Da je sumnjao ne bi bilo Dogme, a ni vrtoglavog uspeha: Zahvaljujući Vladimiru u 30 zemalja sveta piju pivo iz Srbije
Komentari25/02/2023
-18:00
Ova priča o uspehu govori o tome kako je nastalo "Dogma" pivo i kako je ova pivara za samo sedam godina postala najveći izvoznik kraft piva u Srbiji. Saznali smo da se pivo kuva, koji se začini sve u njega stavljaju i kako je osim ukusom, privuklo pažnju pivnica iz Japana, Francuske, Španije i Potrugala.
Onaj ko stvarno voli pivo, umesto industrijskog radije će odabrati zanatsko. U poslednjih 10 godina u Srbiji je sve veći broj kraft pivara, a neke od njih postale su prepoznatljive širom sveta.
Kada je nastala pivara "Dogma" ideja je bila da naprave proizvod koji će postati internacionalni brend. Sedam godina kasnije, može se reći da su uspeli, jer se njihovo pivo izvozi u više od 30 zemalja u svetu, a pivara je postala jedan od najvećih izvoznika piva u Srbiji.
Vlasnik ove pivare Vladimir Stojković Faške kaže za Euronews Srbija da je oduvek sanjao da ima svoju proizvodnju piva i mesto gde bi se ono konzumiralo.
"U junu 2000. godine moj poslednji razgovor sa razrednim starešinom o tome šta ćemo da budemo kada porastemo, ja sam znao, da želim da pijem pivo i tada sam zacrtao da otvorim nešto kao blu pab po uzoru na nemačke i češke pivnice. Cilj je bio da u sklopu toga imam svoju malu proizvodnju piva ... i eto, desilo se", kaže.
Sazrevala je ova ideja kasnije i na Poljoprivrednom fakultetu u Beogradu, gde je Vladimir diplomirao upravo na tehnologiji piva. Tada je, kaže, i dobio temu "Farmakodinamičko dejstvo piva sa lekovitim biljem" i tako je krenuo da istražuje kraft pivo.
"Seli smo i kreirali deo istorije"
Nakon toga je otvorio pivnicu u kojoj je služio raznorazna piva iz celog sveta, a onda je zajedno sa svojim drugom iz detinjstva, konačno odlučio da stečena znanja na fakultetu počne da primenjuje u praksi.
"Seli smo, napravili plan i kreirali deo istorije", prisetio se kako je sve krenulo.
Stojković priča da je proizvodnja počela u leto 2016. godine. Od tada do danas napravili su više od dva miliona litara piva i 107 različitih ukusa. Radnica Jovana Vuković kaže da je raznovrsnost piva upravo ono što ističe ovu pivnicu.
"Ovo jedna od novijih stvari koja se desila u pivarstvu u Srbiji. Recimo ja sam danas super raspoložena pa pijem ovu malinu, ali bože moj ako vam dan krene loše uvek možete da krenete sa pivom od 10 odsto alkohola da se restujete sa nečim kiselijim", kaže ona.
Stojković dodaje da svako ko sedne da popije pivo, može da vidi i kako ono nastaje. Objašnjava da je proces kuvanja komplikovan i to ne može da radi bilo ko, već isključivo diplomirani tehnolozi.
"Bila mi je ideja da od starta imam saradnju sa fakultetom koji me je iznedrio. Došao sam na ideju da studente kojima je ostalo ispit, dva pozovem da volontiraju ako ih zanima zanatsko pivarstvo. Pozvao ih na plaćeno volontiranje. Onda sam dolazio na ideju da im ponudim posao", kaže on.
Jedan od njih je i sadašnji šef proizvodnje Nemanja Petrović koji kaže da je u ovu pivnicu došao odmah sa fakulteta.
"Ovo mi je prvi posao. Sam proces je dosta komplikovan, traži kontrolu i pažnju i konstantnu prisutnost i inovacije i rad na sebi, tako da naučilo se sve od otvaranja ventila pa do toga da se biohemija samog piva zna u detalje", kaže.
Objašnajva da bi se napravilo dobro pivo potrebni su kvalitetni sastojci, a jedan od glavnih začina je hmelj, čiji se kvalitet ocenjuje mirisom.
"Ulja koja se nalaze u samim peletima najbolje se estrahuju pod temperaturu, pa mi gledamo svaki pelet da usitnimo što više možemo tako što ga protrljamo između dlanova", objasnio je kako rade.
Pivo sa lubenicom, dunjom, krastavcem ili biberom
Najprodavanije njihovo pivo je Hoptopod i on čini polovinu celokupne proizvodnje. U pivo su, kaže, do sada stavljali lubenicu, dunju, krastavac, biber, kardamon, korijander, matičnjak. Stojković dodaje da pored ukusa pažnju privlači i neobična ambalaža.
"Mi smo želeli da idemo na taj stipovski momenat, da imamo takav tip ilustracije i da svaka ilustracija nosi front priče o pivu", kaže on.
Dodaje da su tokom korone, kada ništa nije radilo, preživeli zahvaljući kupcu iz Velike Britanije kome su prodavali svoje proizvode. Ovo pivo pije se u Japanu, Francuskoj, Grčkoj, Španiji i Portugalu...
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Međutim, radnica Jovana Vukotić kaže da su pažnju srpskih pivopija skrenuli tek nakon pandemije.
"Naš bum se desio posle kovida kada smo svi bili zatvoreni pa smo bili željni normalnih aktivnosti. Mi smo stvorili jedan ambijent gde ljudi vole da dolaze i to je mislim da ono što nas odvaja od svih ostalih", kaže ona.
Stojković dodaje da je za otpočinjanje ovog posla bila je potrebna petlja, dobra vizija, a dodaje da ni sa imenom "nisu omanuli".
"Dogma je nešto što je zvučno, zato smo i tako lukavo pristupili ideji kako da nazovemo sam brend. Izgovara se isto na svakom jeziku, a isto i znači. to je ono u šta se ne sumnja. Čak nismo ni bili svesni da smo toliko lukavi i da će to tako ispasti", naveo je.
I priči ovde nije kraj. Ova ekipa neprestano se usavršava, putuje po svetu, donosi nove trendove, kreira sopstvene kombinacije, a sve sa ciljem da jednoga dana osvoji ceo svet.
"Ni Mars nije daleko, pa ćemo videti", rekao je na kraju Stojković.
Komentari (0)