Tehnologija

Burni meseci za Fejsbuk: Ukida se detaljno ciljanje korisnika oglasima – da li će to značiti stvarnu promenu

Komentari

Autor: Jovan Đurić

12/11/2021

-

14:39

Burni meseci za Fejsbuk: Ukida se detaljno ciljanje korisnika oglasima – da li će to značiti stvarnu promenu
Meta - Copyright AP Photo/Tony Avelar

veličina teksta

Aa Aa

Kompanija Meta, do skoro poznata kao Fejsbuk, najavila je da će eliminisati mehanizme po kojima oglašivači mogu da ciljano šalju oglase korisnicima na osnovu njihovih interakcija.

Kako piše na zvaničnom blogu, ovi mehanizmi nazvani "detaljno ciljanje" biće isključeni od 19. januara, a korisnici neće moći da dobijaju oglase na osnovu sadržaja koji gledaju ili lajkuju, a koji je u vezi sa zdravljem, rasom, etničkim poreklom, politikom, religijom ili seksualnom orijentacijom.

U praksi, nova pravila odnosiće se na korisnike društvenih mreža Fejsbuk, Instagram i Mesendžer. Kako su istakli iz kompanije, glavni razlog za ovakvu odluku je zloupotreba mehanizama oglašavanja, tako da su neki ljudi bili diskriminisani ili su dobijali previše neželjenih oglasa.

Euronews TV

"Primetili smo da su eksperti zabrinuti zbog toga što opcije ciljanih oglasa mogu dovesti do negativnih iskustava kod ljudi iz osetljivih društvenih grupa", napisao je u blogu Grejem Mad, potpredsednik kompanije Meta za marketing.

Gotovo ceo prihod dolazi od oglašavanja

Ovaj potez mogao bi se okarakterisati kao veoma hrabar, s obzirom na to da predstavlja veliku promenu u načinu na koji će se oglas plasirati kroz društvene mreže pod okriljem kompanije Meta. Odluka još više dobija na značaju kad se uzme u obzir da su prihodi kompanije Meta u trećem kvartalu ove godine 97 odsto dolazili od oglasa.

Patrik Stivenson iz Demokratskog nacionalnog komiteta komiteta istakao je na Tviteru da ova odluka ne utiče na suštinski problem sa Fejsbukom. Kako on smatra, nije problem plaćeno oglašavanje, već algoritam koji favorizuje podele i mržnju, što odgovara političkoj desnici.

O načinu na koji Metin algoritam daje prednost onim objavama koje izazivaju nelagodu i mržnju kod korisnika kako bi oni što više reagovali, detaljno je govorila Frensis Haugen, uzbunjivačica koja je donedavno bila zaposlena u kompaniji koja se tada još zvala Fejsbuk.

"Misija Fejsbuka je da poveže ljude širom sveta. Kada imate sistem za koji znate da može biti izmenjen uz pomoć besa, lakše je da isprovocirate ljude. Oglašivači su, takođe, shvatili da će zaraditi više novca ukoliko je sadržaj provokativan. Fejsbuk je zato napravio sistem kojim se ljudi polarizuju", rekla je Haugen.

Oglasi za oružje i posle nereda na Kapitolu

Kompanija Marka Zakerberga je već duže vreme na meti kritika zbog načina na koji se oglasi plasiraju - uzmimo za primer nerede kod Kapitola 6. januara 2020. godine. U demonstracijama koje su organizovale pristalice Donalda Trampa nezadovoljne rezultatima predsedničkih izbora, petoro ljudi je izgubilo život, a još veći broj njih je povređen - što policajaca, što onih koji su protestovali.

Uprkos tome što se gotovo odmah nakon protesta znalo da ima ljudskih žrtava, na društvenoj mreži Fejsbuk su se i deset dana kasnije, uz dezinformacije u vezi sa rezultatima izbora, pojavljivali oglasi koji nude naoružanje. Kako je izvestio "Tech Transparency Project" (TTP), ovi oglasi su nastavili da kruže društvenom mrežom, mada su ih radnici Fejsbuka označili kao nepoželjne i zabrinjavajuće.

