Mladi Kamalu Haris zovu "derištem", ali to nije uvreda: Zašto je drečavo zelena simbol leta 2024. i kampanje demokrata
Komentari25/07/2024
-13:01
Specifična drečava boja koja je na internetu već poznata kao "derište-zelena" (brat green), po svemu sudeći obeležiće leto 2024, a naročito za Kamalu Haris, potencijalnu kandidatkinju demokrata na predstojećim predsedničkim izborima u Americi.
Naime, mesec i po dana pre nego što će Džo Bajden odstupiti iz predsedničke trke, ova boja se pojavila kao simbol novog albuma "Brat" britanske pop zvezde Čarli XCX, koji osvaja top liste širom sveta. Zahvaljujući njenoj popularnosti, ova sezona na društvenim mrežama označena je kao "leto derišta" ("Brat Summer"), a trend je neočekivano "potkačio" i Haris, nakon što je Čarli na platformi "X" objavila "Kamala je derište" ("Kamala IS brat").
Iako to starijim generacijama možda deluje kao uvreda, "derište" u ovom kontekstu za generaciju Zed predstavlja epitet koji se dodeljuje slobodoumnim ljudima, koji ne haju za tuđe mišljenje i uživaju u letnjem provodu.
Nakon objave Čarli, internet su preplavili mimovi koji objedinjuju prepoznatljivu zelenu boju sa likom Kamale Haris, a ubrzo su se u prodaji našle i majice sa imenom kandidatkinje, odštampanim u sličnom stilu kao natpis na albumu "Brat".
Čak je i specijalizovani nalog aktuelne potpredsednice SAD za predsedničku kampanju, namenjen davanju brzih odgovora na pitanja građana, sada ukrašen "Brat" benerom.
Leto "devojke derišta"
Hešteg #Bratsummer sada se može naći na 40.000 videa na TikToku i 12.000 objava na Instagramu. Termin je od prve nedelje juna, kada je objavljen album Čarli XCX sve češće upotrebljavan širom sveta, pokazuju analize platforme Google Trends. Čak se predviđa da će maksimalnu popularnost taj hešteg dostići ove nedelje.
On se upotrebljava kao poklič, koji objedinjuje hedoniste, ljubitelje zabave i devojke koje vole provod tokom cele godine, a objašnjavajući ovaj trend za BBC, Čarli XCX je kao obavezne sastojke "leta derišta" označila "pakovanje cigareta, Bic upaljač i belu majicu bez rukava i bez brushaltera".
U svojoj suštini, kultura "derišta" podrazumeva prihvatanje sopstvenih nesavršenosti i trenutno je najlakši način da se pokrene aktivnost korisnika društvenih mreža mlađih od 30 godina.
Zato se poslednjih nedelja svuda može videti drečavo zelena boja i mnoge kompanije koriste je za komunikaciju sa svojim sledbenicima na internetu.
"Nekada su brendovi birali boje i onda su bile potrebne godine pre nego što neko počne da povezuje tu boju sa vašim brendom", kaže za CNN Sunita Jeomans, koja predaje na kursu "Grafički brending i identitet" Koledža za komunikacije u Londonu.
Jeoman veruje da je Čarli XCX uspela da ubrza proces sa "spektakularnim uspehom". Priseća se da je nedavno primetila kako njena koleginica nosi "derište-zelenu" boju tokom sastanka upravnog odbora umetničke galerije.
"Pomislila sam: 'Bože moj, ona i ne shvata da nosi tu boju'. Razmišljala sam o tome kako ljudi nekad i nehotice staju uz neku ideju", dodala je ona.
Ovo je drugo leto obeleženo bojom, koju su nametnuli trendovi iz pop kulture, budući da je prošlo bilo u znaku Barbi ružičaste, zahvaljujući hit filmu Grete Gervig.
Kako se stvara nijansa koja definiše jednu eru?
Lori Presman, potpredsednica kompanije "Pantone" koja diktira trendove u bojama, objašnjava da je "boja - jezik".
"Gravitiramo bojama, a naše veze s bojom obično se formiraju nesvesno", kaže Presman.
"Pantone" je delimično zaslužan za dominaciju Barbi ružičaste, mesecima pre premijere filma, kao i prepoznatljive "Valentino ružičaste", na kojoj su radili sa kreativnim direktorom te modne kuće Pjerom Paolom Pičolijem.
Baš ta boja, zvanično nazvana "Pink PP", svojevremeno se mogla videti svuda, a na Met Gali nosile su je čak tri javne ličnosti.
"Pičoli je želeo da baš ta boja bude kulturni kamen temeljac", kaže Presman za CNN, dodajući da je ona simbol "hrabrosti" i "isticanja". Pošto je srodna sa crvenom, ona je na neki način odraz kontinuiteta brenda poznatog po "Valentino crvenoj" (Rosso Valentino).
Iako je "Pantone" takođe standardizovao 219C, poznatu kao Barbi ružičasta još devedesetih, potpredsednica kompanije tvrdi da je sudbonosno preklapanje kolekcije kompanije Valentino sa marketinškom mašinerijom "Barbi" filma, bilo "čista slučajnost". Osim toga, tvrdi ona, nijanse su različite, a Barbi boja je "malo više neonska".
Iako Barbi ružičasta ima dugu istoriju, "derište-zelena" se tek pojavila. Nijansu je kreirao studio Special Offer inc, koji je proveo više meseci birajući jednu od 500 opcija.
"Čarli je tačno znala šta želi, verovatno pre nego što nas je angažovala", kaže osnivač te firme Brent Dejvid Frini, koji ističe da su želeli neku boju koja deluje "odbojno".
Pošto je tako specifična, lako se prepoznaje u prostoru i ispostavilo se da je našla siguran put do viralnosti.
Budućnost u boji
Iako je "Pantone" decenijama u tajnosti stvarao specifične nijanse za različite muzičke projekte - od Rolling Stones crvene do Prins ljubičaste - sada se sve više posvećuje pažnje bojama u muzičkoj industriji.
Specifična nijansa lavanda ljubičaste koju je Olivija Rodrigo nosila na nekoliko javnih događaja, uključujući i Met Galu 2022, iste je nijanse kao i omot njenog albuma "Guts", majica i drugih brendiranih detalja koje prodaje na svom zvaničnom sajtu.
I pevačica Ice Spice takođe je postala prepoznatljiva po upečatljivoj narandžastoj kosi, s kojom često uklapa i odevne kombinacije.
"Neki od ovih mladih izvođača žele da se izraze kroz boju, kao još jedan način da prenesu svoju poruku", smatra Presman.
"Derište-zelena" možda je zausela ovo leto, ali će se pre ili kasnije spektar boja ponovo zavrteti.
"Tako radi industrija. Svi se zakače na trend i onda svi pokušavaju da urade isto, ali samo retki uspeju", kaže Jeomans koja veruje da će još više diskografskih kuća želeti da svojom nijansom obeleži leto 2025.
Komentari (0)