Prva vožnja na deonici pruge brzog voza - kompozicija iz Beograda do Novog Sada stigla za 33 minuta
Komentari19/03/2022
-11:20
Prvi voz koji dostiže brzinu od 200 kilometara na čas danas je zvanično krenuo iz stanice Beograd centar i u Novi Sad stigao za 33 minuta. Na prvo putovanje između dva grada brzim vozom "Soko" krenulo je 270 putnika među kojima su i predsednik Srbije Aleksandar Vučić i premijer Mađarske Viktor Orban.
U vozu su i premijerka Ana Brnabić i ministri u vladi, kao i predstavnici drugih državnih institucija, kao i izvođača radova - kineskih kompanija "C hina Railway International Company" i "C hina Communications Construction Company" i kompanije ruskih železnice "RŽD Internešnel" i domaćih firmi.
Čast da upravlja vozom "Soko", koji je u bojama zastave Srbije, na prvoj vožnji brzom prugom pripala je mašinovođi Zoranu Ðurđeviću.
Redovni polasci kojih će biti svakog dana biti po 18 iz oba pravca kreću sutra, a vozna karta će u promotivnom periodu koštati 300 dinara, dok će prevoz dece do sedam godina biti besplatan. Tri različita voza će saobraćati na ovoj relaciji, a u zavisnosti od njihove brzine broja stanica na kojima će se zaustavljati, putovanje će trajati od oko 35 do 57 minuta.
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Deonica između Beograda i Novog Sada od oko 75 kilometara je deo buduće brze pruge do Budimpešte, koja je deo je globalne inicijative Kine "Pojas i put" za infrastrukturno povezivanje Evrope i Azije, a kada bude završena vozom će se između glavnih gradova Srbije i Mađarske putovati manje od tri sata.
Vučić: Velika stvar za našu ekonomiju
Predsednik Aleksandar Vučić je rekao da je otvaranje deonice brze pruge velika stvar za naše narode i naše zemlje.
"Uvek možemo da računamo na prijateljstvo Mađarske i Mađara. ovo je velika stvar, mi ćemo u Subotici biti za sat i osam minuta. Za manje od tri sata ćemo stizati do Budimpešte. To je velika stvar za našu ekonomiju. Mnogi će iz Budimpešte dolaziti da posete Beograd. Beležimo rast trgovinske razmene. Mađarska je bila 12. trgovinski partner Srbije, a sada je peti. Mađarska je jedina država sa kojom imamo deficit u trgovini. Naša trgovinska razmena raste iz godine u godinu i to je fantastična vest za obe zemlje", rekao je Vučić.
Orban: Sada se vidi da je izgradnja pruge bila mudra odluka
Predsednik mađarske vlade Viktor Orban je izjavio da se sada vidi, s obzirom na aktuelnu situaciju u Ukrajini, da je izgradnja ove trase bio pravi potez mađarske i srpske vlasti.
"Očigledno da vrednost ovog pravca železnice brzo raste. To je još jedan dokaz da ako želite da investirate u ovakve projekte morate imati dugoročne proračune. Ovo je bila mudra odluka sa strane Mađara i Srba", rekao je Orban.
Premijerka Ana Brnabić je izjavila da je Srbija od danas druga zemlja.
"Srećna sam i ponosna, ne samo kao predsednica Vlade, već kao neko ko je rođen u Srbiji. Srbija je danas drugačija zemlja. Razmišljam koliko je od danas potpuno normalno da neko živi u Beogradu, a da studira u Novom Sadu. Do Novog Sada će se stizati mnogo brže nego sa Karaburme do Novog Beograda", izjavila je premijerka.
Izgradnja pruge od Beograda do Novog Sada za brzinu vozova do 200 kilometara na sat, koju su gradile kineske i ruske kompanije zajedno sa domaćim podizvođačima, završena je krajem prošle godine, a potom su prugu testirala merna kola nemačkih železnica.
