Zašto je odloženo uvođenje 5G mreže oko aerodroma u SAD
Komentari19/01/2022
-21:41
Avioni Boing 787 trebalo bi da budu posebno oprezni kada sleću u vlažnim ili snežnim uslovima na aerodrome u blizini 5G tornjeva, upozorili su američki zvaničnici za bezbednost vazduha.
Smetnje koje stvara 5G signal mogle bi da utiču na visinomere aviona, što dovodi do kašnjenja primene mehanizama koji bi trebalo da uspore avion nakon sletanja, saopštila je Federalna vazduhoplovna uprava SAD (FAA).
"Prisustvo smetnji 5G C-opsega može da dovede do smanjenih performansi usporavanja, duže udaljenosti sletanja, kao i do toga da avioni promaše pistu", naveli su iz FAA.
Jednostavno rečeno, smetnje bi mogle da dovedu do toga da avioni izlete sa kraja piste. U obaveštenju upućenom aviokompanijama, FAA je saopštila da bi avioni Boing 787, koji je u floti više od 80 međunarodnih aviokompanija, uključujući Er Frans, Britiš ervejz, KLM i LOT, mogli biti pogođeni smetnjama prilikom sletanja na aerodrome u SAD, piše Euronews.
Ove smernice objavljene su zbog toga što su velike telekomunikacione kompanije, Verajzon i AT&T nameravale danas, 19. januara da puste u rad 5G signal. Međutim, ove kompanije odložile su aktivaciju 5G signala u blizini aerodroma nakon upozorenja američke administracije.
O kakvim smetnjama se radi?
Savet FAA se odnosi na specifičan skup okolnosti koje bi se mogle dogoditi po lošem vremenu na aerodromima u oblastima sa uslugom 5G C-opsega.
5G signali rade na delu spektra radio frekvencija relativno sličnom onom koji koriste radio visinomeri u nekim avionima. Piloti se oslanjaju na visinomere da slete kada je vidljivost slaba.
Prema proizvođaču aviona Boing, podaci sa uređaja se koriste za prebacivanje 787 aviona iz vazdušnog u zemaljski režim. Bez toga, ključne funkcije kao što je automatsko aktiviranje preokretanja potiska možda neće moći da se koriste, što znači da bi avionu trebalo više prostora za bezbedno sletanje.
"Avioni sa neproverenim visinomerima ili oni kojima je potrebna naknadna oprema ili zamena neće moći da izvrše sletanje u uslovima niske vidljivosti gde je raspoređen 5G", navodi se u saopštenju agencije.
Smernica koja se odnosi na Boing 787 avione, obuhvata 137 letelica u SAD i 1.010 širom sveta. Ovaj tip aviona obično se koristi za duge letove.
U decembru prošle godine, evropski regulator za vazdušnu bezbednost, EASA, odgovorio je na zabrinutost FAA zbog 5G mreže, zaključivši da "u ovoj fazi u Evropi nije identifikovan rizik za bezbednost".
Zašto je 5G drugačiji?
Problem o kom se govori u saopštenju FAA odnosi se na deo spektra bežičnih frekvencija koji je određen za 5G mrežu, posebno u SAD.
Većina zemalja u svetu je odredila jedan deo radio frekvencija C-opsega za korišćenje 5G mreže. U Evropi, to znači od 3.3 do 3.8 GHz, a u SAD od 3.7 do 3.9 GHz.
Radio visinomeri u avionu rade na frekvenciji od 4.2 do 4.4 GHz, pa su regulatori koji se bave bezbednošću rekli da je to previše blizu frekvencijama 5G mreže.
Neke zemlje u Evropi su takođe rekla da su zabrinute zbog 5G mreže, zbog čega su njihove institucije reagovale.
Francuski organ za bezbednost u vazduhoplovstvu, DGAC, izdao je obaveštenje u februaru prošle godine u kojem se navodi da greške visinomera mogu imati "značajan negativan uticaj na bezbednost letenja" i preporučuje da se uređaji koji podržavaju 5G ne koriste tokom leta.
Američki FAA je, slično Francuskoj, postavio "tampon zone" oko 50 velikih aerodroma gde će operateri mobilne mreže morati da isključe 5G tornjeve ili rade na ograničavanju njihovog potencijala da ometaju letelice.
Ova tampon zona biće dovoljno široka da pokrije poslednjih 20 sekundi leta pre sletanja, saopštila je FAA. U Francuskoj, na primer, iznosi 96 sekundi, a 5G antene su pognute tako da ne ometaju avione.
Komentari (1)
zoran
20.01.2022 08:15
Pa mogu da puste 5G oko aerodroma na 700 ili 2100 MHz, a deo na 3,800 da iskljuce. Problem resen.