Da li je pandemija usporila let aerodroma "Konstantin Veliki" i šta se zna o novoj liniji Niš - Beograd
Komentari07/12/2021
-19:28
Epidemija je značajno uticala na aviosaobraćaj i smanjila i broj letova i broj putnika. Sa niškog aerodroma "Konstantin Veliki" se 2019. letelo do 21 destinacije, dok je ove godine broj avio-linija bio skoro upola manji, a trenutno se leti na svega osam destinacija. Pre dve godine broj putnika je iznosio više od 420.000, dok se lane sveo na 145.233, a do decembra je iz ove vazdušne luke letelo oko 130.000 ljudi. Značajno se smanjio i promet robe, jer je 2019. odavde prevezeno nešto manje od 1.200 tona, prošle godine upola manje, a od početka ove godine svega oko 310 tona robe.
Direktor "Aerodroma Srbije" Mihajlo Zdravković kaže da je pandemija zaustavila rast niške vazdušne luke, ali da je ova godina ipak značajno bolja od prošle godine kada je pandemija proglašena. Kaže i da ne bi izdržali pandemiju da nije bilo državnih subvencija i nadležnog Ministarstva saobraćaja.
Vlada Srbije je obezbedila sredstva za sedam novih letova iz Niša, a najviše polemike bilo je zbog leta ka srpskoj prestonici. Direktor Zdravković objašnjava da je let ka Beogradu osmišljen tako da putnici koji idu iz Niša, a koji hvataju konekcije sa beogradskog aerodroma, nastave putovanje do neke destinacije u Evropi ili svetu bez uzimanja prtljaga i čekiranja na aerodromu.
"To je bila namera i verujemo da će biti realizovana. Biće omogućeno putnicima i da lete direktno od Niša do Beograda, ali ne očekujemo da će biti veliko interesovanjes obzirom na vreme koje je potrebno ranije da dođu putnici pre leta i samo trajanje tog leta. Ovde se pre svega misli na konekciju, kao što su nekada bili letovi do Podgorice i dalje ka Evropi, bez presedanja. Ideja je da se u vreme jutarnjeg pika koji postoji sa beogradskog aerodroma prevezu i bez ponovnog čekiranja nastave ka krajnjoj destinaciji", rekao je Zdravković.
On je rekao da se iz druge vazdužne luke kod Kraljeva koja je u sastavu "Aerodroma Srbije" trenutno do Nove godine obavljaju samo letovi do Beča, a da očekuje da sledeće godine počnu i letovi do Istanbula i u sezoni ka Solunu i Tivtu.
Zdravković je napomenuo da preko "Aerodroma Srbije" Vlada Srbije realizuje i investiciju izgradnje aerodroma u Trebinju, a da je u ovom trenutku završen nacrt zone i plana i upućen je u dalju proceduru usvajanja po pravilima Republike Srpske i Federacije.
"Paralelno radimo projektno-tehničku dokumentaciju. Neophodno je 4,5 miliona evra za postupak eksproprijacije i deo je već prebačen, a deo planiran u budžetu za 2022. Obezbeđena su i sredstva za izradu planske i projektno-tehničke dokumentacije, a za izgradnju će biti obezbeđena u narednom periodu", rekao je Zdravković.
Ekonomska opravdanost linija
"Er Srbija" je do 2023. dobila pet miliona evra godišnje za 12 destinacija, a letelo se do jedne ili dve destinacije. Bilo je primedbi da neke linije nisu ekonomski opravdane i da se već poklapaju sa postojećim. Zdravković je, međutim istakao da nadležno ministarstvo daje subvencije radi operativnog održavanja poslovanja vazdušnih luka, a da subvencije za linije dobijaju aviokompanije.
"Kada govorimo o linijama, pre svega se radujemo svakoj novoj. Nacionalna kompanija je od 2019. do početka pandemije imala 11 plus jednu sezonsku, ali je taj broj sada smanjen i postoji samo jedna. Očekujemo da će se to promeniti i da će se od naredne godine zahvaljujući Ministarstvu saobraćaja sa niškog aerodroma leteti i ka drugim destinacijama. Ono što raduje je da loukost kompanije povećavaju broj destinacija i one su se mnogo brže vratile na rezultate pre pandemije, u odnosu na nacionalu aviokompaniju", rekao je Zdravković.
On je istakao da Aerodormi Srbije nisu ni davaoci ni primaoci subvencija za letove, već da te podsticaje dobijaju aviokompanije, a da država na aerodromima Srbije finansira nove investicije.
"Nas zanimaju nova oprema i izgradnja nove terminalne zgrade i kontrolnog tornja i širenje aerodroma u Nišu. Za infrastrukturna ulaganja su izdvojena značajna sredstva u budžetu za 2021. Intenzivno radimo na dobijanju građevinske dozvole i pred predajom smo dokumentacije do kraja nedelje. Posle toga će biti javna nabavaka za radove koje bi trebalo da započnemo u prvom kvartalu sledeće godine", rekao je Zdravković.
Urednik portala Tangosik Petar Vojinović je za Euronews rekao da su linije koje Vlada Srbije subvencioniše od javnog značaja i da se za njih novac ne daje unapred.
"To ne bi smelo da se radi. Novac se daje na mesečnom nivou, po principu obračunavanja, za troškove konkretnog leta. Time što je opredelila subvenciju država priznaje da to nije profitabilna linija, ali time jednostavno garantujete povezanost. To troši pare, ali s druge strane "Er Srbija" dobija mogućnost da poveže te letove", rekao je Vojinović.
Komentari (0)