Istorija

Autor: Tanjug

27/09/2024

Kineski naučnici otkrili neobičan "nakit" oko vrata mumije - komad najstarijeg sira na svetu - Copyright Prinstscreen YouTube/ China Documentary

Naučnici su otkrili najstariji komad sira na svetu, i to oko vrata mumije u Kini, objavio je Sky News.

Ostaci tela stari 3.600 godina pronađeni su na groblju Sjaohe u Sinđijangu u Kini tokom iskopavanja 2003. godine, gde je preko vrata mumificirane mlade žene bio predmet koji je izgledao kao komad nakita.

Uprkos tome što se taj predmet tada činio kao komad nakita, naučnici su sada rekli da su identifikovali uzorak kao najstariji komad sira na svetu.

"Obični sir je mekan. Ovaj nije. Sada je postao suv i tvrd", rekla je paleogenetičarka s Kineske akademije nauka u Pekingu, Kjaomei Fu za NBC News.

Ona je objasnila da je, kada je ekshumiran leš žene, ustanovljeno da je sir dobro očuvan zbog suve klime u pustinji Tarim Basin.

Iako je proizvodnja sira dugo opisivana u istoriji, istraživači su u studiji, objavljenoj u časopisu "Cell", napisali da je "istorija fermentisanih mlečnih proizvoda uglavnom izgubljena u antici".

Govoreći za pomenutu medijsku kuću, Fu je rekla da su ona i njen tim uzeli uzorke iz tri grobnice na groblju Sjaohe i obradili DNK kako bi pratili evoluciju bakterije kroz hiljade godina.

Rekli su da su uzorci pokazali da se radi o kefiru napravljenom fermentacijom mleka pomoću kefirnih zrnaca, a bilo je i dokaza o korišćenju kozjeg i kravljeg mleka.

Istraživanje je pokazalo da su populacije iz bronzanog doba, kao i ljudi iz Sjaohe, za koje se znalo da su genetski netolerantni na laktozu, konzumirali mlečne proizvode pre ere pasterizacije i hlađenja.

"Ovi 3.500 godina stari uzorci sira od kefira su među retkim ostacima mlečnih proizvoda koji su sačuvani više od 3.000 godina, a proizvela ih je populacija Sjaohe iz bronzanog doba - populacija koja ima mešovite stilove života i tehnike", rekli su naučnici.

NBC je pitao Fu da li je sir jestiv i da li bi ga probala, na šta je ona odgovorila da "nema šanse".