Tehnologija

Nova era Tvitera: Mask rešio da menja društvenu mrežu iz korena, razbesneo čak i Stivena Kinga

Komentari

Autor: Euronews Srbija

12/11/2022

-

10:01

Nova era Tvitera: Mask rešio da menja društvenu mrežu iz korena, razbesneo čak i Stivena Kinga
Nova era Tvitera: Mask rešio da menja društvenu mrežu iz korena, razbesneo čak i Stivena Kinga - Copyright Photo by Evan Agostini/Invision/AP, File

veličina teksta

Aa Aa

Kupovina Tvitera, bez sumnje, najzanimljivija je biznis priča ove godine. Taman kada se činilo da će Mask i Tviter završiti na sudu zbog toga što milijarder odbija da kupi ovu platformu, u poslednji čas se predomislio i stvar je rešena tako što je postao novi vlasnik jedne od najvećih društvenih mreža današnjice.

Međutim, to što je Mask postao šef Tvitera smo je početak novog poglavlja ove platforme - već u prvih nekoliko dana usledile su velike promene, a sudeći po najavama vlasnika Tesle i Spejs Iksa, pitanje je gde će se zaustaviti.

Najbogatiji čovek sveta već je stigao da otpusti neke od ljudi na najvišim pozicijama u kompaniji, a zatim i još pola firme. Uz to, najavio je nov način verifikacije, nagovestio mogućnost povratka "Vajna", i izneo seriju tvrdnji o tome kako će se sadržaj Tvitera u budućnosti moderirati - uz sve ovo, morao je da pazi da ne izgubi poverenje oglašivača, ali su neki već odlučitli da odustanu od dalje saradnje sa kompanijom. 

Kakve je sve promene Mask doneo u Tviter, i ujedno, šta možemo da očekujemo do ove društvene mreže u bliskoj budućnosti?

Otpuštanje radnika

Prvog dana vlasništva nad kompanijom, novi šef Tvitera Mask je otpustio izvršnog direktora Paraga Agravala, finansijskog direktora Neda Sigala i šeficu odeljenja za pravna pitanja Vidžaju Gade, a kao razlog za to naveo je da su ga "zavaravali" kada je reč o broju lažnih (spam i bot) naloga na toj društvenoj mreži. 

Prema pisanju stranih medija, njima će biti isplaćena otpremnina od 122 miliona dolara, zbog toga što se aktivira klauzula "zlatnog padobrana", preneo je Rojters pozivajući se na istraživanja kompanije Ekvilar.

Pozicija izvršnog direktora od tada je ostala upražnjena, a Mask je, u komunikaciji sa svojim Tviter pratiocima, rekao da "nema pojma ko je sada izvršni direktor", dok sebi na Tviter nalogu stalno menja "pozicije" u okviru kompanije, mada su sve u šaljivom tonu. Tako je ranije bio "glavni tviteraš", a sada mu piše da je "operater za žalbe na Tviteru".

Twitter/@elonmusk

 

Nedugo pošto su bez posla ostali ljudi sa najviših pozicija u Tviteru, isto se desilo i sa polovinom zaposlenih u ovoj kompaniji - prema izveštajima od 7. novembra, na Tviteru je sada zaposleno oko 3.700 ljudi, a samo par dana ranije bilo ih je 7.500. 

Ovo masovno deljenje otkaza Mask je objasnio tvitom u kome kaže da "što se tiče smanjenja radne snage Tvitera, nažalost, nema izbora kada kompanija gubi više od četiri miliona dolara dnevno", a deo onih koji su dobili otkaze podneo je tužbu protiv kompanije, jer tvrde da nisu dobili prethodno obaveštenje od 60 dana, što predstavlja kršenje saveznog i kalifornijskog zakona.

Pretplata na verifikaciju

Prva velika inovacija koja se tiče samog načina na koji se koristi platforma, jeste uvođenje pretplate na "plavu kvačicu", odnosno verifikaciju. Kako sada stoje stvari, svi koji budu želeli da dobiju plavu kvačicu pored svog imena moći će da plate osam dolara mesečno za to, a Mask je najavio da će ovo doneti sa sobom još neke beneficije.

