EXPO 2027 u Beogradu najavljen kao "kvantni skok" za srpsku ekonomiju: Koliko su ostvarivi ambiciozni ciljevi
Komentari11/08/2023
-08:00
Realizacijom projekta EXPO 2027, vrednog oko 12 milijardi evra, Beograd će dobiti novu infrastrukturu. Specijalizovana izložba Expo 2027 pod motom "Igraj za čovečanstvo, sport i muzika za sve", trebalo bi da se održi u periodu od 15. maja do 15. avgusta 2027. godine, i to na novom sajamskom prostoru u Surčinu. Prema rečima privrednika i zvaničnika, to bi Srbiji moglo da donese milione novih posetilaca, velike ekonomske benefite i nova radna mesta
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je sinoć rekao da je to što je Srbija dobila organizaciju ove izložbe veliki uspeh. "Expo 2027 za nas je više od Olimpijade jer moramo da izgradimo infrastrukturu koja je bolja od te, a da nam ostane više", naveo je.
I dok predsednik kaže da će organizacija EXPO-a značiti ogroman kvantni skok za ekonomiju i ekonomske prilike Srbije i da će u velikoj meri doprineti rastu, deo opozicije međutim sumnja u ispravnost ovih projekata tvrdeći da će se uložiti veliki novac, a da većina građana od toga neće imati korist.
"Sigurna sam da treba još analizirati da neke od tih stvari ne deluje ubedljivo da će uopšte moći da bude završene tako kako su najavljene i verovatno će koštati i mnogo više od onoga što je najavljeno, tako da na žalost to sve deluje kao jedna velika pljačka u najavi", kaže za Euronews Srbija Biljana Đorđević iz poslaničkog kluba "Zeleno-levi, Ne davimo Beograd, Moramo".
"To su ambiciozni ciljevi ali nisu neostvarivi"
Na pitanje da li su svi infrastrukturni planovi ekonomski opravdani, ekonomista Aleksandar Stevanović kaže za Euronews Srbija da nisu sve planirane investicije koje se grade samo za EXPO jer neke od njih bi se gradile i da nije te specijalozovane izložbe.
"Osnovno pitanje i osnovna zamka koja će nas tu čekati jeste da li će sve te investicije biti korišćene i nakon što se EXPO završi. Tu je mesto gde se u stvari krije ključna dilema uspeha cele te priče oko EXPO-a. Imate mnogo slučajeva u svetu gde nakon EXPO-a imate bukvalno gradove duhova i najveći izazov za Beograd će upravo biti da ono što se uloži direktno u prostor gde će se održati EXPO, da to jednog dana ne zvrji prazno i tu će u suštini biti najveći problem", naveo je Stevanović.
On je istakao da najverovantije veći deo toga što se sada najavljuje može biti završen do 2027. godine.
"U suštini, ne bih bio ni toliko optimističan kao što je vlast optimistična u ovom momentu, ali daleko od toga da bih govorio da će to biti velika pljačka naroda i bacanje para, jer to nije tačno. Beograd ima velike potencijale da se razvija i godinama je gubio priliku da izgradi sebe kao modernu metropolu", rekao je Stevanović.
Stevanović smatra da je većina infrastrukturnih projekta koja je pomenuta u okviru priprema za EXPO odavno potrebna Beogradu kako bi on mogao da se svrsta u ligu sa gradovima kao što su Budimpešta, Beč ili Atina.
"To su ambiciozni ciljevi ali nisu neostvarivi. Ključna stvar je da li će ono što bude izgrađeno isključivo za EXPO, a to je manji deo onoga što je najavljeno, imati potecijal da postane budući Beogradski sajam koji će biti pravilno iskorišćen tokom cele godine. Uvek kada ulazite u infrastrukturne radove oni su atraktivni u prvom momentu jer vam zaista dižu BDP, kako govore predsednik i premijerka, i u tom momentu je sve divno, privreda raste brže nego što bi inače rasla, ali uvek se na kraju postavi pitanje kad država pravi infrastrukturu da li će ta infrastruktura biti faktor razvoja za 10 godina ili će biti nešto što propada ili nam nameće velike troškove i u suštini suzbija rast", kaže on.
Prema njegovim rečima, ako se ne budu pravili veliki propusti, nije nemoguće da veći deo onoga što je najavljeno bude u službi razvoja. On, međutim, navodi da je 12 milijardi evra veliki paket i da postoji rizik da nešto od toga i ne bude najbolja moguća investicija.
