Pobednici drugog STE(A)M izazova: Izumi mladih inovatora Srbije rešavaju ekološke probleme
Komentari19/03/2025
-14:33

Pobednici drugog STE(A)M izazova u Srbiji su "RePET3D" iz Tehničke škole Pirot, "Trashformers" iz Palanačke gimnazije, "Smartanci" iz Tehničke škole "Rade Metalac" iz Leskovca i Gimnazija eko tim (GET) iz Gimnazije Vrnjačka Banja.
Njihova rešenja za primenu nauke, tehnologije, inženjerstva, umetnosti i matematike, odnosno STE(A)M disciplina, za rešavanje lokalnih problema, odabrana su kao najbolja u konkurenciji osam timova u finalu ovog takmičenja koje je održano u Palati Nauke u Beogradu.
STE(A)M izazov je organizovao Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), u partnerstvu sa Ministarstvom prosvete i Fondacijom Petlja.
Tim "RePET3D" iz Pirota osmislio je rešenje za smanjenje plastičnog otpada i podsticanje održivog korišćenja resursa. Rešenje obuhvata sistem za prikupljanje PET ambalaže, njenu preradu u plastični filament, koji se zatim koristi za 3D štampu u obrazovne i praktične svrhe.
Tim "Trashformers" iz Smederevske Palanke problem nepravilnog odlaganja otpada u školskom dvorištu rešava kroz inovativan i interaktivan pristup reciklaži. Rešenje se zasniva na "Smart Bin" pametnoj kanti, koja kroz zanimljiv dizajn i interaktivne elemente motiviše učenike da pravilno odlažu otpad.
Tim "Smartanci" iz Leskovca osmislio je inovativan način za povećanje energetske efikasnosti i smanjenje nepotrebne potrošnje električne energije kroz primenu pametnog uličnog osvetljenja.

Promo/Saša Džambić
Ovo rešenje zasniva se na senzorima pokreta i svetlosti, koje automatski prilagođava intenzitet svetla u zavisnosti od okruženja. Najzad, Gimnazija eko tim (GET) iz Vrnjačke Banje odlučio se da unapredi turističku ponudu kroz mapiranje i obeležavanje postojećih staza za biciklizam, brzo hodanje, trčanje i šetnju u okolini Vrnjačke Banje, kreiranjem interaktivne aplikacije koja će omogućiti korisnicima da otkriju nove rute i dobiju informacije o njihovoj dužini, težini savladavanja, mestima za odmor, izvorima vode, kao i o lokalnoj flori i fauni.
Marija Krneta, načelnica Odeljenja za poslove srednjeg obrazovanja i vaspitanja i obrazovanja odraslih u Ministarstvu prosvete čestitala je pobednicima STE(A)M izazova i pohvalila ideje i zalaganje svih učesnika.
"Ovo je prilika da učenici pokažu timski duh, usvoje nova znanja i veštine, i praktično primene znanja iz nekoliko predmeta. Takođe, važno je naglasiti da su ovako kvalitetni projekti rezultat saradnje učenika i njihovih nastavnika. Nastavnici koji na ovaj način rade sa učenicima sem unapređivanja sopstvenog rada mogu i da razmenjuju svoja iskustva i ideje iz različitih oblasti", rekla je Krneta.

Promo/Saša Džambić
Na konkurs, raspisan u oktobru 2024. godine, prijavio se ukupno 31 školski tim iz Srbije. Uz podršku nastavnika, timovi učenika su identifikovali problem u svojim lokalnim sredinama i za njegovo rešavanje osmislili inovativna rešenja koja se baziraju na upotrebi podataka i primeni STE(A)M disciplina, kao i tehnologija poput veštačke inteligencije, interneta stvari (IoT), blokčejna i robotike.
"Važno je što ovaj vid projektnog učenja prepoznajete, jer će vam to pomoći da znanje primenite u realnom svetu i u rešavanju konkretnih problema. Posebno je važno to što svi radite skupa kao tim i to je iskustvo koje ćete nositi tokom celog života", rekla je Jelena Ružičić, rukovoditeljka sektora za odgovornu upravu UNDP. Čestitajući svim finalistima na sjajnom uspehu, Ružičić ih je pozvala da podstaknu svoje drugare i posebno drugarice da se uključe u neki od sledećih zajedničkih projekata.
U finale Izazova su se plasirali timovi iz: srednje škole "Vuk Karadžić" iz Babušnice, Elektrotehničke škole "Mija Stanimirović" iz Niša, Gimnazije Vrnjačka Banja, Palanačke gimnazije, dva tima Prve tehničke škole iz Kragujevca, Tehničke škole "Rade Metalac" iz Leskovca i Tehničke škole Pirot. Oni su imali osam nedelja da razviju svoja rešenja, uz finansijsku, mentorsku i stručnu podršku za pripremu završne prezentacije.

Promo/Saša Džambić
Stručni žiri koji je izabrao četiri pobednička rešenja činili su: Jelena Batur iz Ministarstva prosvete, Milan Simić, direktor Fondacije Petlja, Marija Beslać, direktorka za partnerstva i komunikacije, Nordeus Fondacija, Zoja Kukić, preduzetnica i Ana Seke, projektna koordinatorka u UNDP-u.
Četirti pobednička tima nagrađena su jednodnevnom posetom relevantnim akterima startap ekosistema u Beogradu. Takođe, učenici i učenice članovi pobedničkih timova, kao i nastavnici i nastavnice, dobili su vaučer za kupovinu kompjuterske opreme u iznosu od 300 dolara za svakog člana tima. Ostala četiri tima ce dobiti vaučere u iznosu od po 500 dolara, koja su obezbeđena kroz regionalni projekat "Klimatski paket" koji sprovodi UNDP Srbija.
Pored četiri pobednička, u finalu su predstavljena i rešenja za smanjenje negativnog uticaja građevinske industrije korišćenjem recikliranog betona, kao i problema nepravilnog odlaganja otpada izradom kanti od plastičnih flaša. Uz to, timovi su predstavili i inovativne ideje kao što su automatizovani vrt i reciklaža iskorišćenog papira za pravljenje ukrasnog papira za dekorativne i upotrebne predmete.
STE(A)M izazov je organizovan u okviru projekta "Izgradnja ključnih računarskih kompetencija – ka radnoj snazi budućnosti", koji sprovodi Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), u partnerstvu sa Ministarstvom prosvete i Fondacijom Petlja, uz podršku Vlade Republike Srbije.
Komentari (0)