Novac

Brojne žalbe zbog računa za struju: EPS prihvatio 748 prigovora, ali kažu da su na uvećane iznose uticala dva faktora

Komentari

Autor: Ljiljana Gradinac

23/08/2023

-

17:00

Brojne žalbe zbog računa za struju: EPS prihvatio 748 prigovora, ali kažu da su na uvećane iznose uticala dva faktora
Brojne žalbe zbog računa za struju: EPS prihvatio 748 prigovora, ali kažu da su na uvećane iznose uticala dva faktora - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Posle pritužbi mnogih građana da su im računi za struju za jul veći nego inače, iz EPS-a poručuju da je prihvaćeno 748 prigovora potrošača na očitano stanje. Međutim, navode da je taj broj prigovora uobičajen, a da su računi uvećani usled veće potrošnje zbog klima uređaja, ali i zbog ranijeg poskupljenja struje koje se sada osetilo upravo zbog te povećane potrošnje.

Brojni potrošači bili su iznenađeni kada su ovog meseca otvorili koverat sa julskim računom za struju i kada su videli iznos koji je potrebno da plate. To potvrđuju i u udruženju za zaštitu potrošača Efektiva koje je, nakon što su im stigle žalbe, objavilo uputstvo kako je potrebno postupati u takvoj situaciji.

"Najpre treba uputiti pisanu reklamaciju EPS-u, u kojoj će potrošač da ospori račun za jul (navesti odsustvo zbog odmora itd). U istom dopisu, zatražiti izveštaj o očitavanjima struje za poslednjih šest meseci (ili od početka godine), sa pitanjem, kog datuma je vršeno očitavanje i koja su bila stanja kwh na strujomeru. Dok EPS ne odgovori, a rok za odgovor je osam dana, potrošač može da uplati nesporni deo računa, prema članu 85 Zakona o zaštiti potrošača. Ako to uradi, potrošač na uplatnici obavezno treba da napiše da uplaćuje nesporni deo računa za jul 2023", navodi Efektiva. 

Napominju da sporni deo računa ostaje za rešavanje u okviru reklamacije, koju u slučaju odbijanja, EPS dalje može da rešava samo sudskim putem, odnosno pokretanjem postupka naplate preko izvršitelja.

Inače, iz Efektive su objavili da, oni koji se žale, najčešće kažu da tokom jula nisu bili u Beogradu.

"Sigurno je da tu postoji jedan broj potrošača koji nije u pravu, koji možda nije vodio računa o svojoj potrošnji, preterao je u tome, i tako dalje… Sigurno je da deo tog povećanja računa odlazi i na povećanje cene, ali ako imate da je razlika duplo u odnosu na prošlo leto ili prošli mesec, onda je nemoguće da je samo povećanje struje", izajvio je Dejan Gavrilović iz Udruženje "Efektiva" za Unu.

EPS: Ukupna potrošnja u julu uvećana za oko 20 odsto

Reklamacije stižu na adresu EPS-a, a iz te kompanije u pisanom odgovoru za za Euronews Srbija navode da su prihvatili uobičajen broj prigovora na račune.

"'EPS Snabdevanje' ogranak akcionarskog društva 'Elektroprivreda Srbije', prihvatilo je 748 prigovora kupaca na očitano stanje u julu i u odnosu na 3,3 miliona kupaca u kategoriji domaćinstva, to je uobičajen broj prigovora i pored brojnih netačnih napisa u medijima", navode iz EPS-a.

Kažu i da je ukupna potrošnja električne energije u julu uvećana za oko 20 odsto, na šta je najviše uticalo veće korišćenje rashladnih uređaja usled visokih temperatura. 

"To je zahtevalo dodatno angažovanje gotovo 1.000 MW iz kapaciteta EPS AD. Ova uvećana potrošnja neminovno je za posledicu imala i uvećane račune, posebno jer je prema informacijama Republičkog hidrometeorološkog zavoda Srbije, jul 2023. bio peti najtopliji jul u poslednjih 70 godina. Povećano angažovanje rashladnih uređaja u režimu dnevne tarife, kada je i cena električne energije veća, a uz svakodnevno korišćenje klima uređaja, uvećava račun za minimum 30 odsto", navode u EPS-u.

Podsećaju da je i u maju ove godine korigovana cena električne energije, a popusti za racionalnu potrošnju nisu bili aktuelni. 

"To se do sada nije u većoj meri odrazilo na majski i junski račun, jer je potrošnja u ta dva meseca bila znatno manja, koliko je povećanje cene uticalo na uvećanje julskog računa kod određenog broja kupaca", navode u EPS-u.

Tanjug/Dragan Kujundžić

 

Dodaju da svi kupci na garantovanom snabdevanju koji sumnjaju u ispravnost računa, mogu da se obrate mejlom na adresu reklamacije@eps.rs ili besplatnim pozivom na telefon kol centra 0800111202, kao i na svim raspoloživim lokacijama navedenim na sajtu.

"Kupci će u najkraćem mogućem roku dobiti odgovor na sva pitanja, povratnu informaciju o statusu rešavanja reklamacije ili instrukciju za dalje postupanje u vezi sa pitanjima koja nisu u nadležnosti EPS AD", navode u EPS-u.

Perinčić: Neki su dobili obrzloženje da je brojilo u kvaru

Da potrošači trenutno imaju problem sa uvećanim računima za električnu energiju kaže i Vesna Perinčić iz Republičke unije potrošača.

"Nama lično su se obratili potrošači stambene zgrade gde su za garažna mesta, dakle samo za senzorsku rasvetu, umesto uvećanih 200–300 dinara do 400, dobili račune od 8.500 dinara. Dakle, to su višestruko uvećani računi", rekla je Perinčić za RTS. 

Obraćanjem EPS-u su, ističe, dobili su obrazloženje da je merno mesto, odnosno brojilo, u kvaru od januara 2021. godine.

"Ovde treba napomenuti da je prema Zakonu o energetici dužnost energetskog subjekta da vrši redovne i vanredne kontrole. Dakle, ukoliko oni priznaju da je uređaj, merni instrument, u kvaru od januara 2021. godine i da je to ustanovljeno tek sada i ispostavljeno u julskim računima, jasno je da su oni svoju zakonsku obavezu da vrše redovne i vanredne kontrole prenebregli, što predstavlja privredni prestup za koji je propisana novčana kazna u rasponu od milion i po do čak tri miliona dinara", zaključila je Perinčićeva.

Komentari (0)

Biznis