Nova pravila na tehničkom pregledu: Da li će 100.000 vozila imati problem i šta je i dalje sporno
Komentari26/05/2021
-06:44
Vlasnike automobila od 5. jula na tehničkom pregledu čekaju nova pravila i procenjuje se da bi više od 100.000 njih moglo imati imati problem sa registracijom svojih vozila. Tada bi, naime, trebalo da počne puna primena pravilnika koji propisuje i strožije merenje izduvnih gasova, kao i ispravnosti katalizatora.
Stručna javnost imala je nekoliko primedbi na Pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima, a u Ministarstvu saobraćaja su za Euronews Srbija potvrdili da je ministar Tomislav Momirović formirao radnu grupu za njegove izmene i dopune. U Asocijaciji tehničkih pregleda nadaju se da će ovaj propis biti izmenjen u narednih mesec i po dana.
Katalizatori
Dileme, međutim, nema oko pooštrenih pravila za katalizatore i izduvne gasove. Predsednik Asocijacije tehničkih pregleda Vlada Marinković kaže za Euronews Srbija da tehnički pregled predstavlja proveru minimalnih tehnoloških karakteristika na vozilu, koje su potrebne za bezbednu vožnju i da na to i vlasnici automobila treba tako da gledaju.
Napominje da su se pojavili oglasi za iznajmljivanje katalizatora, koje prodavci nude vozačima da bi prošli na tehničkom regledu, ali ističe da, osim što je to nepotrebno, stvara i dodatne troškove onom ko pokušava da izigra propise, jer i privremena ugradnja katalizatora košta.
"Zamena košta od 70 do 150 evra, a iznajmljivanje 15 evra. Ranije su oni bili skupi, ali više nisu i potpuno je besmisleno to raditi. Katalizator je jako bitan deo vozila, jer smanjuje zagađenje vazduha. Kao i svaki drugi deo na automobilu, poput guma, pločica za kočnice ili filtera i katalizator se potroši i to najčešće posle 200.000 pređenih kilometara. Začepi se zbog nataloženog otpada, pa auto lošije vuče, a umesto da zamene taj deo neki su ga jednostavno odsecali, pa su izduvni gasovi bez pročišćavanja završavali u vazduhu koji udišemo", navodi Marinković.
Koje odredbe su sporne?
Za Asocijaciju tehničkih pregleda sporno je bilo nekoliko odredbi, a nadaju se da će Ministartsvo saobraćaja uvažiti njihove primedbe i da one neće ni početi da se primenjuju od 5. jula, već da će pre tog roka biti unete izmene.
"Dobili smo obećanje da će biti promenjena sporna odredba o ispunjavanju uslova za registraciju vozila koji se odnose na emisiju izduvnih gasova. Kao kriterijum ne bi trebalo da bude uziman datum prve registracije vozila u Srbiji, već datum njegove proizvodnje. Ta odredba je u neravnopravan položaj stavila vlasnike automobila istog tipa i iste godine proizvodnje samo na osnovu toga da li su prvi put registrovani u Srbiji pre ili posle 1. marta 2014. godine", objašnjava Marinković.
Spreman tek svaki treći tehnički pregled
Predsednik Asocijacije Vlada Marinković napominje da su u i tehnički pregledi na testu, odnosno da moraju dobiti dozvole nadležnih da bi mogli da rade po novim propisima.
U našoj zemlji ima oko 1.200 tehničkih pregleda, a do sada je manje od 500 svoj rad prilagodilo i spremni su za merenje izduvnih gasova. Marinković očekuje da će do jula ovu proceduru okončati između 700 i 800 firmi koje se bave ovim poslom, ali napominje da bi bilo dobro da ih bude bar 1.000, jer bi to bio optimalan broj u odnosu na više od dva miliona automobila u Srbiji.
On podseća da su sva vozila koja su uvožena u Srbiju od 2014. godine morala da imaju katalizator izduvnih gasova i o tome pojedinačnu potvrdu Auto-moto saveza Srbije ili Mašinskog fakulteta.
Stručnjaci smatraju da je nelogično da za vlasnike dva ista automobila važe različiti propisi, samo zato što kategorizacija nije napravljena prema evro standardu ili godini proizvodnje, već prema datumu registracije.To je unosilo veliku zabunu.
"Vozilo koje je, na primer, proizvedeno 1989. godine, a prvi put u Srbiji registrovano 2015. godine, naravno da ne može da ima katalizator, jer je proizvedeno bez njega. Ta nejasnoća u pravilniku će sada biti rešena. Vozila će biti posmatrana po datumu proizvodnje, a ne po datumu prve registracije u Srbiji. Za juga je 1987. godine bila dozvoljena granica ugljen-monoksida pri obrtaju motora u praznom hodu bila 4,5 odsto, a tolika je i danas. U problemu će biti oni koji premaše taj procenat, kao i oni koji su od 2014. morali da imaju katalizatore na automobilima, a premaše gornju granicu ugljen-monoksida koja je 0,3 procenta. I naravno oni koji su u obavezi da imaju katalizator, a nemaju ga", objašnjava predsednik Asocijacije tehničkih pregleda.
Marinković navodi i da će Odredba o merenju ovalnosti kočnica na tehničkom pregledu, čija primena je, takođe, trebalo da počne od 5. jula, biti odložena ili ukinuta.
"Bilo je predviđeno da ta vrednost mora da bude manja od 20 odsto po točku da bi vlasnici mogli da registruju auto, jer bi se u suprotnom tretirao kao neispravan. Postavljena granica veoma rigorozna i ne bi mogao da je ispoštuje ogroman broj vozila. Metod merenja nije preciznod efinisan i smaim tim su granice prestroge", tvrdi predsednik Asocijacije tehničkih pregleda.
Radna grupa razmatra izmene
U Ministarstvu saobraćaja za Euronews Srbija kažu da su u radnoj grupi okupili predstavnike institucija i organizacija koje imaju uvid u sprovođenje odredaba pravilnika. Među njima su stručnjaci iz Uprave saobraćajne policije MUP koji imaju nadzor nad radom tehničkih pregleda i Agencija za bezbednost saobraćaja koja nadgleda postupak ispitivanja vozila, kao i profesori sa Mašinskog i Saobraćajnog fakulteta.
"Koje odredbe članova Pravilnika će biti izmenjene ili dopunjene će biti rezultat rada radne grupe. Odredbe pomenutog pravilnika na snazi su od 2012. godine, a sada samo počinje njihova puna primena", navode u Ministarstvu saobraćaja.
Komentari (0)