Biznis vesti

Rat u Ukrajini izazvao dodatni potres na tržištu polovnih automobila - velika tražnja i dalje gura cene

Komentari

Autor: Euronews / Z. Radović

16/04/2022

-

14:31

Rat u Ukrajini izazvao dodatni potres na tržištu polovnih automobila - velika tražnja i dalje gura cene
Rat u Ukrajini izazvao dodatni potres na tržištu polovnih automobila - velika tražnja i dalje gura cene - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Kupovina polovnih automobila za građane je od pre nekoliko dana postala je jednostavnija, bar kada je u pitanju papirologija, jer kupac polovnjaka u Srbiji od sada može sam da obračuna porez koji treba da plati i više ne mora da čeka na rešenje Poreske uprave da bi vozilo preregistrovao na sebe. Za drugi problem, koji već dve godine zadaje glavobolju kupcima, a koji se odnosi na nedovoljan broj vozila na tržištu i visoke cene, čini se da i dalje nema rešenja.  

U odnosu na prošlu godinu, polovni automobili su skuplji i do 20 odsto, dok je razlika u odnosu na period pre pandemije gotovo 30 odsto u zavisnosti od modela i starosti vozila.

Posle krize izazvane epidemijom virusa korona, snažan oporavak je doveo do toga da potražnja za automobilima znatno nadmaši ponudu. Automobilska industrija se u poslednje dve godine bori sa nedostatkom kompjuterskih čipova i drugih delova zbog čega je smanjena proizvodnja i usporena isporuka novih vozila, dok su potrošači suočeni sa visokim cenama novih i polovnih automobila. 

Rat Rusije protiv Ukrajine dodatno je zakomplikovao situaciju, pa su električne instalacije, koje su se proizvodile u pogonima velikih automobilskih giganata u Ukrajini sada nedostupne, jer je proizvodnja obustavljena. Stručnjaci smatraju da bi zbog svega toga, cene vozila u narednom periodu mogle dodatno da porastu.

Oni koji imaju novca za nova vozila i dalje im drže visoku cenu i spremni su da plate. S druge strane, oni koji su zbog visokih cena novih vozila i dugog čekanja na isporuku zbog poteškoća u lancima snabdevanja ipak opredelili za polovna vozila - digli su cenu i polovnjacima, a time su verovatno i mnoge potencijalne kupce ostavili bez šanse da sebi priušte i polovno vozilo. Inflacija u celoj Evropi, koja najviše utiče na cene energenata i hrane ipak nije uticala na potražnju za četvorotočkašima u Srbiji.

Poremećaji na tržištu dižu cene

Petar Živković, iz Udruženja automobilskih novinara Srbije kaže da je uvek bio trend da, kada poskupi gorivo, padne prodaja automobila, ali da to sada nije slučaj.

"Polovnjaci su toliko poskupeli da su vozila koja su kupljena pre četiri godine sada skuplja nego u godini kupovine, što je apsurd. Automobili koji su koštali 7.000, sada su 10.000 evra. Jedan procenat ljudi koji nisu kreditno zaduženi zato se odlučuje za nova vozila, jer smatraju da se njihova kupovina trenutno više isplati", objašnjava Živković.

On napominje da se očekivalo da će zbog toga što je Ukrajina bila veliki uvoznik polovnih automobila, sada doći do veće ponude kod nas, ali da se to još nije dogodilo.

"Trenutno je situacija ista kao i početkom godine, kada je beležena veća prodaja i novih i polovnih vozila. Dešava se čak da u nekim salonima kupcima ne žele da garantuju cenu koja je aktuelna na dan naručivanja vozila, jer se isporuka čeka i po nekoliko meseci, a do tada očigledno očekuju novo poskupljenje", navodi Petar Živković, iz Udruženja automobilskih novinara Srbije.

profimedia

 

Romana Ranković sa portala Polovni automobili za Euronews Srbija kaže da su Rusija i Ukrajina izuzetno važne po pitanju nabavke sirovina neophodnih za proizvodnju automobila i napominje da je sada to sve poremećeno – što zbog samog rata i sankcija, što zbog logistike i plaćanja. Ovakva situacija ima veliki uticaj na kretanje cena vozila i utiče i na cene i novih i polovnih.

Ona napominje da još nema vidljivog uticaja po pitanju većeg uvoza polovnih vozila, koji su bili namenjeni za ukrajinsko tržište, ali dodaje da se narednih dana očekuje presek podataka za prvi kvartal, kada će se videti da li je broj vozila u ponudi veći i kako je to uticalo na cene.

