, ona će važiti do kraja ovog meseca, dok od sledećeg morate kupiti novu (SMS-om ili fizički na nekom od prodajnih mesta).

Šta ako imam kredit na važećoj BusPlus kartici?

Oni kojima je ostalo kredita na staroj BusPlus kartici, mogu otići na neko od prodajnih mesta i dobiti karte u toj vrednosti.

Vučković: Sistem deluje konfuzno, videćemo kako će funkcionisati

Euronews

Miloš Vučković iz organizacije "Po meri metro" rekao je za Euronews Srbija da novi sistem naplate prevoza u Beogradu "izgleda krajnje konfuzno, kao da je nešto zbrzano". Kako kaže, jutros je pokušao da na prodajnom mestu na Trgu republike kupi papirnu kartu, ali to nije funkcionisalo.

Kada je u pitanju plaćanje prevoza SMS porukama, Vučković ističe da većina građana ima telefone i da nije to problem, ali da postoje i drugi faktori koji bi mogli stvoriti neprilike.

"Problem je kod stepena naplate, jer te SMS poruke nisu povezane ni sa jednim specifičnim brojem, osim rednim brojem. To znači da ja mogu da kupim kartu, pošaljem fotografiju telefona prijateljima, i da se više nas vozi na osnovu jedne karte", kaže Vučković.

"U Zagrebu je pre desetak godina baš uveden taj sistem naplate SMS-om, koji je doveo do toga da građani imaju spremnu poruku za slanje i plate kada vide kontrolu, ali pošto kontrola ne može da bude u svakom vozilu, to je dovelo do pada naplate. To može da se desi i u Beogradu, ali ostaje da vidimo kako će sistem funkcionisati", dodaje on.

Konstatuje da je, prema rečima zvaničnika, stepen naplate karata do sada bio između 20 i 40 odsto, ali da je najveći problem bio što sistem rata kontrolora nije bio jednak. Sada, međutim, ocenjuje da se uvođenjem Belih kao kontrolora, grad trudi da poradi na naplati.

"Najveća izmena je da neće biti praćenja vozila, ali je za građane bitno da će kontrolori na neki način postati komunalni policajci, Beli. Oni imaju ovlašćenja i da legitimišu građane, što je znatno ozbiljniji sistem represije, i potrudiće se da naplata bude velika"

Ističe da nije predstavljen ekonomski proračun novog sistema naplate, i da će naplata morati da skoči u toj meri da opravda i pojeftinjenja karata, i isplatu oko 1.200 komunalnih policajaca, odnosno Belih, koji će raditi kao kontrolori.

Naposletku, Vučković se osvrnuo i na to što se praćenje vozila gubi ukidanjem validatora.

"Bitno je što građani nisu upoznati da se taj sistem koristi i za plaćanje prevoznika. Sistem kontrole putem GPS-a proverava da li je ostvaren polazak", navodi Vučković, dodajući da do uvođenja novog sistema praćenja, ni građani ni Sekretarijat neće imati podatke o polascima.

Komentari (0)

Srbija