"Šta god kažem, slagaću te": Reakcija šefa stanice u Larisi na sudar vozova šokirala grčku javnost, protesti u Atini
Komentari08/03/2023
-16:30
Novi audio materijal komunikacije šefa železničke stanice u Larisi Vasilisa Samarasa sa nadređenima šokirao je grčku javnost, koja ga krivi za nepažnju i neprofesionalizam zbog koje je 28. februara došlo do sudara putničkog i teretnog voza, pri čemu je poginulo 57 ljudi. On se tereti za krivično delo ugrožavanja javne bezbednosti u saobraćaju, kao i serijsko ubistva iz nehata i nanošenje telesnih povreda. Šef stanice se tokom jučerašnjeg sedmočasovnog saslušanja i dalje držao svog stava da je usmerio putnički voz Intersiti 62 na pravi kolosek.
Snimak koji je ostavio najveći utisak jeste razgovor Samarasa sa Centralom za kontrolu saobraćaja grčkih železnica u Atini koji se dogodio tri minuta nakon kobne nesreće. Iz Centrale su ga pozvali kako bi ga obavestili da postoji problem sa mrežom za elektrifikaciju vozova, što je očigledno bila posledica tragedije koja se dogodila.
Tek nakon 20 minuta od sudara vozova, Samaras dobija poziv od kontrolora saobraćaja koji mu javlja da se "nešto dešava". Šef stanice u Larisi odgovara da je on čuo kako su se sudarili kamion i voz. Kontrolor ga pita da li je "izbacio" voz sa uspona, odnosno da li je putnički voz bio u pravom koloseku, dok šef stanice u Larisi na to odgovara "AMAN!", iako već zna da je došlo do nesreće i uverava ga da je svoj posao odradio kako treba. Njegov usklik očaja je istovremeno i dokaz konfuzije u kojoj se nalazio.
Nakon nekoliko razgovora sa kontrolorom saobraćaja u kojima je šef stanice u Larisi i dalje tvrdio da je poslao voz na pravi kolosek, u 00.06, dakle 45 minuta nakon nesreće, šef stanice u Neos Porosu kontaktira Samarasa i besno ga pita "zašto je došlo do sudara".
"Ne znam, Eleni, šta god da kažem slagaću te", odgovorio je Samaras.
Advokat jednog od povređenih putnika, Jorgos Bartzokis rekao je u izjavi za medije ispred suda u Larisi da je "jasno da šef stanice nije bio priseban". Komentarišući audio dokumenta koje je ekskluzivno objavila Proto thema, on kaže da "šef stanice nije izgledao prisebno u minutima koji su usledili nakon nesreće". Osvrnuo se i na jedan žargonski izraz za sudar koji je karakterističan za Larisu, a koji se može čuti na snimcima, te ukazao na neprofesionalizam i nestručnost šefa stanice.
"Ne mogu da shvatim da je krivo samo njegovo obrazovanje, mora da je i nešto drugo. On nije svestan svojih postupaka", kaže advokat i dodaje da je dobio pritužbe u kojima se navodi da je šef stanice za vreme radnog vremena dolazio i odlazio u kafeteriju pored stanice. Međutim, branilac pedesetdevetogodišnjeg Vasilisa Samarasa to kategorički odbija.
Raste bes grčke javnosti, protesti sve masovniji
Hiljade radnika u Grčkoj danas je štrajkovalo u znak protesta zbog tragične železničke katastrofe, a došlo je i do sukoba s policijom i upotrebe molotovljevih koktela. Krovni sindikat koji okuplja stotine hiljada radnika javnog sektora, pozvao je na celodnevni štrajk i protest zbog "zločina", a brojni učenici i grupe nastavnika su rekli da će se pridružiti mitinzima. Javni prevoz je danas u prekidu širom zemlje zbog štrajka koji je organizovao Sindikat javnih službenika Grčke, prenosi Katimerini.
Sindikati radnika u javnom prevozu pozvali su zaposlene da prisustvuju mitingu u 13 časova na trgu Sintagma u Atini i da "zahtevaju bezbedan i moderan javni prevoz i preduzimanje mera za bezbednost radnika i putnika".
Brodovi i trajekti će takođe danas ostati u lukama, pošto je sindikat pomoraca, Panhelenska pomorska federacija, takođe odlučio da se pridruži štrajku.
Nesreća koja se dogodila 28. februara izazvala je nezadovoljstvo javnosti zbog katastrofalnog stanja grčke železničke mreže, a radnici štrajkači poručuju da su za to krive godine zanemarivanja, nedovoljnog ulaganja i broja zaposlenih, što je sve posledica decenijske dužničke krize u zemlji.
Katastrofa je izazvala proteste širom Grčke, a više od 10.000 ljudi okupilo se u nedelju u Atini, puštajući stotine crnih balona u nebo.
Železnički radnici su od četvrtka organizovali neprekidne, 24-časovne štrajkove, čime je mreža zaustavljena, a oni kažu da njihove zahteve za poboljšanjem bezbednosnih protokola godinama niko ne čuje.
"Napravićemo bezbednu železnicu tako da niko više nikada ne doživi tragičnu nesreću poput ove u Tempiju“, navodi se u saopštenju glavnog sindikata železničara.
Inače, Grčka je privatizovala železnicu 2017.godine prodajom italijanskoj državnoj kompanij "Ferrovie dello Stato Italiane" i ona sada posluje pod imenom "Hellenic Train". Očekivanja su bila da će narednih godina u železničku infrastrukturu, za koju je uz italijansku, odgovrna i grčka kompanija OSE pod državnom kontrolom, biti uloženo stotine miliona evra, ali se to nije desilo.
Predsednik grčke vlade Kirjakos Micotakis rekao je u obraćanju naciji da "sve ukazuje na tragičnu ljudsku grešku", ali je prihvatio neke od kritika, priznajući da su decenije zanemarivanja mogle doprineti katastrofi.
Komentari (0)