Jedu sladoled i čitaju „Harija Potera“: Jutjuberi u Severnoj Koreji ipak nisu sasvim obični ljudi
Komentari05/02/2023
-18:35
Mlada žena pretražuje frižider pun sladoleda i izvlači jedan pokazujući ga kameri.
„Ovo je ukus mleka, slika je tako slatka“, kaže ona na engleskom, pokazujući sa osmehom na pakovanje crtanog filma. "A ovo je ukus breskve."
Nakon što je konačno odabrala vrstu sladoleda, zagrize ga i kaže: „Biskvit je veoma ukusan".
Četvorominutni video sakupio je više od 41.000 pregleda na Jutjubu, ali ovo nije običan vlog.
Žena, koja sebe naziva Ju Mi, živi u Severnoj Koreji, možda najizolovanijoj i najtajnovitijoj naciji na svetu. Njen Jutjub kanal, kreiran prošlog juna, jedan je od nekoliko naloga na društvenim mrežama koji su se pojavili na internetu u poslednjih godinu ili dve, na kojima stanovnici Severne Koreje tvrde da tako žive svoje svakodnevne živote, piše CNN.
Ali poznavaoci prilika u Severnoj Koreji kažu da nije sve onako kako izgleda na ovim video snimcima i da je prikazani život daleko od normalnog za siromašene milione ljudi pod diktaturom lidera Kim Džong Una.
Umesto toga, sugerišu da su Ju Mi i slični verovatno povezani sa visokim zvaničnicima i da su deo propagandne kampanje koja bi zemlju mogla čak i da približi turistima. a ne samo da se o njoj govori kao o mestu na kome se ispaljuju balističke rakete i govori o nuklearnom oružju.
Video snimci „izgledaju kao dobro režirana predstava” koju je napisala severnokorejska vlada, kaže Park Seong-čeol, istraživač u Centru baze podataka za severnokorejska ljudska prava.
Znaci upozorenja
Već decenijama Severna Koreja je relativno zatvorena od ostatka sveta, sa strogim ograničenjima slobode izražavanja, slobodnog kretanja i pristupa informacijama. Ujedinjene nacije kritikovale su njen nizak stepen ljudskih prava. Upotreba interneta je jako ograničena - samo nekolicina privilegovanih može da koristi pametne telefone i ima pristup internetu koji je pod cenzurom i kontrolom vlade.
Strani materijali kao što su knjige i filmovi su zabranjeni, često uz stroge kazne za one koji su uhvaćeni zbog krijumčarenja na crnom tržištu. Zbog toga poznavaoci kažu da Ju Mi , koja ima pristup snimanju i kačenju materijala na Jutjub nije obična Severnokorejanka.
„Povezivanje sa spoljnim svetom je nemoguća stvar za građanina“, rekao je Ha Seung-hi, profesor istraživanja Severne Koreje na Univerzitetu Donguk.
Ju Mi nije jedina severnokorejska jutjuberka koji lažira istinu - 11-godišnjakinja koja sebe naziva Song A debitovala je na Jutjubu u aprilu 2022. i već je stekla više od 20.000 pratilaca.
„Moja omiljena knjiga je „Hari Poter“ koju je napisala JK Rouling“, tvrdi Song A na jednom video snimku, držeći prvu knjigu iz serije – posebno upadljivo s obzirom na tipično stroga pravila Severne Koreje koja zabranjuju stranu kulturu, posebno iz zapadnih zemalja.
Video prikazuje Song A kako govori britanskim akcentom i sedi u nečemu što izgleda kao idilična dečija spavaća soba sa globusom, policom za knjige, plišanom životinjom, uramljenom fotografijom i ružičastim zavesama.
Luksuz za „posebnu klasu“
Ružičasti prikazi svakodnevnog života u Pjongjangu takođe mogu dati odgovor ko su kreatori takvih snimaka i njihovoj društvenoj poziciji. Snimci Ju Mi prikazuju njenu posetu zabavnom parku i interaktivnu bioskopsku predstavu, pecanje u reci, vežbanje u dobro opremljenoj zatvorenoj teretani i posetu krečnjačkoj pećini u kojoj mladi studenti mašu zastavom Severne Koreje u pozadini.
Song A posećuje prepun vodeni park, obilazi izložbeni centar nauke i tehnologije i snima svoj prvi dan u školi.
Park, koji dobro poznaje prilike, kaže da ove predstave nisu 100 odsto lažne, ali su krajnje obmanjujuće i ne predstavljaju normalan život.
Tačno je da bogata elita Severne Koreje, poput visokih vladinih zvaničnika i njihovih porodica, ima pristup luksuznim stvarima kao što su klima uređaji, skuteri i kafa. I objekti prikazani u video snimcima na Jutjubu postoje, samo što nisu dostupni većini ljudi i daju se samo „posebnim ljudima u posebnoj klasi“, rekao je Park.
Ovi objekti takođe verovatno nisu otvoreni niti rade redovno kao što video snimci impliciraju, rekao je on.
„Na primer, napajanje strujom u Severnoj Koreji nije dovoljno da bi funkcionisao zabavni park, pa sam čuo da ga koriste samo vikendom ili nekim posebnim danom kad treba da snime video, kaže Park.
Severna Koreja je poznata po čestim nestancima i nestašicama struje - samo oko 26 odsto stanovništva ima pristup električnoj energiji, prema procenama CIA Vorld Factbook za 2019.
