Nezadovoljni korisnici Tvitera prelaze na "antitviter": Mastodon - mreža na kojoj se "tutuje"
Komentari08/11/2022
-21:29
U prvih nedelju dana otkako je postao šef Tvitera, Ilon Mask je povukao nekoliko poteza koji bi mogli iz korena da promene ovu platformu - otpustio je polovinu radnika, rekao da će se oformiti odbor za moderaciju sadržaja, i kupovinu verifikacije za osam dolara mesečno.
Ovi potezi su samo "vrh ledenog brega", jer se stiče utisak kao da Mask i više nego ranije ulazi u rasprave sa korisnicima, pa čak i javnim ličnostima kojima se ne sviđa u kom pravcu je Tviter krenuo (mada mnogi tvrde da je pitanje i da li i sam Mask zna kako će izgledati).
Stoga su danas i evroposlanici centrističke grupe Obnovimo Evropu su tražili da se u Evropskom parlamentu sasluša Mask da bi se više saznalo o njegovim namerama kao novog vlasnika društevene mreže Tviter i da bi se "podsetio svojih obaveza".
Zbog svega toga, korisnici koji su frustrirani Maskovim odlukama traže alternativne društvene mreže - njih nema mnogo, ali čini se da je, bar za sada, najviše pažnje privukao Mastodon.
Šta je Mastodon?
Mastodon je platforma stara šest godina, i danas ima više od miliona aktivnih korisnika, od čega se više od polovina pridružila upravo u znak revolta protiv Tvitera. Napravio ga je nemački programer Egon Ročko, a poznat je kao "federalizovana", odnosno "decentralizovana" društvena mreža - objedinja je pod "kišobranom" Mastodona, što je poznato kao "fediverzum". Zbog toga što ne postoji jedan centar koji kontroliše sve što se na Mastodonu objavljuje, Mastodon neki zovu i "anti-tviter".
To što je Mastodon "decentralizovan", znači da se zapravo sastoji od hiljada manjih društvenih mreža organizovanih na serverima širom sveta, i kada preuzmete aplikaciju, zapravo možete da se prijavite na bilo koje od tih servera.
Servere vode oni koji su ih i pokrenuli - obično su u pitanju volonteri, ili ljudi koji dobijaju donacije putem Patreona ili neke slične platforme. S obzirom na to da su oni glavni na svom serveru, to znači i da sami mogu određivati pravila o tome ko može da mu se pridruži i koliko je stroga moderacija sadržaja, piše BBC.
Ukoliko želite, možete i sami pokrenuti sopstveni server, mada to ide malo teže. Sopstveni server podrazumeva da ga sami "hostujete", što zahteva vebsajt, virtuelni računarski sistem povezan na internet i mejl provajdera. Takođe, neophodno je da na računar instalirate određene bezbednosne protokole i programske jezike, prenosi "Njujork tajms".
Ako ne želite da osnujete sopstveni server već da se pridružete nekom od postojećih, pretraga vam je olakšana time što su serveri uglavnom stavljeni na "liste" po tome da li se odnose na neku određenu lokaciju ili temu. Svi serveri su pristali na "Mastodontski sporazum", koji podrazumeva "aktivnu moderaciju protiv rasizma, seksizma, homofobije i transfobije".
Za koji god server da se prijavite, možete bez problema pratiti i korisnike na drugim serverima, a pošto je u pitanju sistem zasnovan na tome da ga vode volonteri, nemate plaćenih oglasa na svojoj početnoj stranici.
Kako pronaći ljude na Mastodonu?
Korisnička imena različita su od onih na Tviteru, i više nalikuju mejl adresi, gde je drugi deo zapravo server na koji ste se prijavili. Tako, na primer, ukoliko se prijavite za server "mastodon.social", a izabrali ste nadimak je "korisnik", vaše korisničko ime biće: "@korisnik@mastodon.social", prenosi "Gardijan".
Upravo ovakvo korisničko ime je neophodno da ukucate kako biste pronašli osobu koju želite, a znate da koristi platformu. Ukoliko ste oboje na istom serveru, dovoljno je samo da u pretragu upišete njen nadimak, ali ako ste na različitim serverima, moraćete da koristite pun naziv (i nadimak i server).
Pored korisnika, možete da pretražujete i "heštegove", a za razliku od Tvitera, na Mastodonu nema predloga u vezi sa tim koje profile biste mogli da pratite.
Kako se postavljaju objave?
Objavljivanje na Mastodonu je slično kao i na Tviteru, mada se tamo objave zovu "tutovi" (toots) umesto "tvitovi" (tweets).
Ograničenje karaktera takođe postoje, ali su na Mastodonu "velikodušniji", pa možete iskoristiti do 500 znakova u svojim objavama, kao i dodane opcije poput upozorenja za "spojlere".
Takođe, na Mastodonu imate i više kontrole nad tim ko može videti vaše objave, bilo da želite da vas pronađe bilo ko sa servera, bilo da želite da to budu samo oni koje ste označili u svojim objavama.
Da li je Mastodon "pretnja" za Tviter?
Sve u svemu, Mastodon je dobio značajno na popularnosti u poslednjih nekoliko nedelja, ali je još veoma daleko od toga da prestigne Tviter po uticaju na širu javnost ili broju korisnika.
Nasuprot tome, Tviter je krajem juna ove godine imao oko 238 miliona aktivnih korisnika, a juče je Mask objavio kako je ta društvena mreža "dobila značajan broj korisnika od kako je najavljeno da će je on kupiti". Doduše, milijarder nije naveo nikakve brojke kojima bi potkrepio ovakve tvrdnje.
"Kako Tviter bude postajao najpouzdaniji izvor za istinu, postajaće sve više nezamenjiv", dodao je Mask.
Komentari (0)