Ova njegova ponuda zapravo objedinjuje "Tviter Blu", već uspostavljenu pretplatu od 5 dolara mesečno za bolji režim čitanja tvitova i alatima za editovanje, sa mogućnošću da nalozi koji ispunjavaju uslove verifikuju svoj identitet plavom kvačicom.

Prema njegovim rečima, tvitovi onih koji budu učestvovali u "Tviter Blu" programu će se pojavljivati kao "prioritetni", zatim moći će da postavljaju duže video-snimke i audio poruke, i biće im prikazano "upola manje oglasa". Takođe, milijarder je rekao i da će ovakav vid naplate "doneti dodatan prihod Tviteru, kako bi nagradio kreatore sadržaja".

"Trenutni sistem lordova i seljaka, sa onima koji imaju plavu kvačicu i onima koji nemaju, je bezveze. Moć ljudima! Možete da kupite 'plavo' za osam dolara mesečno", naveo je u tvitu Mask, a kasnije rekao da "ko se žali, može da nastavi, ali će koštati osam dolara". 

Među najvećim kritičarima Maskove objave bio je jedan od najuspešnijih američkih pisaca današnjice, Stiven King. Trebalo bi, zapravo, prvo napomenuti da je milijarder predložio da se verifikacija plaća 20 dolara, pa otud i Kingova reakcija.

"Dvadeset dolara mesečno da zadržim svoju plavu kvačicu? Zaj**i to, trebalo bi oni meni da plate. Ako se to zaista uspostavi, nestajem kao Enron", napisao je King. Jedan korisnik mu je skrenuo pažnju na to da je milijarder i da bi mogao bez problema da plati naknadu, ali je pisac odgovorio da je "u pitanju princip, a ne novac".

Mask je odgovorio direktno na ovaj Kingov tvit time da "nekako moraju da se plate računi", a tada je i spustio cenu na konačnih osam dolara. 

Odbor za moderaciju sadržaja i uvođenje različitih "verzija"

Mask je obećao da neće biti promena u politici sadržaja ili vraćanja zabranjenih naloga kao što je onaj bivšeg predsednika SAD Donalda Trampa, sve dok se ne uspostavi "odbor za moderaciju sadržaja". On je rekao da će biti potrebno najmanje "još nekoliko nedelja" da se uspostavi novi proces koji će nadzirati vraćanje naloga na društvenu mrežu.

Iz Tvitera su saopštili i da su postali "predmet koordinisanog trolovanja" od momenta kada je Mask postao vlasnik, i da je cilj bio da lažni nalozi ostave utisak kao da će sada ova platforma postati otvorena za govor mržnje. Šef kompanije za bezbednost i integritet rekao je da je platforma "bombardovana sadržajem sa govorom mržnje", i da je takvih tvitova bilo najmanje 50.000, sa 300 naloga.

Pored upitne moderacije sadržaja, Mask je izneo i ideju da se Tviter podeli na različite "režime" ili "verzije". Predložio je korisnicima da izaberu koju verziju Tvitera žele, u stilu odabira filma na osnovu njegove ocene sadržaja. Takođe je podržao sugestiju korisnika da se usluga deli na različite "nivoe" u stilu video igara, uključujući verziju "jedan na jedan", gde gde verifikovani nalozi mogu da se "sukobljavaju". 

U tom slučaju, Tviter korisnik bi mogao da postavi mogućnost rejtinga za svoje objave, a taj rejting bi se određivao na osnovu ocena i povratnih informacija drugih. Ovakav tip moderacije, prenosi britanski Gardijan, sličan je onome što već postoji na Vikipediji.

Borba za zadržavanje oglašivača

Način na koji će se vršiti moderacija sadržaja u budućnosti ne zanima samo korisnike, već i one koji su jednako važni za opstanak platforme - oglašivače. 

S obzirom na to da oko 90 odsto prihoda kompanije Tviter dolazi od oglašivača, Mask će se svim silama truditi da njegove izjave o "slobodi govora" ne oteraju one kod kojih se nalazi novac, dok istovremeno želi da pronađe nove izvore finansiranja.