To potvrđuju prizori zamračenja vidljivi na noćnim satelitskim snimcima 2011. i 2014. koji su prikazivali Severnu Koreju zaogrnutu tamom, skoro stapajući se sa tamnim morem oko nje, u oštrom kontrastu sa zaslepljujućim svetlima susedne Kine i Južne Koreje.
Tečno poznavanje engleskog jezika jutjubera i pristup retkim luksuznim stvarima sugeriše da su oboje visokoobrazovani i verovatno u srodstvu sa visokim zvaničnicima, rekao je Park.
Oni koji su ranije prebegli iz Severne Koreje kažu za CNN da neki Severnokorejci uče engleski na časovima. Britanski savet, organizacija sa sedištem u Velikoj Britaniji, takođe je vodio program obuke nastavnika engleskog jezika u Severnoj Koreji, šaljući tamo nastavnike više od deset godina pre nego što je obustavljen 2017.
Nova realnost - pokušaj da se Severna Koreja približi svetu
Novi stil severnokorejske propagande nije novost. Prethodne kampanje su sadržale postere u sovjetskom stilu, video snimke marširajućih trupa i testiranja raketa, kao i slike Kim Džong Una na belom konju.
Ali stručnjaci kažu da Jutjub video snimci i slični nalozi na društvenim mrežama u Severnoj Koreji na kineskim platformama kao što su Veibo i Bilibili ilustruju novu strategiju: realnost
„Severna Koreja želi da naglasi da je Pjongjang ’običan grad‘“, rekao je Park i dodao da je rukovodstvo „veoma zainteresovano za to kako na njih gleda spoljni svet“.
Ha, profesor istraživanja, rekao je da Severna Koreja pokušava da sebe prikaže kao „sigurnu zemlju“ kako bi podstakla veći turizam za svoju posrnulu ekonomiju, posebno nakon pandemije korone koja je uzela veliki danak.
Iako još nije ponovo otvorila svoje granice za turiste, „pandemija će se u nekom trenutku završiti, a Severna Koreja se koncentriše na turizam u ekonomske svrhe“, rekao je Ha.
Pre pandemije, postojale su ograničene mogućnosti za obilaske u kojima su posetioce vodili vodiči Ministarstva turizma. Turneje su pažljivo koreografisane, osmišljene da prikažu zemlju u najboljem svetlu. Uprkos tome, mnoge zemlje, uključujući Sjedinjene Države, upozoravaju svoje građane da je ne posećuju.
Kada što je pandemija počela, „bilo je govora u Severnoj Koreji o odbacivanju prethodnih oblika propagande i primeni novih “, rekao je Ha.
„Nakon što je Kim Džong Un naredio vlastima da budu kreativniji u svojoj propagandi, na Jutjubu su počeli da se pojavljuju vlog video snimci. U članku iz 2019. u severnokorejskim državnim novinama Rodong Sinmun, citirajući Kima, navodi se da propaganda i kanali vesti u zemlji moraju „hrabro da odbace stari okvir pisanja i uređivanja sa utvrđenim konvencijama i konvencionalnim metodama“.
Činjenica da jutjuberi koriste engleski jezik može da potvrdi napor da se dopre do globalnih gledalaca. I Ju Mi i Song A takođe imaju engleske nazive za svoje kanale: Ju Mi nosi ime „Olivia Nataša“, a Song A „Salli Parks“.
Zašto Jutjub?
Severna Koreja je u poslednjoj deceniji počela da stavlja drugačiji sadržaj na Jutjub iako njene zvanične video snimke često uklanjaju moderatori. Jutjub je 2017. uklonio državni severnokorejski kanal vesti Uriminzokiri i kanal Tonpomail koji kontrolišu etnički Korejci u Japanu lojalni Pjongjangu, rekavši da su prekršili uslove korišćenja platforme i smernice zajednice.
Još jedan Jutjub kanal pod nazivom Echo of Truth, koji navodno vodi stanovnica Severne Koreje po imenu Un A koja je snimila sebe kako uživa u svakodnevnim aktivnostima u Pjongjangu, uklonjen je krajem 2020.
Ali zatvaranje je izazvalo negodovanje nekih istraživača koji su rekli da snimci pružaju dragocen uvid u Severnu Koreju i njeno vođstvo, čak i ako su bili propaganda. Kada je CNN zatražio komentar od Jutjuba o ovim izbrisanim kanalima, kao i o kanalima Song A i JuMi, portparol je rekao da je platforma „usklađena sa svim primenljivim sankcijama i zakonima o usklađenosti trgovine, uključujući i sadržaj koji kreiraju i postavljaju ograničeni subjekti“.
„Ako utvrdimo da nalog krši naše uslove korišćenja usluge ili smernice zajednice, onemogućavamo ga“, navodi se u saopštenju.
Stručnjaci kažu da bi video snimci Ju Mi i Song A mogli biti pokušaj Pjongjanga da dopre do publike bez privlačenja pažnje moderatora. I koliko god da su po scenariju, oni su ponudili vredan prozor za pogled u zemlju, kažu stručnjaci.
„Ljudi znaju da su snimci napravljeni u propagandne svrhe, javnost je toga svesna. Mislim da bi trebalo da postoji odgovarajuća edukacija i diskusija o tome kako treba da percipiramo takav sadržaj umesto da samo zatvaramo vrata", kaže Ha.
Komentari (0)