Brže, jeftinije, zelenije: Da li su isporuke dronom budućnost logistike?
Komentari31/07/2022
-22:25
Nebo više nije granica, kako se do sada govorilo, jer se već rezervišu mesta za izlete na Mars, govori se o letećem taksiju a paketi poručeni od Amazona biće nam isporučeni dronom.
Očekivanja da će do 2050. godine dve trećine stanovništva živeti u gusto naseljenim, urbanim sredinama, podstakla je kalifornijsku kompaniju UVL Robotics koja se bavi bespilotnim letelicama sa veštačkom inteligencijom, da dostava dronovima vrlo brzo ne bude naučna fantastika UVL Robotics je svoje istraživanje zasnovao na radu originalnog autonomnog sistema u Muscatu, glavnom gradu Sultanata Oman, u kojem živi više od milion ljudi, i prvi je u svetu dobio dozvolu za rad od omanske uprave civilnog vazduhoplovstva i lokalne vlade.
„Radili smo mnogo testova i demonstracija za različite vertikale u logistici“, suosnivač UVL Robotics & Direktor MENA, rekao je Musa Al Baluši za Euronews.
UVL Robotics testira isporuke dronom u Omanu „od lekova do dostave hrane i namirnica i pošte“ i kaže da mogu skratiti vreme isporuke naroćito do planinskih područja i ostrva.
Tržište troškova isporuke je jako skupo i predviđa se da će do 2028. godine dostići 50 milijardi evra,i tu ima prostora da se dronovi pkažu kao isplativije i efikasnije rešenje. Amazon će razviti tehnologiju autonomnog robota za isporuku u Finskoj U proseku, cena računa za isporuku paketa namirnica od 3 kilograma biće 5 dolara ili manje, u scenariju gde šest dronova obavlja 192 brza putovanja dnevno u radijusu od 10 kilometara. Ovakav princip dostave mogao bi da bude bezbedniji i do tri puta brži, kaže Al Baluši.
„Možemo da prebacimo isporuke iz dana u sate i iz sati u minute“, rekao je on i dodao da bi dronovi posebno mogli da smanje vreme isporuke preko teže dostupnih planinskih oblasti i ostrva Omana.
Posebne prednosti odnose se na emisiju štetnih gasova, koja bi u narednih osam godina mogla da se poveća za 78 odsto u 100 velikih svetskih gradova, stoji u izveštaju Svetskog ekonomskog foruma. Potpuno električna rešenja za isporuku zasnovana na dronovima su na mnogo načina zelenija od kopnenih alternativa. Većina isporuka koje se sada testiraju se odnose na pakete koji su dovoljno mali da im nije potreban transport kombijem ili kamionom, a UVL je otkrio da bi odsustvo vozila na ulicama moglo dovesti do smanjenja emisija CO2 za 30 do 50 procenata.
Pariz: Vazdušni taksi uoči OI u "Gradu svetlosti" 2024.
„Urbana mobilnost se brzo razvija i nastaviće da se razvija u godinama koje dolaze. Nadamo se da ćemo videti da se stvari brzo kreću u svetlu inovacija COVID-19 i posle rata u Evropi“, rekao je za Euronews Jogeš Gajkvad, osnivač londonske kompanije "Luvidigital Vorldvide", koja podržava francuski EVTOL-a (električno vertikalno poletanje i sletanje) i radi na pokretanju privatnog fonda za kapital koji je fokusiran na urbanu mobilnost.
Mnogi veći igrači takođe rade na tome i Gajkvad očekuje da će neke "cool" tehnologije doći sa Olimpijskih igara u Parizu 2024, kada će pariski vazdušni taksiji početi probne letove.
„Prevazilaženje evropske birokratije biće ključno“, kaže Gajkvad, jer su SAD, Kina i Japan daleko ispred što se tiče regulisanja pravih okvira i dozvola. Pravi regulatorni okvir je jedna od dve kritične komponente koje zaista omogućavaju stabilnu isporuku dronom na poslednjem kilometru, kaže Harison Volf, direktor Globalne politike avijacije u kompaniji za instant logistiku Zipline i saradnik na Svetskom ekonomskom forumu.
„Što se tiče tehnologije, potrebni su nam dronovi koji mogu da identifikuju i izbegnu druge avione i objekte kako bi bezbedno i pouzdano stigli na svoje odredište“, rekao je Volf. Španija je domaćin masovnih testova letenja bespilotnih letelica kako bi se pripremila za budućnost u kojoj bespilotne letelice vladaju nebom. „Na regulatornoj strani, kompanije blisko sarađuju sa državnim službama koje rade na razvoju regulatornih okvira" , rekao je Volf.
Dronovi će spasavati živote ljudima, kažu zaljubljenici u svemirsku poštu
Pored toga, većina velikih svetskih kompanija koje žele da posluju u svemiru se sada fokusira na to kako ova nova tehnologija može doneti značajnu vrednost ljudima koji žive van gradova. „Dronovi transformišu živote“, rekao je Gaikvad.
Na severoistoku Indije, koji je težak teren, bilo je slučajeva isporuke organa dronovima u zdravstvu. NHS će koristiti bespilotne letelice za prenošenje lekova za hemoterapiju za pola sata. Pandemija je pokazala da postojeći logistički sistemi nisu efikasni, ili pravedni koliko bi trebalo da budu. Ljubitelji dronova tvrde da bi oni mogli da služe teže dostupnim zajednicama i da pomognu u borbi protiv nejednakosti, pošto mogu da skrenu sa utabanih staza.
„Želim da bude jasno da isporuka dronova nije ograničena na urbani uticaj. Naš posao se sastoji u tome da obezbedimo da mesto gde živite ne utiče na vađ život. Uz isporuku dronom, ljudi mogu da dobiju ono što im je potrebno za samo 15 minuta”, kaže Harison Volf.
Komentari (0)