Biznis vesti

Novo pravilo u pojedinim prodavnicima: Da li je ovo kraj za tovarenje artikala na popustu

Komentari

Autor: Zlatica Radović

27/05/2021

-

06:46

Novo pravilo u pojedinim prodavnicima: Da li je ovo kraj za tovarenje artikala na popustu
Novo pravilo u pojedinim prodavnicima: Da li je ovo kraj za tovarenje artikala na popustu - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Već je postala praksa da se artikli koji su na popustu ili su kratkotrajno u ponudi nekog trgovinskog lanca bukvalo odmah po otvaranju razgrabe. Trgovci tvrde da na police stave dovoljno proizvoda, ali da preprodavci i vlasnici malih radnji police opustoše već ujutru, u prvim satima posle otvaranja. Da li je tome došao kraj?

Jedan trgovinski lanac u Srbiji uveo je pre nekoliko dana ograničenje po kojem jedan kupac ne može kupiti više od šest proizvoda na akciji. Iako se pojedini potrošači bune, ima i onih koji su zadovoljni zbog nove odluke i nadaju se da će konačno uspeti da pazare i nešto na rasprodaji.

I drugi trgovci za Euronews Srbija kažu da razmatraju mogućnosti da odrede maksimalan broj proizvoda koji iz radnje može izneti jedan potrošač.

profimedia

 

"Nastojimo da svojim potrošačima ponudimo najbolje akcije i količine planiramo tako da obezbedimo zadovoljenje potreba velikog broja potrošača za traženim proizvodom. Svrha ovog ograničenja je sprečavanje eventualnih zloupotreba, na primer, kupovina velikih količina radi dalje prodaje, a samim tim i omogućavanje što većem broju naših potrošača da dođu do željenog proizvoda tokom trajanja akcije", piše u obaveštenju koje je istaknuto na polici pored proizvoda na sniženju.

U drugom trgovinskom lancu za Euronews Srbija kažu da su svesni problema da ne mogu svi kupci da "stignu" do željenih proizvoda i ističu da su u prethodnom periodu preduzeli niz konktretnih koraka i inicijativa sa nadležnim ogranima kako bi pronašli najbolje rešenje.

"Proizvodi o kojima govorimo nisu na akciji u našim radnjama, tačnije nije u pitanju sniženje cene, već kratkotrajna ponuda. Zakon o zaštiti potrošača onemogućava ograničavanje količine proizvoda po kupcu. U cilju bolje zaštite prava naših potrošača uputili smo molbu nadležnim organima za izmenu zakona. Dodatno, kako bismo sprečili nelegalnu preprodaju naših proizvoda po višim cenama, preduzeli smo meru prijave nelegalne trgovine nadležnim inspekcijama. Takođe, aktivno prijavljujemo oglase nelegalnih preprodavaca sa ciljem skidanja istih sa platformi na kojima se ilegalni preprodavci oglašavaju. Ovo je veoma dinamičan proces, jer se, nažalost, u praksi događa da ilegalni preprodavci kreiraju nove oglase", navode u trgovinskim lancu.

Podeljena mišljenja među potrošačima

Petar Bogosavljević iz Pokreta za zaštitu potrošača tvrdi da ograničavanje proizvoda koji se mogu kupiti spada u obmanjujuće poslovanje i ističe da u reklamama koje objavljuju trgovinski lanci ne navode da se može kupiti samo određeni broj proizvoda.

"Tako se potrošači dovode u zabludu. Ako se oglašava sniženje neke robe, onda trgovac mora da je nabavi u dovoljnim količinama. Oni ovako probleme koje imaju sa pojedincima prenose na sve potrošače. Ako oglašavaju određenu tehničku robu, trebalo bi da navedu i koliko je ima na zalihama. Nije svejedno ako čovek iz Mirijeva ode na Novi Beograd da bi nešto kupio, a tog proizvoda nema. To je nepotpuno infromisanje potrošača, koje je karakteristično za naše tržište. Rešenje je pre da obezbede dovoljne količine robe po sniženim cenama, umesto da brane ljudima da kupuju", navodi Bogosavljević.

profimedia

 

Pravni zastupnik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, Mladen Alfirović, smatra da ograničavanje proizvoda nije najbolji način da se ovaj problem reši, ali da će sigurno doprineti da više ljudi može da kupi proizvode na sniženju.

"Bio sam i sam iznenađen pre nekoliko dana kada sam video ljude koji u kolica trpaju po tri kartonske kutije čipsa kojem je cena snižena. Ne znam kakve su im namere, ali pretpostavljam da to posle preprodaju na pijaci ili u svojim malim radnjama. Praksa ograničavanja proizvoda nije ni dozvoljena, ni zabranjena zakonom, jednostavno nije regulisana. Ako prodavac jasno naglasi uslove po kojima se akcija odvija, i to ne samo na rafu, već i u marketinškoj kampanji, onda nema problema. U suprotnom to ne bi bilo u redu, jer neko možda želi da uzme deset komada nekog proizvoda za ličnu upotrebu, a ne zna da to neće moći, a potroši i vreme i novac da bi došao do prodavnice, smatra Alfirović.

Inspekcija: Ne krše Zakon o trgovini

U tržišnoj inspekciji za Euronews Srbija kažu da je ova praksa u skladu sa Zakonom o trgovini i da nema prostora za njihovu reakciju.

"Trgovac ima pravo da prilikom organizovanja prodajnih podsticaja propiše i uslove za ostvarivanje istih. Znači da je moguće ukoliko je cena nekog proizvoda snižena, odnosno ukoliko je taj prozvod na akcijskoj prodaji, ograničiti brog artikala po potrošaču za koji važi snižena cena, a za količine preko važi redovna ponuda. Mislimo da je ograničavanje količina za robu na sniženju jedan od načina da se stane na put ovoj praksi i da će tako veći broj potrošača imati mogućnost kupovine po nižim cenama. Naravno, sa nelegalnom trgovinom se bore i nadležne inspekcije", navode inspektori iz Ministarstva trgovine.

Komentari (0)

Biznis