Pomoć stigla od Francuza: "Dvoglava aždaja" sa srpskim vojnicima prešla Solunski front i nikad nije kasnila
Komentari22/08/2021
-21:58
Sa srpskim vojnicima,Solunski front prošla je i parna lokomotiva, koja je tokom Velikog rata stigla u pomoć od Francuza. Simbolično je nazvana "Dvoglava aždaja" i danas se čuva u Železničkom muzeju, na Odeljenju uzanih pruga koje se nalazi u Požegi.
"Ona ima jednu upravljačnicu, ali dva kotla, što joj je omogućavalo da se kreće i kad bi u ratu bila oštećena. Zato je i dobila naziv “Dvoglava aždaja”. Služila je za dopremenje municije od utvrđenja do bojišta i bila od velike pomoći ratnicima. Nesmetano se kretala u oba pravca i nikad nije kasnila”, kaže Ivana Jovičić Ćurčić iz Železničkog muzeja za RINU.
Ova parna lokomotiva proizvedena je 1916. godine u Filadelfiji, po narudzbi francuskih vlasti i mogla je da razvije brzinu od 12 kilometara na čas. Nakon rata, pojavila se 1941. godine u rudniku Kostalac, gde je prevozila rudu od stare jame do Dunava, a zatim je stigla u Požegu.
"Danas su sačuvane samo dve takve lokomotive u celom svetu. Jedna se nalazi u Drezdenu, a druga kod nas, zato ima veliki čak i međunarodni značaj. Prošle godine na obeležavanju stogodišnjice od završetka Velikog rata, lokomotiva je iz Požege otpremnjena za Pariz kao jedan od simbola tog doba, a njena istrijska vrednost je izuzetno velika", rekla je Jovičić Ćurčić.
Međutim, pored ove, u Požegi se mogu videti i druge lokomotive koje su se među prvima vozile Srbijom, a na šinama i dan danas ponosno stoji "Kralj Milan".
"To je prva parna lokomotiva izgrađena na tlu Srbije. Napravljena je ručno u bravarskoj radionici rudnika Majdanpek 1882. godine, a točkovi i osovine su dopremljeni iz Engleske. Kretala se oko 20 km na čas i služila je za prevoz rude. Bila je izgrađena još jedna, koju su rudari nazvali Natalija, ali njoj se izgubio svaki trag dok je Kralj Milan sačuvan", izjavila je Jovičić Ćurčić.
Na uzanoj pruzi čuva se još jedan od svetskih rariteta – lokomotiva "Rama" proizvedena 1873. godine u Minhenu, a koja je dovukla prvi svečani voz u Sarajevo, ali tu su i specifična kola četvrtog razreda u kom se nalazila samo peć i mesta za stajanje.
"Ovo odeljenje u Požegi svake godine beleži oko 4000 posetilaca iz zemlje i instranstava. Ljubitelji vozova ne ostaju imuni na sve istorijske eksponate koji se ovde nalaze, a vrlo česti gosti su nam i učenici osnovnih i srednjih škola”, izjavila je Ivana Jovičić Ćurčić.
Železnički muzej osnovan je 01. februara 1950. godine i sledeće godine slavi jubilej od 70 godina postojanja i može se pohvaliti velikim fondom retkih ekponata, knjiga i velikim fondom arhivske građe, a u njegovom sklopu je i Muzejsko – turistička železnica "Šarganska osmica".
Komentari (0)