Tanjug/AP Photo/Julio Cortez

 

U sklopu istraživanja, TTP je napravio lažan nalog na Fejsbuku sa kog su zapratili samo krajnje desničarske pokrete na Fejsbuku, i jedino su lajkovali stranice i uključivali se u grupe koje su imale veze sa desničarskim stavovima i militantnim aktivnostima.

Međutim, nisu lajkovali nikakve objave, niti komunicirali sa bilo kojim drugim korisnikom. Ovo je dobar (mada ekstreman) primer na kom se može videti kako je funkionisao algoritam Fejsbuka za nuđenje oglasa i "detaljno ciljanje" na delu - praksa koju je kompanija Meta obećala da će isljučiti od 19. januara sledeće godine.

Da li će se nešto zaista promeniti?

Bez obzira na to što će detaljno ciljanje korisnika oglasima biti isključeno, ovo i dalje ne znači da korisnici neće moći da budu ciljani oglasima na osnovu nekih drugih parametara i podataka koje Meta može da koristi. To samo znači da korisnici neće dobijati oglase na osnovu stvari koje lajkuju, grupa kojima se pridružuju ili sadržaja koji gledaju.

Kompanija Meta i dalje će moći da plasira oglase korisnicima na osnovu njihov lokacije, godina starosti ili sličnih parametara. Kako je za Njujork tajms objasnio savetnik za digitalne tehnologije Tim Kameron, iako oglasi neće moći direktno da se šalju, na primer, pripadnicima LGBTQ kulture, i dalje će moći smišljeno da budu pojačani u vreme Parada ponosa, ili da se intenzivnije plasiraju osobama na lokacijama za koje se zna da imaju povećan broj pripadnika ove kulture.

Još jedan veliki problem koji nije rešen Metinom odlukom da isključi detaljno ciljanje korisnika oglasima, jeste političko oglašavanje, sa kojim je kompanija ranije imala mnogo problema. Nakon predsedničkih izbora na kojima je 2016. godine pobedio Donald Tramp, Fejsbuk je optuživan da su ovom platformom kružile dezinformacije koje su dovele do Trampove pobede.

"Ljudi su brisali prijatelje i članove porodice iz liste prijatelja zbog načina na koji se informacije prenose. Fejsbuk je uplivao u posao sa vestima bez ikakvog sistema ili uređivačke politike, a sada pokušava da ispravi stvari", rekla je za Gardijan tada Kler Vordl iz Tau centra za digitalno novinarstvo. Zakerberg je takve optužbe odbacivao, rekavši da "glasači prave odluke na osnovu iskustva", i da je ideja o tome kako lažne vesti sa Fejsbuka mogu da im promene mišljenje "prilično luda".

profimedia

 

Već 2017. godine, međutim, Fejsbuk javno saopštava da su vlade nekih zemalja ili neke druge zlonamerne organizacije koristile tu platformu kako bi uticali na ishod predsedničkih izbora, pružajući dodatno dokaze o tome da su oglasi povezani sa ruskom internet agencijom došli do oko 126 miliona korisnika.

Činjenica da je detaljno ciljanje isključeno neće bitno poremetiti one koji prave političke oglase - ako ništa drugo, primoraće tvorce kampanja da budu kreativniji, ciljajući korisnike na osnovu demografskih podataka.

Burni meseci iza kompanije Meta

Ovo je samo jedna od mnogih promena koje je kompanija Marka Zakerberga doživela u poslednjih nekoliko meseci.

Prvo je uzbunjivačica Frensis Haugen svedočila pred vlastima SAD i UK o štetnim aktivnostima kompanije, što je izazvalo veliku pažnju javnosti, a zatim se desila prekretnica u istoriji kompanije.

Fejsbuk je postao Meta, čime je označen fokus na stvaranju metaverzuma, mada su sve društvene mreže (uključujući i onu po kojoj je kompanija nazvana) zadržale svoje ime. 

Nakon toga, kompanija Meta je objavila da će za društvenu mrežu Fejsbuk biti isključena opcija prepoznavanja lica. U pitanju je algoritam koji automatski identifikuje korisnike fotografija i video zapisa.

Odluka da se ukine detaljno ciljanje korisnika, stoga, deluje kao dobar korak u pravcu poboljšanja korisničkog iskustva, ali ostaje pitanje da li dolazi u sklopu pokušaja da se popravi imidž cele kompanije.

Komentari (0)

Magazin