"Ukrajina i Rusija su ogromna tržišta koja primaju veliki broj polovnih automobila iz Evropske unije. Isključenjem Ukrajine iz nabavke, otvaraju se vrata za naše tržište, odnosno prostor za veći uvoz polovnjaka iz EU. Ovo može da uspori rast cena u nabavci, ali je procena da se za najviše dva meseca sve može vratiti na staro – manja ponuda novih vozila koju sledi rast cena polovnih", objašnjava Rankovićeva.

Ona podseća da je najave takvih scenarija, bilo mnogo puta u poslednjih desetak godina – što zbog navodne zabrane dizelaša u Nemačkoj, i to u više navrata, što zbog raznih potpuno lažnih vesti, što zbog oštrijih tehničkih pregleda, kao i zbog korone.

Kablovi iz Ukrajine delić koji nedostaje

Kako piše Euronews, dodatni problem bi mogao da nastane, ukoliko bude prekinut ruski izvoz metala - od paladijuma za katalizatore do nikla za baterije za električna vozila.

"Dovoljno je da nedostaje samo jedan deo da ne možete da kompletirate automobil. Svaka neravnina na putu postaje ili prekid proizvodnje ili značajno neplanirano povećanje troškova", rekao je za Euronews Mark Vejkfild, iz konsultantske firme Alik Partners.

Procenjuje se da je 10 do 15 procenata ključnih kablovskih svežnjeva koji snabdevaju proizvodnju vozila u Evropskoj uniji napravljeno u Ukrajini. U protekloj deceniji, proizvođači automobila i kompanije sa rezervnim delovima investirali su u ukrajinske fabrike kako bi ograničili troškove i približili se evropskim fabrikama. Sada je nedostatak kablova već usporio fabrike u Nemačkoj, Poljskoj i Češkoj, što je dovelo do toga da S&P smanji svoje prognoze za proizvodnju automobila širom sveta za 2,6 miliona vozila za ovu i narednu godinu.

profimedia

 

Kablove ne može lako početi da proizvodi druga firma, pošto su jedinstveni za svaki model, tako da bi bilo potrebno vreme i dodatna sredstva. "Aptiv" i "Leoni", koji imaju pogone i u Srbiji pokušavaju da prebace proizvodnju u Poljsku i Rumuniju, a kao opciju navode i našu zemlju.

Živković smatra da je taj scenario realan i da se može dogoditi da naše fabrike budu dodatno uposlene. Taj proces bi mogao potrajati, pa bi neki proizvođači automobila mogli za to vreme  ostati bez delova.

"Moraće da prebace deo proizvodnje, oni traže najbliže pogone i Srbija jeste logičan izbor. Najveći problem u ovoj situaciji je što se ne zna koliko će rat trajati, a i kada se okonča pitanje je koliko će biti potrebno vremena za normalizaciju. Važno je i što, za sada, fabrike iz automobilske industrije nisu oštećene", napominje Živković.

Jednostavnija procedura oporezivanja

Na portalu Plati eUprave, od 31. marta 2022. godine, dostupna je nova elektronska usluga – građani koji kupuju polovni motocikl, automobil, kamion ili neko drugo motorno vozilo od sada sami obračunavaju i plaćaju porez na prenos apsolutnih prava.

Vrednost upotrebljavanog vozila, na koju se obračunava ovaj porez po stopi od 2,5 odsto, više nije kataloška cena polovnih vozila po AMSS, već - poseban obračun po formuli koja uključuje zapreminu, snagu i starost vozila. Novi način oporezivanja omogućava automatsko izračunavanje na osnovu unetih ličnih podataka na portalu Plati eUprave. 

profimedia

 

Za kupoprodaju polovnjaka između građana ukinuta je dosadašnja procedura podnošenja poreske prijave, a uvedeno je samooporezivanje. Ovo je omogućeno izmenjenim Zakonom o porezima na imovinu u delu koji se odnosi na obračun poreza na prenos apsolutnih prava pri kupoprodaji upotrebljavanih vozila između fizičkih lica, čime se ubrzava procedura preregistracije vlasništva na novog vlasnika.

Prve računice, po usvajanju ovog zakona krajem prošle godine, pokazivale su da će porez na prenos aposlutnih prava biti manji nego sada kada je reč polovnjacima mlađim od 10 godina, dok će se kod starijih uvećati.

U Poreskoj upravi objašnjavaju da za plaćanje poreza nije potrebno registrovati se na Portalu eUprava, već je dovoljno samo uneti podatke kao što su JMBG, adresa i tri podatka sa saobraćajne dozvole. 

Preporuka za vas

Komentari (0)

Biznis