Koliko od danas koštaju bankarske usluge? Kažu da nije poskupljenje nego "kraj popusta", ali je izvesno - cene idu gore
Komentari01/09/2023
-12:13
Dogovor o zamrzavanju naknada za platne usluge između Narodne banke Srbije i poslovnih banaka ističe danas, 1.septembra. Tokom prethodnih godinu dana, bankarske usluge i provizije bile su jeftinije za 30 odsto nego u periodu pre toga, a nakon isteka dogovora banke će moći da vrate stare tarife ili da ih dodatno uvećaju.
Budući da se jednogodišnji "džentlmenski sporazum", kojim su banke 1. septembra prošle godine smanjile naknade i vratile ih na nivo od 1. janura 2021. godine, danas okončava, klijenti strahuju hoće li bankarske usluge koštati kao pre tog dogovora.
Pojedine, poput Banke Intesa, već su objavile povratak na stare tarife - u zavisnosti od vrste računa održavanje će se od 1. septembra plaćati od 150 do 799 dinara.
Posle prvog besplatnog, svaki naredni izvod računa će umesto 70, biti 100 dinara, dok će provizije u elektronskom bankarstvu u zavisnosti od računa biti 30 dinara, dok su do sada bile 21 dinar.
Iz Narodne banke Srbije za Euronews Srbija kažu da ovo neće biti povećanje tarifa kako se navodi u medijima, već obračun naknada u skladu sa važećim tarifnikom.
Centralna banka objašnjava da je prilikom dogovora, bankama nametnula i jednu obavezu.
"Narodna banka Srbije je propisala i obavezu za banke da obaveste Narodnu banku Srbije o izmeni tarifa najkasnije 45 dana pre planiranog usvajanja tih izmena. S tim u vezi, ističemo da u proteklom periodu, nijedna banka nije dostavila obaveštenje o izmeni tarifa, odnosno uvođenju novih tarifa po kojima banke naplaćuju naknade za pružanje platnih usluga", navode u NBS.
Koliko banke zarađuju na naknadama
Jedina banka koja je do sada odlučila da ne menja svoj cenovnik je državna Banka Poštanska štedionica. Narodna banka Srbije ovakvu odluku je pozdravila uz poziv ostalim bankama da pokažu odgovornost prema klijentima i učine isto.
Dejan Gavrilović iz Udruženja bankarskih klijenata "Efektiva" kaže za Euronews Srbija da banke ne propuštaju priliku da zarade novac, naročito što su naknade pre smanjenja od 30 odsto već "imale u rukama".
"Dešavalo se da neke banke čak i dva puta godišnje vrše promenu cenovnika i bez obzira na to što su visoko profitabilne i što samo na bankarskim uslugama godišnje zarade do 300 miliona evra", naveo je Gavrilović.
Zbog činjenice da nijedna banka, kako to navodi NBS, nije dostavila obaveštenje o izmeni tarifa, odnosno uvođenju novih tarifa po kojima banke naplaćuju naknade za pružanje platnih usluga, ekonomisti ne očekuju da tarife poskupe.
"Moguće je da će banke pokazati neku kreativnost kod novih proizvoda i usluga ili ih predstaviti kao nove, jer onda ne moraju da prođu kroz tu proceduru obaveštavanja NBS, ali svakako moraju da obaveste sve klijente. Klijenti će biti obavešteni na vreme i mogu da odreaguju", rekao je profesor Beogradske bankarske akademije Zoran Grubišić.
Šta kažu bankari
Sekretarka Udruženja banaka Marina Papadakis smatra da je važno razjasniti čitav niz pitanja u vezi sa cenovnikom usluga koje banke pružaju. Ona objašnjava da se ovde ne radi o povećanju cena nego o vraćanju na važeći cenovnik koji je postojao u avgustu 2022. i da je sada istekao taj period važenja popusta.
Papadakis je rekla da su neke banke rešile da zadrže cene usluga na postojećem nivou, ali i da su neke povećale cene i klijente obavestile o iznosima tih naknada. Ona kaže da banka 60 dana unapred mora da obavesti klijenta o promeni tarife paketa platnih usluga, ali da u konretnom slučaju u vezi sa isticanjem dogovora nije u pitanju ta vrsta povećanja.
"Ovde je reč o vraćanju na važeći cenovnik, nemaju obavezu obaveštavanja 60 dana unapred", dodaje ona.
Narodna banka Srbije je ranije ograničila maksimalnu cenu paketa kojom je propisana garantovana sadržina platnog računa. Papadakis tako kaže da je naknada za osnovni paket platnih usluga, odnosno vođenje računa, ostala i dalje 160 dinara.
"To je imperativni propis NBS i tako će biti i dalje. Klijenti ukoliko imaju potrebu samo za tim osnovnim paketom platnih usluga - otvaranje i vođenje računa, e-banking i m-banking, plaćaju samo tih 160 dinara. Ako imaju potrebu za nekom dodatnom platnom uslugom plaćaju i više", rekla je ona.
Papadakis je podvukla da se cenovnik odnosi samo na platne usluge i da ne znači poskupljenje kredita i bilo čega u vezi sa kreditima.
"Ovde se radi samo o mogućem povećanju iznosa koji će klijenti plaćati za platne usluge, ali to nikako neće biti više nego što su plaćali u avgustu 2022. godine", objašnjava generalna sekretarka Udruženja banaka Srbije.
Klijenti mogu da biraju
Papadakis kaže da osim toga što klijente moraju da obaveste 60 dana unapred o promeni cena, banke takođe imaju i rok od 45 dana da obaveste NBS o nameravanoj izmeni tarifnika što je, dodaje, takođe regulisano propisom.
"To je mera doneta u okviru istog paketa mera iz avgusta 2022. Banke će morati da obrazlože svako povećanje cena, isto se odnosi na nove proizvode, moraće da obaveste cenovnu strukturu tog novog proizvoda u svojoj tarifi", navela je ona.
Ono što klijentima stoji na raspolaganju, kaže Papadakis, jeste da se dobro obaveste, razmotre koji paket i usluge koriste, koje im se usluge tarifiraju i da li je to njima zaista potrebno.
"Oni mogu odustati od određenih usluga, a mogu promeniti poslovnu banku. Naše bankarsko tržište je visoko konkurentno, postoji 20 banaka u ovom trenutku na našem tržištu. Sigurna sam da svaka od njih u borbi za klijenta, nudi različite pakete usluga po različitim cenama, tako da je na klijentima da se odluče za jednu od 20 banaka", zaključila je Papadakis.
Komentari (0)