Autor: Tanjug

15/10/2024

Raste broj planktona zbog klimatskih promena: Kako će to uticati na lanac ishrane? - Copyright AP Photo/Jeff Chiu

Nevidljiva šuma planktona koji nastanjuju okeane širi se ka dubljim vodama zbog klimatskih promena i mogla bi značajno da utiče na čitav lanac ishrane, pokazala je studija objavljena u časopisu "Klimatske promene u prirodi" koju je predvodio Johanes Viljoen sa britanskog Univerziteta u Ekseteru.

Sva mora na svetu nastanjena su ovim sićušnim organizmima koji su u osnovi lanca ishrane, i preko fotosinteze proizvode polovinu organskih supstanci koje koriste sva živa bića na planeti, navodi agencija Ansa.

Analizirajući količinu i distribuciju fitoplanktona u poslednje 33 godine u Sargaskom moru, ogromnom delu Atlantskog okeana između Antila i Azorskih ostrva, istraživači su primetili da ukupna biomasa, odnosno količina mikroorganizama, raste kako se povećavaju temperature.

Mikroorganizmi na površini vode imaju stabilno prisustvo, dok dubinski fitoplanktoni reaguju drugačije.

"Naša studija pokazuje da fitoplanktoni u dubini okeana koji se razvijaju u uslovima slabe osvetljenosti reaguju drugačije na zagrevanje vode i klimatske promene", ukazao je Viljoen.

Ova promena mogla bi da ima veliki uticaj na čitav lanac ishrane u okeanu, počev od malih riba do velikih sisara, naveli su naučnici.

Pošto su ovi slojevi dubinskih fitoplanktona manje vidljivi, potrebno je uložiti više u mreže podvodnog monitoringa kako ove značajne promene ne bi ostale nevidljive, upozorili su istraživači.