"Fantastična četvorka": Zašto Marvelova "svemirska" porodica nikad nije dobila dobru filmsku adaptaciju
Komentari15/02/2025
-10:23
!["Fantastična četvorka": Zašto Marvelova "svemirska" porodica nikad nije dobila dobru filmsku adaptaciju](/data/images/2025-02-11/309154_screenshot-2025-02-11-132720_s.png)
"Fantastična četvorka" (The Fantastic Four) bila je prvi veliki uspeh Marvela i osnova onoga što će postati filmski univerzum. Međutim, zašto stripska magija nije nikada uspela da se sa podjednakim kvalitetom preseli na filmsko platno?
U eri prezasićenja superherojima, teško je i zamisliti vreme kada je grupa svemirskih osvetnika nekada bila sveža, uzbudljiva i sasvim nova.
Bilo je to s počeka šezdesetih godina prošlog veka, u eri svemirske trke, buđenja omladinskih pokreta i "Kenedimanije", kada su se društvene vrednosti rapidno menjale i dovodile do društvenih nemira i kontrakulture u turbulentnoj atmosferi koja je često oscilovala između neizvesnosti i idealizma.
U međuvremenu, mala kompanija koja je postavila kamen temeljac strip kulture - Marvel Comics - jedva je spajala kraj s krajem. Njihova glavna konkurencija DC Comics u to vreme upravo je lansirala "Ligu pravde Amerike" u kojoj se društvo najmoćnijih superheroja sveta zajednički borila protiv kriminalnih grupa.
Pisac Sten Li i crtač Džek Kirbi su tim tragom napravili i prvu Marvelovu porodicu - "Fantastičnu četvorku".
Početak Marvelove grandiozne vizije
"Prvo izdanje 'Fantastične četvorke' 1961. je prvi pravi predstavnik onoga što znamo kao Marvelov univerzum", kaže za Euronews Aleks Grand, autor knjige "Understanding Superhero Comic Books".
![](/data/images/2025-02-11/309155_screenshot-2025-02-11-132850_f.png?t=1739277524)
Printscreen YouTube/20th Century Studios
Bila je to grupa avanturista: naučnik Rid Ričards, njegova žena Suzan Storm, njen brat Džoni Storm i njihov prijatelj pilot Ben Grim. Nakon lansiranja u svemir, oni su uhvaćeni u kosmičku oluju zbog koje njihov šatl pada nazad na Zemlju, ali u tom procesu dobijaju supermoći. Ridovo telo može da se neprirodno savija i razvlači poput gume, Džoni po želji može da generiše plamen, Suzan postaje nevidljiva, dok se Ben transformiše u kameno čudovište.
Za razliku od većine superheroja, "Fantastična četvorka" nikada nije skrivala svoj identitet, nego su imali status zvezda i služili se nadimcima: Gospodin Fantastični (Mister Fantastic), Nevidljiva žena (Invisible Woman), Ljudska baklja (Human Torch) i Stvor (Thing).
Njihova bliskost podrazumevala je i to da su često upadali u prepirke i šalili se na račun svojih ranjivosti i snaga, što ih je činilo autentičnim i žanru davalo dimenziju realizma.
"Neizvesnosti s kojima su se susretali, a naročito Stvor, odražavali su neizvesnost šezdesetih. Postali su prava senzacija kod čitalaca koji su se isto tako osećali. Ovaj strip isticao se među drugim, jednostavnijim Marvelovim stripovima o čudovištima i u odnosu na DC-jev nerealistični pristup iz četrdesetih i pedesetih sa 'Ligom pravde'. Uspeh 'Fantastične četvorke' otvorio je put Spajdermenu, Toru, Halku, Ajronmenu i drugima", kaže Grand.
Franšiza je označila početak vizije koja će Marvel učiniti najpopularnijom strip kompanijom na svetu, u kojoj su spektakularni pojedinci i svet koji naseljavaju isti poput našeg, ali sa nešto većim mogućnostima. Kao što je Li jednom rekao: "Marvel je uvek bio i uvek će biti odraz sveta koji vidimo kroz prozor".
