"Kometa veka" na nebu iznad Srbije: Ziđinšan-ATLAS "ulovljena" u Nišu, Novom Sadu, Knjaževcu... (FOTO)

Autor: Euronews Srbija

16/10/2024

Tanjug/AP/Patrick Pleul - Copyright Tanjug/AP/Patrick Pleul

Stanovnici severne polulopte naše planete poslednjih dana mogu da uživaju u pogledu na kometu C/2023 A3, poznatu i kao Ziđinšan-ATLAS, kojoj je potrebno čak 80.000 godina da napravi jedan krug oko Sunca.

U zavisnosti od meteoroloških prilika, sve do 30. oktobra vidljiva će biti i u Srbiji i to neposredno nakon zalaska sunca, vrlo nisko na horizontu.

Mnogi ljubitelji posmatranja neba već su uspeli da je "ulove" na fotografijama, koje se sada dele na društvenim mrežama, a tu je i nekoliko snimaka:

A post shared by 192.RS (@192_rs)

Ziđinšan-ATLAS fotografisana je i širom Evrope, kao i u Severnoj Americi:

Tanjug/AP/Ondrej Deml/CTK

Prag, Češka

Tanjug/AP/Stephan Schulz

San Francisko, SAD

Tanjug/AP/Kyle Green

Bojsi, Ajdaho

Tanjug/AP/Jose Carlos Fajardo/Bay Area News Group

San Francisko, SAD

Tanjug/AP/Dmitri Lovetsky

Sankt Peterburg, Rusija

Kometu C/2023 A3 otkrili su astronomi kineske Ziđinšan opservatorije, ali i stručnjaci iz Južnoafričke Republike, zahvaljujući ATLAS programu i zajednički su joj dali ime. Pojedini astronomi već su je nazvali "kometom veka", ali se sa takvim opisom ne slažu sve njihove kolege.

Naučnici je nazivaju kometom veka i otkrivena je tek u januaru 2023. godine. Britanski astronom dr Gregori Braun iz Kraljevske opservatorije u Griniču, rekao je da se veruje kako ova kometa stiže iz Ortovog oblaka, na spoljnom obodu Sunčevog sistema.

"Ovo je ogroman, grubo rečeno sferični region oko Sunca, u kome se nalaze ledeni ostaci formiranja našeg Sunčevog sistema" naveo je on.

Gde se tačno kometa nalazi možete pratiti uživo na mapi neba klikom OVDE. Samo je potrebno da obeležite vašu lokaciju u gornjem levom uglu.

Večeras i sutra prolazak komete poklapa se sa pojavom "supermeseca", odnosno perioda kada je Mesec veoma blizu Zemlji i to u punoj lunarnoj fazi.

"Svetlost supermeseca će ometati vidljivost dela repa komete, ali će prizor ipak biti vredan posmatranja nakon zalaska sunca. Ipak, većina astronoma mrzi pun mesec jer njegova jaka svetlost otežava posmatranje drugih kosmičkih objekata", najavio je ranije Bil Kuk iz NASA-e.