Upravo zato, kada je govorio o tome da je otpuštanje polovine zaposlenih neophodno da bi se kompanija finansijski održala, Mask je posebno naglasio da "Tviterova snažna posvećenost moderiranju sadržaja ostaje apsolutno nepromenjena". Takođe, još kada je preuzeo kompaniju, poslao je oglašivačima poruku da neće dozvoliti da ova društvena mreža postane "kolevka za govor mržnje".

Nekima, međutim, ni sve ovo nije bilo dovoljno, pa su odlučili da malo "pauziraju" od objavljivanja svojih oglasa na Tviteru. Tako jje kompanije "Dženeral Mils", koja se nalazi iza pozantih američkih brendova pahuljica, najavila da će suspendovati oglase sa ove platforme, a isto su učinili i proizvođači sutomobila "Audi" i "Dženeral motors".

Ukidanje rada od kuće

Ilon Mask obavestio je mejlom zaposlene u kompaniji da se pripreme za "teška vremena koja predstoje“ i da se zabranjuje rad od kuće, osim ako on to lično ne odobri, izvestio je u četvrtak "Blumberg njuz".

Nova pravila, koja odmah stupaju na snagu, predviđaju da zaposleni budu u kancelariji najmanje 40 sati nedeljno, dodao je Mask u mejlu u koji je uvid imala njujorška agencija.

On je naveo da “nema načina da se ulepša slika" o ekonomskim izgledima niti kako će to uticati na Tviter kao kompaniju zavisnu od reklama.

Pre Maskovog dolaska, Tviter je imao trajan aranžman sa zaposlenima za rad sa bilo kog mesta, pri čemu su se mnogi od njih na statru opredelili za rad na daljinu zbog pandemije. To je bila jedna od prvih tema na zajedničkom sastanku Maska sa osobljem Tvitera nakon što je proletos najavio kupovinu te kompanije. On je još tada rekao da je protiv rada na daljinu i da će odobravati izuzeće od tog pravila isključivo od slučaja do slučaja.

"Pred nama je težak put koji će zahtevati intenzivan rad za postizanje uspeha“, napisao je Mask u poruci zaposlenima. U drugom mejlu je dodao da je "u narednih nekoliko dana apsolutni prioritet pronalaženje i suspendovanje svih verifikovanih botova/trolova/spamova” sa ove društvene mreže, navodi "Blumberg".

Povratak Vajna?

Kako prenosi portal "The Verge", milijarder je svojim programerima rekao da pogledaju kod nekada veoma popularne platforme Vajn, kako bi videli da li se ona može "vratiti u život".

Vajn je, u suštini, bio veoma sličan onome što je danas TikTok - u pitanju je bila platforma za objavljivanje kratkih video-snimaka, najčešće uz korišćenje namontiranog zvuka (pesme, isečka iz filma itd). Ova platforma je takođe bila u vlasništvu Tvitera, ali je 2016. prestala sa radom, a kao razlog se najčešće navodi nemogućnost takmičenja sa konkurencijom koja je tada dobijala zamah, poput Instagrama.

Vesti o potencijalnom ponovnom pokretanju Vajna je preneo prvo portal "Aksios", napisavši da bi sve moglo da bude spremno čak i do kraja ove godine. To je, međutim, dosta ambiciozno, naročito ako se ima u vidu tvit bivše direktorke proizvoda Tvitter Sare Bejkpur da su neki delovi Vajnovog koda stariji od deset godina. 

Nade u povratak je dodatno podgrejao novi vlasnik Tvitera, jer je objavio anketu u kojoj je svoje pratioce upitao da li bi trebalo ponovo pokrenuti Vajn. U anketi je učestvovalo 4,9 miliona ljudi, a sa "da" je odgovorilo skoro 70 odsto.

Ako se Vajn i vrati, sasvim sigurno, biće to u sasvim drugačijem svetu nego što je to bilo početkom i sredinom 2010-ih. Kao prvo, TikTok je tu, i čini se da svaka druga društvena mreža ima sopstvenu verziju kratkih video-zapisa. Ipak, Mask je već počeo da prikuplja informacije o tome kako bi platforma mogla da bude konkurentna, a Tviter bi uvek mogao da zauzme drugačiji pristup - Vajn bi mogao da postane deo samog Tvitera, umesto da bude posebna aplikacija kao ranije

Komentari (0)

Magazin