Privreda

Mini pivare, novi bum u Srbiji: Biznis priča pekara iz okoline Novog Sada otkriva kako funkcioniše ova mlada grana privrede

Komentari

Autor: Zlatica Radović

22/06/2021

-

20:28

Mini pivare, novi bum u Srbiji: Biznis priča pekara iz okoline Novog Sada otkriva kako funkcioniše ova mlada grana privrede
profimedia - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Proizvodnja kraft piva u mini pivarama u Srbiji je kao kap u moru u odnosu na komercijalne pivare i količine koje one izbacuju, ali se ova mlada grana privrede ne predaje pred velikim igračima. Iz godine u godinu raste broj zanatskih pivara i povećavaju se količine ovog pića, koji nastaje u malim radionicama.

Proizvođači kažu da akcenat nije na količini, već na kvalitetu i posebnoj aromi, po čemu se naročito razlikuju od giganata u ovoj industriji. Sa oko 200 radnika uposlenih u ovom sektoru, proizvode tek 0,5 odsto ukupne količine pića godišnje. Među razlozima zašto se zanatsko pivo malo proizvodi je i slabo gajenje hmelja u Srbiji, pa sirovine uglavnom stižu iz Argentine, sa Novog Zelanda, iz Slovenije i Nemačke.

Zajednička priča za većinu proizvođača je da su pre ulaska u biznis bili konzumenti i ljubitelji piva. Mnogi su u ovaj posao ušli da bi napravili piće po svom ukusu i meri. Trenutno je registrovano 55 malih pivara u Srbiji, a u Privrednoj komori Srbije kažu da su tri osnovane tokom prošle godine. Jednu od njih je sa prijateljima pokrenuo i Vladimir Vasilić iz Čerevića, kod Novog Sada. Njegova porodica pedeset godina se bavi pekarstvom, a on je nedavno počeo da proizvodi pivo. 

"Kada imaš sreće, ideja ti se stvori sama i 'dođe ti na noge'. Hteli smo da izdamo lokal pored pekare i momci iz jedne pivare su došli da ga vide, a budući da njima nije odgovarala samo kvadratura, a videli su potencijal u svemu ostalom proradio nam je mali crv za biznis. Sa druge strane, drugar sa američkog fudbala koji je tehnolog približio nam je svet pivarstva. Takođe, sa drugarima sa američkog fudbala sam svojevremeno planirao da započnemo neki biznis, a kako su svi ljubitelji piva lako smo sklopili dogovor", priča Vladimir Vasilić, vlasnik pivare "Birča".

On kaže da je posao pivara i pekara sličan po tome što se oba posla rade sa kvascem, ali je inače mnogo više razlika u ova dva biznisa. 

"Da bismo konstantno napredovali ulaganje nikad ne prestaje. Bilo nam je potrebno oko pola godine, od ideje i samog otvaranje firme, dobijanja dokumentacije do početka proizvodnje. Sirovine nabavljamo od nekoliko distributera uglavnom iz okoline. Kako vreme odmiče i stičemo nove kontakte postaje sve lakše nabaviti sve što treba. Ove godine smo pokušali sa konkursom kako bismo do dupunili opremu i proširili proizvodnju. Imamo tri vrste piva, a kapacitet je 1.000 litara mesečno", objašnjava Vasilić.

On upozorava na problem nelojalne konkurencije velikih Industrijskih pivara koje u međusobnoj borbi za tržište pokušavaju da ostvare monopol. Takođe, napominje, i da ne postoji razvijena svest prosečnog potrošača šta je to ustvari kraft pivo.

Izvoze u 20 zemalja

U Privrednoj komori Srbije kažu da je i za ovaj sektor prošla godina bila neizvesna i teška, zbog pandemije i zatvaranja ugostiteljskih objekata.

"Na teritoriji Beograda ima najviše zanatskih pivara, dok je trećina proizvođača u Vojvodini, a u Beogradu i Novom Sadu je i najveća potražnja za ovim pićem. Zanatski proizvođači ne proizvode velike količine, ali asortimanom piva proširuju ponudu na tržištu. Godišnja proizvodnja pre pandemije je bila oko 70.000 hektolitara, što je samo deo godišnjeg instalisanog kapaciteta. Danas je to drastično manje zbog pandemije", objašnjava Stefan Nikolić, iz Udruženja za biljnu proizvodnju i prehrambenu industriju PKS.

profimedia

 

Nikolić napominje da je ograničenje rada ugostitelјskih objekata, koji su primarni kanal prodaje zanatskih pivara, kao i zabrana organizovanja muzičkih i drugih dešavanja, naročito tokom leta 2020. godine koje je period zenita potrošnje piva uticali na pad proizvdonje i prodaje. Ograničenje radnog vremena i broja dozvoljenih mušterija, kao i promene navika potrošača koji su u početku pandemije kupovali pretežno neophodne životne namirnice uticalo je na to da dođe do pada potrošnje zanatskih piva.

"Plasman kraft pivara je ograničen na ugostitelјske objekte, pabove, specijalizovane prodavnice piva i mali broj proizvođača je prisutan u marketima. Zbog ograničenog tržišta zanatske pivare su okrenute u najvećem broju ka izvozu. Domaća kraft piva se izvoze u 20 zemalja, zastupljena su u regionu, na tržištu EU, Rusiji, Brazilu. Takođe je primetan i jedan broj malih pivara koje su okrenute isklјučivo lokalnoj teritoriji", navodi Nikolić.

On kaže da ove godine nema državnih podsticaja za pivare i dodaje da ih ima jedino Vlada Vojvodine. 

"Akciza na pivo u ovoj godini iznosi 26,44 dinara po litru, kao i prošle godine. U cilju očuvanja ovog sektora predlog je da iznos akcize na pivo zadrži i tokom ove i sledeće godine, čime bi se delimično ublažile nepovoljne ekonomske posledice u ugostiteljskoj delatnosti", ističe Nikolić.

Komentari (0)

Biznis