Serija fantastičnih poraza
Sada poznat kao bioskopski gigant pop kulture - "Marvel Cinematic Universe" (MCU) - taj status stekao je zahvaljujući liku koji je zapravo bio najmanje popularan u njihovim stripovima - Ajronmenu.
Međutim, njihov jedan od najuspešnijih stripskih "proizvoda" - "Fantastična četvorka" - nikad nije dobila uspešnu filmsku verziju.
Prvi pokušaj je onaj koji je većina i zaboravila, zato što zapravo nije nikad zvanično ni objavljen. Naime, nemački producent Berndu Ajhinger otkupio je od Marvela prava na ekranizaciju za vrlo malo novca, u vreme kada su strip-izdavači bili pogođeni krizom. Pre nego što su, prema odredbama ugovora, prava trebalo da isteknu, Ajhinger je odlučio da snimi film sa minimalnim budžetom kako bi produžio rok. U tu je svrhu je kao producenta angažovao Rodžera Kormana koji je celi film uspeo da snimi za 12 dana. Na kraju je odlučeno da se uopšte ne prikazuje u bioskopima, jer su oni kritičari koji su imali priliku da ga vide, prilično loše ocenili.
Ipak, s vremenom je stekao kultni status, pa je o njemu 2015. čak objavljen i dokumentarac "Doomed!: The Untold Story of Roger Corman’s The Fantastic Four".
Studio "20th Century Fox" prvi se okušao u ekranizaciji 2005. i predstavio komercijalno uspešan, ali kritički žestoko osporavan film "Fantastična četvorka" sa Krisom Evansom, Džesikom Albom, Joanom Grifidom i Majklom Čiklisom.
Usledio je podjednako kritikovan nastavak iz 2007. "Uspon Srebrnog Letača", a mlake reakcije ugasile su sve planove da se snimi eventualni treći deo.
Franšizu je pokušao da oživi Džoš Tenk 2015. sa filmom "Fant4stic", bez uspeha, zbog čega se više niko nije ni usuđivao da joj priđe narednih deset godina.
Ali da li bi to moglo sada da se promeni?
Povratak u šezdesete
Prošle nedelje objavljen je prvi trejler za film "The Fantastic Four: First Steps" čija je premijera najavljena za jul ove godine i to sa Pedrom Paskalom, Vanesom Kirbi, Džozefom Kvinom i Ebonom Mos-Bakrakom.
Ono što obećava je to što je reditelj Met Šakman smestio priču u šezdesete godine uz dozu humora, koja podseća na animiranu seriju "Džetsonovi".
"Četvorka" u toj eri je ono što ju je i u početku činilo prepoznatljivom.
"Magija 'Fantastične četvorke' oduvek je bila zasnovana na tome da je to naučno-fantastična porodica iz šezdesetih, koja se suočava sa neizvesnošću sveta koji ih okružuje. Mislim da su raniji pokušaji bili suviše razmetljivi i da su više težili tome da budu kao X-Men, a da su potpuno zapostavili to šta ove stripove čini interesantnim. Smeštanjem filma u rane šezdesete vraća gledaoce originalnosti Džeka Kirbija i Stena Lija, koja je strip učinila uspešnim", smatra Grand.
Ono što je takođe česta kritika koja je upućena ranijim verzijama filmova je da su potpuno pogrešno prikazali dva najkompleksnija Marvelova zlikovca - Doktora Duma i Galaktusa.
"Potpuno su promašili karakter i izgled Galaktusa i liku uopšte nisu dali prostora u scenama, pošto je na kraju filma spontano nestao, samo što se pojavio", smatra Grand, primećujući da novi film po svemu sudeći namerava da ispravi tu grešku i da mu prostor kakav je imao u stripovima.
Ipak, Doktor Dum se još neće pojaviti u novom poglavlju franšize.
Ono što je olakšavajuća okolnost za njene tvorce je da im neće biti potrebno mnogo truda, da se njihova verzija smatra najboljom adaptacijom do sada. Ipak, to ne znači da pred njima nije veliki izazov da "uhvate" pravu magiju stripa i dobiju naklonost njegovih najvernijih fanova, piše Euronews.
Komentari (0)