"Ali kad država investira, ona to vrlo često radi sekirom za razliku od privatnih kompanija, ali ona ulazi tamo gde često privatne kompanije, barem u zemlji kakva je Srbija, ne bi ušle još jako dugo vremena. Postoje rizici, postoje mogućnosti da nešto od toga omane, ali u suštini velika je verovatnoća da će kada se sve to sabere za deset godina, Beograd biti u plusu", rekao je Stevanović.
Šta je sve najavljano za Beograd 2027?
Novi izgled Beograda, prema prvim procenama koštaće 12 milijardi evra i biće finansiran kako iz budžeta tako i zaduživanjem. U izgradnju nove beogradske infrastrukture mogla bi da bude uključena i Evropska unije. Predsednik Srbije najavio je da će Briselu ponuditi zajednički rad na organizovanju Expo 2027.
Gradski menadžer Miroslav Čučković rekao je da je u Beogradu počela realizacija projekta EXPO 2027, da je podela posla dobro organizovana i da će uspeti da završe sve objekte do kraja 2026. Nacionalni stadion i novi sajam biće pokretači svih infrastrukturnih projekata. Biće izgrađena nova komunalna i putna infrastruktura, podizani mostovi, ali i obnovljene fasade. Železnicom će se Beograd povezati sa aerodromom, sajmom i stadionom, dok će grad dobiti novi izgled železničkih i autobuske stanice. I sve to, kako tvrde predstavnici vlasti, može i biće urađeno za nešto duže od tri godine.
"EPS je dobio svoj posao, on mora da napravi trafo stanicu sa dovoljnom količinom struje za taj prostor. Srbijagas je dobio svoj zadatak da dovede cevovod koji već tamo postoji vrlo blizu te lokacije, kapaciteta dovoljnog da Beogrdaske elektrane njihov objekat, a to je nova toplana naprave i da se njome samo bave. Ono što treba da uradi železnica je samo da napravi prugu i nju ne treba ništa drugo da zanima, a mi smo tu da sklanjamo te pravne barijere", rekao je Čučković.
Neki od najvažnijih planova predviđaju izgradnu i rekonstrukciju Autobuske i železničke stanice, Prokopa, Zgrade Pošte, Pešačkog mosta na Savi, Novog mosta na Savi, Metroa, EXPO Sajma u Surčinu...
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je nedavno predstavio kako je zamilšljeno da ti projekti izgledaju.
Autobuska i železnička stanica
Kako je Vučić rekao, beogradska autobuska stanica će biti gotova do 2025. godine, dok će železnička stanica Novi Beograd biti završena 2026. godine.
Železnička stanica u Prokopu
U oktobru će biti otvorena i velelepna železnička stanica u Prokopu, odakle će moći od aerodroma da se stigne železnicom za 15 do 20 minuta, a za pola sata do nacionalnog stadiona i EXPO-a.
"Vozovi će se kretati 120 kilometara na čas", rekao je Vučić i dodao:
"Sa aerodroma ćete moći da idete direktno do Prokopa vozom, a mi smo ostavili prostor da možemo da gradimo još jednu prugu u budućnosti. Imaćete vozove sa tri stanice. Dalje ide do Surčina, do nacionalnog stadiona i tu za pola sata stižete ovim vozom. Dalje, vozom idemo na Jakovo i Obrenovac, čime spajamo sve sa centrom Beograda - objasnio je predsednik i pokazao kako će Železnička stanica izgledati za samo dva meseca".
Zgrada Pošte
Predsednik Vučić je rekao da će biti rekonstruisana i stara železnička stanica i na tom mestu nalaziće se Korunovićeva zgrada pošte.
"Vratiće se stara Korunovićeva fasada. Sa realizacijom tog projekta krećemo odmah", kazao je on.
Pešački most na Savi
Pored toga planirana je i rekonstrukcija starog Železnikog mosta koji će postati novi pešački most.
Predviđeno je da na novom mostu budu restorani i sadržaj će uglavnom biti namenjen mlađoj populaciji.
Novi most na Savi
"Biće izgrađen novi, veličanstven most na Savi koji će biti nečujan. Stari most će imati upotrebnu vrednost i ideja je da spoji kraj Novog Beograda sa početkom Zemuna sa Velikim Ratnim ostrvom i biće prava atrakcija za Beograd", rekao je Vučić.
Metro
Kada je reč o beogradskom metrou, predsednik Srbije je rekao da uskoro kreću radovi na svakom koraku, a pre kraja 2028. godine biće otvorena prva linija metroa.
EXPO
Kao što je već poznato u Surčinu se gradi novi Sajam, a u okviru Sajamskog prostora, gde će sve države sveta imati priliku da se predstave. Srbija će imati paviljon koji će konstruisati domaće arhitekte na poziv predsednika Vučića, a gde će na najbolji nalji način biti predstavljena naša zemlja.
Komentari (0)