Evropa

Blokada Crnog mora napravila haos sa izvozom žitarica: Dok deo sveta strahuje od gladi, ukrajinski silosi puni žita

Komentari

Autor: Euronews

17/07/2022

-

15:13

Blokada Crnog mora napravila haos sa izvozom žitarica: Dok deo sveta strahuje od gladi, ukrajinski silosi puni žita
Skladište žita - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Ruska pomorska blokada Crnog mora dovela je do logističkog haosa u Ukrajini, četvrtom najvećem proizvođaču žitarica u svetu. Posledica toga je da se mnoge afričke zemlje sada suočavaju sa vrlo realnom perspektivom gladi, dok mnogi ukrajinski farmeri nemaju pojma šta će da urade sa ovogodišnjom žetvom, s obzirom da su njihovi silosi još uvek puni od prošlogodišnjeg roda.

Dok Ukrajina i EU mahnito pokušavaju da pronađu ono što diplomate nazivaju "alternatinim pravcima", reporter Euronews-a je otišao da se lično uveri šta se radi da se ubrza ukrajinski izvoz žitarica i pšenice.

Ključno čvorište za izvoz na nišanu Kremlja?

Reni u Ukrajini je jedno od retkih mesta te vrste koje još uvek posluje u zemlji i ostaje ključno čvorište kada je u pitanju izvoz ukrajinskog kukuruza, pšenice i drugih useva. Reporter Euronews-a navodi da je vozeći se ka lučkom gradu, prošao pored mnoštva nagomilanih vreća peska i kontrolnih punktova, dodajući da postoji veliki strah da bi mogli postati meta ruskih projektila.

Za sada glavni problem grada ostaje logistika. Zastarela metoda koja se koristi za prebacivanje žitarica u barže, iz vozova i kamiona koji pristižu, znači da lučke vlasti nisu u stanju da se nose sa obimom proizvoda koji pristižu.

Rezultat je da je oko 2.000 ukrajinskih vozača kamiona zaglavljeno neposredno ispred Renija, a za Euronews su govorila trojica njih: Roman, Vitalij i njegov sin Bohdan.

"Rusija je agresor, oni su krivi", rekao je Bogdan, a Vitalij je rekao: "Istovar treba bolje organizovati. Možemo da izdržimo čekanje tri dana, ali dve nedelje? Tako je vruće! Nedostaje vode i toaleta".

I Roman, drugi vozač kamiona koji je prevozio seme suncokreta iz teško granatirane regije Nikolajev, takođe je kritikovao sporo odvijanje stvari: "Problem je zbog kašnjenja koje su izazvale barže", rekao je.

Prema navodima reportera Euronews-a po dolasku u Galati, u Rumuniji, zatekao je radnike kako se trude da u strašno vrućim uslovima u pokušaju da poprave železničku prugu - dragocenu kariku koja bi mogla da vredi zlata koliko je teška kada se pokrene. To je zato što je to jedino mesto od Ukrajine i Moldavije do EU, sa prugom širokog koloseka.

Viorica Grecu, rumunska železnička menadžerka, rekla je da bi tom linijom moglo da se izvezu milioni tona žitarica“.

U rumunskoj luci Konstanca najmoderniji evropski objekat za rukovanje žitom

Rumunska luka Konstanca je jedna od najstarijih na svetu. Uprkos starosti, u njemu se nalazi verovatno najmoderniji evropski objekat za rukovanje žitom.

Zvaničnici ovde naporno rade na tome da što više žita iz Ukrajine prenesu u ostatak sveta, ali Dan Dolghin, menadžer za proizvodnju žitarica u luci, kaže da moraju da čekaju da stigne nova oprema pre nego što pojačaju kapacitete.

"Moramo povećati brzinu pretovara na granici i brzinu istovara barži i vozova u luci Konstanca. Za udvostručenje kapaciteta potrebna nam je mehanizacija, dizalice, potiskivači, govorimo o 20 miliona evra. Ali treba nam najmanje dva ili tri meseca da ga dobijemo – ova dva ili tri meseca imaćemo usko grlo za ukrajinsku robu“, navodi Dolghin.

Počela je trka sa vremenom. U Konstanci, Galaću, Reniju, kao i drugim čvorištima, Evropska unija, Rumunija, Moldavija i Ukrajina imaju zajednički cilj: izgradnju novih puteva slobodne trgovine.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Evropa