Aleksandar Sedlar za Euronews Srbija: "Želim da uživam u svojoj muzici kao što uživam u tuđoj"
Komentari07/03/2023
-08:27
Kompozitor, dirigent, multiinstrumentalista. Kreativan, talentovan, svestran, autentičan. Gotovo da ne postoji muzički žanr u kojem Aleksandar Sedlar nije ostavio lični pečat.
Nјegova kamerna i simfonijska dela izvođena su širom Evrope, u Americi, Australiji, Rusiji, Kini i Japanu, uvek uz izuzetne reakcije i publike i kritike.
"Šta god da radim, trudim se da eksperimentišem i da meni bude zabavno. Bitno mi je da to što se pišem bude bogato iznutra, da kombinacijom već postojećih stvari napravim nešto originalno", kaže Sedlar za Euronews Srbija.
Nјegov kompozitorski opus obuhvata širok žanrovski dijapazon: od solističke i kamerne, preko orkestarske do vokalno-instrumentalne muzike, od čega je najveći broj pisan po porudžbini. Autor je i muzike za pozorište, film, radio i televiziju. Takva svestranost rezultat je njegove prirodne radoznalosti.
"Iz ljubavi prema muzici sam se trudio da se što više informišem, ne da bih bio 'preinformisan' i da bih radio sve, nego gde me srce vodi. Gde su mi bila interesovanja, time sam se bavio. Na kraju se sve svodi na količinu posvećenog vremena za to što radite. Talenat ubrzava stvari, ali interesovanje i posvećen rad jesu ključ. Zvuči kao kliše, ali je tako. Bitno je istraživati, slušati novu muziku, biti informisan, truditi se da budete što bolji u okviru vaših mogućnosti, vašeg talenta, senzibiliteta. Sve je prosta jednačina koja se svodi na količinu posvećenog vremena", objašnjava kompozitor.
Pored klasične muzike, Sedlar je kao studijski muzičar sarađivao sa najvećim imenima regionalne pop scene (Kornelije Kovač, Goran Bregović, Sanja Ilić, Zdravko Čolič i mnogi drugi), na preko pedeset ploča različitih žanrova svirajući gitaru, bas gitaru, klavir i bubanj.
Idejni je tvorac i frontmen grupe Sale i Sedlari sa kojom je 2021. godine objavio prvi studijski album za PGP RTS. Album je žanrovski raznolik i obuhvata rok, fank, džez i bluz.
"Dobre muzike ima u svim oblicima i u svim žanrovima. Ja se podjednako radujem kad čujem dobru simfonijsku muziku, džez standard, šta god. I kad pijem kafu, svaki put pijem drugačije. Voljan sam da probam i da prihvatim. Dobra muzika postoji u svakom žanru i treba znati prepoznati je i treba je poštovati za ono što jeste, ne za ono što nije", objašnjava muzičar.
Sedlar se školovao na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu i na Univerzitetu Južne Kalifornije u Los Anđelesu. Nastupao je širom sveta, sarađivao sa priznatim umetnicima i brojnim izdavačkim kućama. Radio je sa Kornelijem Kovačem, Goranom Bregovićem, Zdravkom Čolićem, ali i s violinistom Nemanjom Radulovićem, berlinskim simfoničarima, Francuskim nacionalnim orkestrom iz Lila.
"Činjenica je da sam u poslednje vreme imao više poslova koji su vezani za klasiku. Ovo što sam radio sa Nemanjom Radulovićem je proisteklo iz tog klasičarskog zanata, ne iz moje svirke, ali je sve povezano. Način na koji pišem te aranžmane proizlazi iz 'muzikantskog', ne iz onoga što se uči u školi. Baš sam skoro razmišljao - da je u to vreme u Beogradu postojao džez odsek, verovatno bih upisao džez gitaru. I danas kad me pitaju: 'Otkud ti u kompoziciji?' J ne mogu da se setim koji je to bio trenutak kada sam krenuo da komponujem, da se interesujem za to. Ali mi je drago da je ispalo tako, jer je sve to povezano. Ja sviram sola drugačije, jer sam studirao kompoziciju. Drugačiju sliku imam o bilo kojoj muzici, jer znam te neke zanatske stvari, univerzalna pravila koja mogu da se upotrebe u bilo kom žanru- rok muzici, muzici za Big band, simfonijskoj", objašnjava muzičar.
Sedlar je i vanredni profesor na Fakultetu umetnosti u Nišu. Publici u tom gradu, uz pratnju niških simfoničara i hora Studentskog kulturnog centra, nedavno se predstavio "Elegijom za orkestar", njegovim diplomskim radom iz 2006. godine, vokalnim kompozicijama "Sejo sajo" i "Mačkonja", koje je pisao na master studijama u Americi i "Koncertom za saksofon i orkestar", koji je 2015. napisao za svog prijatelja, saksofonistu Milana Savića.
"Ima tri stava. Prvi je virtuozan, podseća na Njujork. Glavna tema drugog stava je melodija koju je njegova ćerka slučajno odsvirala na klaviru, a on od toga napravio divnu melodiju. Treći stav je nešto iz našeg privatnog, prijateljskog života i nekih naših fora iz srednje škole i sa studija", objašnjava Savić.
"Svestran, vrlo talentovan, neki put vanzemaljski talentovan. Intuitivan, pun ideja, inspiracije, često ga je teško ispratiti u svim tim idejama. Lepo je i poučno iskustvo svaki put raditi sa njim", dodaje prijatelj čuvenog instrumentaliste.
Sedlar to objašnjava: "Ja idem po svom senzibilitetu i želim da uživam u svojoj muzici kao što uživam u tuđoj".
Komentari (0)