Brnabić: Uz podršku Evropske unije i finansijskih institucija obnovićemo 1.000 kilometara pruga
Komentari13/09/2021
-15:05
Srbija će modernizovati i rehabilitovati pruge u dužini većoj od 1.000 kilometara, a deo tih projekata čija je ukupna vrednost oko 6,5 milijardi evra je trenutno u fazi pripreme ili planirane realizacije, izjavila je danas premijerka Ana Brnabić na otvaranju Zapadnobalkanskog železničkog samita 2021. Premijerka je istakla da je Srbija na dobrom putu da do kraja godine završi brzu prugu od Beograda do Novog Sada i da se započnu radovi na delu od Novog Sada do Mađarske.
Ona je istakla da Srbija aktivno radi na projektonoj dokumentaciji za brzu prugu od Beograda do Niša, što će velikim delom biti finansirano kroz bespovratna sredstva EU i dodala da je brza pruga od Beograda do Novog Sada, u koju će biti ulažemo više od dve milijarde evra najvažniji železnički projekat.
"U železnički Koridor 10 će biti uloženo oko dve milijarde evra, uz podršku EU i finansijskih institucija, EIB i EBRD i drugih evropskih partnera i to bez dela od Niša do granice sa Severnom Makedonijom. Tako da samo u ova dva velika projekta planiramo da uložimo nešto više od četiri milijarde evra", dodala je Brnabić.
Preostale investicije odnose se na prugu od Niša do Dimitrovgrada i od Subotice do Segedina na kojoj bi ovih dana trebalo da počnu radovi, jer se očekuje dolazak predstavnika iz Mađarske. Predviđen je i nastavak rekonstrukcije Barske pruge od Valjeva do Vrbnice, kao i železničke deonice Pančevo - Vršac - granica Rumunije.
Premijerka je rekla da je "Srbija do 2014. godine bila gladna putne i železničke infrastrkture" i da su zbog toga sada jednako važna i putna i železnička infastruktura, iako je u prethodnom periodu prioritet bio da se auto-putevima povežu veliki gradovi.
Premijerka je istakla da je održavanje Železničkog samita u Beogradu veoma značajan događaj za Srbiju, koji je počeo dolaskom evropskom voza u naš glavni grad, a koji prolazi kroz sve države članice EU.
"Važno je što taj voz nije zaobišao ni region Zapadnog Balkana. Koridor 10 koji tu prolazi prepoznat je kao značajan u putnom i železničkom saobraćaju. Iako formalno još nismo, ovo je pokazatelj da Srbija i ovaj naš region jesu deo Evrope i da je čitav naš region deo evropske porodice", navela je Brnabić.
"Samo voz može da zameni kamione"
Brnabić kaže da je tačno pre dve godine, 13. septembra 2019. godine, otvorena kancelarija Transportne zajednice u Beogradu i zahvalila EK i partnerima u regionu koji su podržali da u Beogradu bude sedište te organizacije, a ne da ona bude za region za smeštena u nekoj državni članici EU.
Brnabićeva ističe da je ostvaren veliki napredak u Srbiji po pitanju usklađivanju zakona sa zakonima EU u železničkom sektoru, pošto je Srbija 2016. liberalizovala železničko tržište, pošto je tada započeo poslovanje prvi privatni kargo prevoznik, po čemu je naša zemlja bila prva koja je otvorila prugu za privatne kargo operatere.
Takođe, naglasila je da je za Zelenu agendu veoma važan sektor transporta i da jedino voz može da zameni veliki broj kamiona, kao i da je jaka železnica uvek bila simbol privednog razvoja zemlje. Brnabićeva navodi da će Srbija imati ove godine rast BDP nešto veći od sedam odsto i da to našoj zemlji daje vetar u leđa da će ti ambiciozni planovi biti ostvareni i da će se sva ulaganja i realizovati.
"Nadam se da ćemo naredni samit održati u Novom Sadu i da ćemo otići tamo iz Beograda brzom prugom za samo pola sata", dodala je premijerka.
Momirović: Za skraćivanje procedure na granicama potrebna podrška EU
Ministar saobraćaja Tomislav Momirović istakao je da je 2021. godina za Evropu Godina železnice, dodajući da se to poklapa i sa našim planovima, jer se do kraja godine očekuje završetak brze pruge Beograd - Novi Sad. Momirović je podvukao da se ceo region saglasio da je za otvoreni Balkan, odnosno da ekonomija i ljudi cirkulišu lako i slobodno. Ukazuje da na tom putu ima još problema zbog dugih procedura na granicama i dodao da i to može biti prevaziđeno uz podršku EU.
Momirović je istakao značaj železničkog saobraćaja, dodajući da on doprinosi klimatskoj neutralnosti i energetskoj efikasnosti.
Zamenik glavnog direktora za Sektor mobilnosti i saobraćaja u Evropskoj komisiji Maja Bakran Marčić pohvalila je Srbiju što se poslednjih godina posvetila rekonstrukciji železnice i njenoj želji da prugom bude povezana sa svim gradovima u regionu.
"Naša zajednička lokomotiva ekonomski i investicioni plan za Zapadni Balkan sa paketom od gotovo 30 milijardi evra što je i trećina BDP-a celog regiona. Plan oocrtava naše zajedničke prioritete - održivu transportnu infrastrukturu i razvoj železnice. Za Srbiju plan podržava najvažniju prugu u zemlji, železnički Koridor 10", rekla je Bakran Marčić.
I Srbija na trasi evropskog voza
Voz Evropske unije "Connecting Europe Express", koji će stati u skoro svim zemljama na kontinentu, krenuo je 2. septembra sa železničke stanice u Lisabonu. On će do 7. oktobra, kada se očekuje da će stići u Pariz, obići više od 100 gradova, a na tom putu nalazi se i Beograd.
Ovaj specijalni voz ima za cilj da istakne izazove koje sprečavaju da železnica postane popularniji izbor za putovanja Evropljana. Na svom putu će proći kroz 26 zemalja, odnosno preći 20.000 kilomatara, a konačna stanica biće Pariz i to za nešto više od mesec dana.
Incijaiva "Connecting Europe Express" pokrenuta je u okviru projekta Evropske komisije za promociju prednosti putovanja želenicom i podizanje svesti o izazovima koje još treba prevazići.
Komentari (0)