Autor: Live Science

25/06/2024

Dva astronauta "zaglavljena" na Međunarodnoj svemirskoj stanici: Sve manje vremena za njihov bezbedan povratak na Zemlju - Copyright Tanjug AP/NASA via AP

Dva NASA astronauta koja su otišla u Zemljinu orbitu Boeing-ovom Starliner letelicom, trenutno su "zaglavljeni" na Međunarodnoj svemirskoj stanici, jer su inženjeri otkrili niz problema sa njihovim brodom. Sada timovi na Zemlji ubrzano rade na otklanjanju smetnji, ali je vremena za to sve manje.

Astronauti Buč Vilmor i Sani Vilijams prema planu je trebalo da se vrate na Zemlju 13. juna posle nedelju dana provedenih na Međunarodnoj svemirskoj stanici, ali je njihov boravak već treći put produžen. Prema novom saopštenju Nase, oni se neće vratiti pre 26. juna.

Posle nekoliko godina odlaganja, kapsula Starliner uspešno je lansirana 5. juna iz Kejp Kanaveral stanice u Floridi, ali su tokom 25-časovnog leta, inženjeri otkrili curenje helijuma na pet različitih mesta u potisnom sistemu letelice. Zbog toga je povratak astronauta prolongiran na "najmanje tri nedelje", a Starliner ostaje usidrena na modulu "Harmony" Međunarodne svemirske stanice, dok inženjeri pokušavaju da utvrde kako da reše ključne probleme.

Tanjug AP/Satellite image ©2024 Maxar Technologies via AP

Međutim, pošto modul "Harmony" ima ograničene rezerve goriva, Starliner može da ostane na tom mestu maksimalno 45 dana, što sužava vremenski okvir za bezbedan povratak.

Ovaj slučaj samo je delić problema sa kojima se suočava kompanija Boeing. Ona je izgradila kapsulu u okviru Nasinog Commercial Crew programa, partnerstva između agencija i privatnih kompanija za slanje astronauta u nižu orbitu Zemlje, nakon što je ugašen svemirski šatl program 2011. Inicijativi se priključio i Crew Dragon projekat kompanije SpaceX koja je do sada imala dvanaest letova sa posadom.

Međutim, Starliner je u prvom probnom letu bez posade 2019. godine bio pogođen softverskim kvarom, koji ga je poslao u pogrešnu orbitu, a drugi pokušaj lansiranja odlagan je zbog problema sa ventilom za gorivo.

Tanjug AP/Chris O'Meara

Buč Vilmor i Sani Vilijams

Pored toga, prošle godine kompanija je morala da otklanja probleme sa padobranima kapsule i ukloni oko 1,6 kilometara trake, za koju se ispostavilo da je zapaljiva.

Sadašnja misija je treći pokušaj Boeing-a da preveze posadu do Međunarodne svemirske stanice. Druga dva su bila neuspešna, najpre zbog nestabilnog ventila za kiseonik na Atlas V raketi, na koju je Starliner bio montiran, a zatim zbog kompjuterskog kvara na zemaljskom sistemu lansiranja.