Radovi su u Srbiji počeli u avgustu 2017. izgradnjom najvećih infrastrukturnih objekata na trasi pruge, tunela i vijadukta "Čortanovci" na deonici Stara Pazova - Novi Sad, koju je gradila kompanija ruskih železnica "RŽD Internešnel". Vrednost celog projekta gradnje pruge za velike brzine kroz Srbiju od Beograda do Subotice, odnosno do graničnog prelaza Kelebija, iznosi oko 2,2 milijarde dolara, a finansiranje je obezbeđeno iz kredita Ruske Federacije i kineske Eksim banke, uz učešće budžeta Srbije. Vrednost radova na delu pruge od Beograda do novog Sada je 935 miliona dolara.
Deonicu od Beograd Centra do Stare Pazove, u dužini od 34,5 kilometara, gradio je konzorcijum kineskih kompanija "China Railway International Company" i "China Communications Construction Company", a vrednost ugovora je 350,1 miliona dolara. Radovi na ovoj deonici počeli su 5. juna 2018. godine.
Deonica Stara Pazova - Novi Sad, koju su gradili Rusi, duga je ukupno 40,4 kilometara, od čega je otvorena pruga 36,2 kilometara, a tunel i vijadukt "Čortanovci" 4,2 kilometara. Radovi na trasi otvorene pruge počeli su 16. marta 2018. godine. Zajedno sa izgradnjom tunela i vijadukta "Čortanovci" od 337,6 miliona dolara, radovi su bili vredni ukupno 585,5 miliona dolara. Ovaj deo projekta se finansirao iz ruskog kredita za srpske železnice. Tunel i vijadukt "Čortanovci" prolazi kroz Frušku Goru i nalaze se u plovnom delu Dunava i predstavlja najveći infrastrukturni i investicioni železnički projekat u ovom delu Evrope.
Tunel ima dve cevi, svaka sa po jednim kolosekom, ukupne dužine 2,2 kilometra. Vijadukt se nalazi neposredno uz desnu obalu reke Dunav i dug je oko tri kilometra, a nosi ga 59 stubova, od kojih je visina pojedinih stubova 26 metara.
Do granice još 108 kilometara
Na trećoj deonici, od Novog Sada do Kelebije, radovi su počeli 22. novembra 2021. i ona će biti duga 108,1 kilometara. Radove izvode iste kineske kompanije koje su bile na deonici Beograd - Stara Pazova. Vrednost ugovora je 1,16 milijardi dolara. Ugovoreni rok za završetak radova na deonici Novi Sad - Kelebija je 33 meseca, odnosno do kraja 2024. godine.
Očekuje se da će Mađari svoju deonicu brze pruge od granice do Budimpešte završiti polovinom 2025. godine. U okviru izgradnje pruge za velike brzine između Novog Sada i Subotice, biće izgrađeno ukupno 56 objekata.
Projektom je predviđena rekonstrukcija devet železničkih stanica (Novi Sad, Sajlovo, Kisač, Stepanovićevo, Zmajevo, Bačka Topola, Žednik, Naumovićevo i Subotica), kao i tri nove stanice sa staničnim kapacitetima (Rumenka, Vrbas i Lovćenac). Izgradnja pruge za velike brzine Beograd - Budimpešta prvi je prekogranični projekat u okviru saradnje Kine i zemalja centralne i istočne Evrope, koji zajednički realizuju Srbija, Mađarska i Kina.
Pre početka izgradnje brze pruge od Beograda do Subotice, od 183 kilometara svega 35 kilometara pruge je bilo dvokolosečno (Beograd - Stara Pazova). Između Beograda i Subotice, pre početka radova, vreme putovanja međunarodnih putničkih vozova iznosilo je čak četiri sata i 37 minuta, tako da je njihova prosečna brzina bila oko 40 kilometara na sat.
Komentari (0)